شناسهٔ خبر: 51955682 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

افشاگری منابع آگاه از دو سناریوی آمریکا برای ایران

به گفته دو منبع آگاه، دولت بایدن پایان ماه ژانویه اوایل فوریه را به عنوان ضرب الاجل برای تصمیم گیری مشخص کرده و قصد دارد پیش از آن پیام رسانی عمومی خود را در مورد ایران افزایش دهد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری آکسیوس به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که آمریکا ضرب الاجل تصمیم گیری در مورد مذاکرات وین را اواخر ماه ژانویه یا اوایل ماه فوریه مشخص کرده است.

به گزارش این پایگاه خبری، دو منبع آگاه از برنامه‌های کاخ سفید گفتند که با رسیدن مذاکرات وین به نقطه حیاتی، کاخ سفید قصد دارد تمرکز پیام رسانی‌های عمومی خود در هفته‌های آتی را بر روی حمله به دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا بخاطر خروجش از توافق هسته‌ای بگذارد.

این منابع آگاه اعلام کردند که دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا فکر می کند که در حال حاضر تنها چند هفته به نقطه تصمیم گیری حساس باقی مانده است: یا یک توافق به دست خواهد آمد و آمریکا به توافق هسته‌ای باز می‌گردد یا مذاکرات شکست می‌خورد و دولت به سمت فشار بیشتر بر ایران حرکت می‌کند. 

هر دو سناریو واکنش‌های سیاسی به‌ویژه از سوی جمهوری‌خواهان را به همراه خواهد داشت، اما کاخ سفید می‌خواهد تا حدی با تاکید بر اینکه این ترامپ بود که بحران را آغاز کرد و گزینه‌های بد را برای آنها باقی گذاشت، زززدموکرات‌ها را در کنار یکدیگر نگه دارد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت که کاخ سفید به صورت واضح حقایق را بیان می‌کند و در این لحظه حیاتی برای دیپلماسی و نقطه مهم در تاریخ سوء تفاهم‌ها را از بین می‌برد.

به گفته دو منبع آگاه، دولت بایدن پایان ماه ژانویه اوایل فوریه را به عنوان ضرب الاجل برای تصمیم گیری مشخص کرده و قصد دارد پیش از آن پیام رسانی عمومی خود را در مورد ایران افزایش دهد.

براساس گزارش آکسیوس، کاخ سفید امیدوار است که این پیام رسانی توسط مقامات فعلی و سابق در ایالات متحده و رژیم صهیونیستی که معتقدند خروج ترامپ از توافق هسته ای ۲۰۱۵ یک اشتباه بوده است، تقویت شود.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز سه شنبه با حمله به ترامپ از تصمیم نسنجیده او برای خروج از برجام انتقاد کرد.

پرایس گفت که دولت ترامپ وعده توافق بهتری را داده است «که هرگز به نتیجه نرسید».

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از دوشنبه ششم آذر ۱۴۰۰ آغاز شده و گفت‌وگوها به اذعان هیات‌های مذاکره کننده پیشرفت‌هایی کرده است. مذاکرات در روزهای اخیر حول دو محور راستی آزمایی و تضمین‌ها متمرکز بوده و به نظر می‌رسد که به مراحل حساس و سرنوشت‌سازی نزدیک شده است.

ایران و ایالات متحده از طریق متن مکتوب غیررسمی، نظرات خود را در موضوعات چهارگانه رفع تحریم‌ها، اطمینان از رفع موثر تحریم‌ها، تعهدات هسته‌ای و راستی آزمایی ارائه کردند و هیات‌ها در حال بررسی این متون هستند.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران می‌گوید موارد اختلافی در پیش‌نویس توافق در حال کاهش است و مذاکرات رو به جلو جریان دارد. مذاکره کنندگان ارشد چین و روسیه هم از مواضع مذاکراتی ایران حمایت کرده و تاکید دارند که گفت‌وگوها برای دستیابی به توافق پیگیری می‌شود.

منبع: ایرنا

نظر شما