شناسهٔ خبر: 51945948 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

معرفی ۱۳ فروشگاه اینترنتی برتر آثار NFT

شاهو فریور

محبوبیت و قیمت NFTها روز‌به‌روز در حال افزایش است، در این مقاله، برترین فروشگاه‌های اینترنتی این توکن‌های هنری دیجیتال را معرفی می‌‌کنیم.

صاحب‌خبر -

بازار NFTها در سال ۲۰۲۱ رشد انفجاری تجربه کرد و با داغ‌تر‌شدن بحث متاورس و زمین‌های دیجیتال، NFTها در سال جدید نیز رشدش را ادامه می‌دهند. توکن‌های رمزنگاری منحصربه‌فرد نمایانگر مالکیت روی آثار دیجیتال مانند تصاویر هنری یا موسیقی یا ویدئو هستند و بازارهای خریدوفروش NFTها را گرم نگه‌ داشته‌اند.

در سال گذشته، فروش ۶۹ میلیون دلاری یکی از آثار بیپل در حراجی کریستیز باعث شد علاقه‌مندان به‌طور دیوانه‌واری یکی پس از دیگری NFT بخرند و در‌این‌میان، واریز میلیون‌ها دلار به این بازار برای خرید مجموعه‌های NFT کریپتوپانک و Bored Apes و Loot را شاهد بودیم.

حال، این NFTها در کجا خریدوفروش می‌شوند؟ فروشگاه‌های اینترنتی متعددی برای این منظور راه‌اندازی شده‌اند. در این مقاله، ۱۳ بازار پیشرو NFTها را معرفی می‌‌کنیم؛ پس تا پایان با زومیت همراه باشید.

۱. اوپن سی (OpenSea)

معروفترین بازارهای NFT 1 - Opeansea

اوپن سی یکی از اولین‌ها و بزرگ‌ترین فروشگاه NFT همتابه‌همتا است. در زمان نوشتن این مقاله، طبق داده‌های به‌دست‌‎آمده از DappRadar حجم مبادلات در این وب‌سایت به بیش از ۱۴ میلیارد دلار رسیده است. در این فروشگاه اینترنتی، NFTهای آثار هنری کلکسیونی، آیتم‌های داخل بازی، آثار هنری، موسیقی، تصایور با فرمت GIF و... فروخته می‌شود.

اتصال به این فروشگاه آسان است و تنها با اتصال کیف‌پول متامسک یا سایر کیف‌پول‌ها می‌توان خریدوفروش کرد. پس از اتصال والت، خرید NFT کار آسانی است، فقط کافی است در میان مجموعه‌های مختلف NFT شروع به جست‌وجو کنید و توکن دلخواهتان را انتخاب و سپس قیمت پیشنهادی خود را برای خرید وارد کنید. سپس منتظر بمانید تا فروشنده پیشنهاد شما را تأیید کند.

در این وب‌سایت می‌توانید به‌آسانی NFT خود را بسازید. برای این کار، ابتدا وارد تب Create شوید و پس از اتصال والت خود به‌عنوان سازنده‌ی اثر، NFT خود را بارگذاری کنید. درادامه، قسمت توضیحات را پر کنید و منتظر بمانید تا خریدار از راه برسد. یکی دیگر از ویژگی‌های این وب‌سایت، امکان خرید توکن‌های LAND مربوط به زمین‌های مجازی بازی دیسنترالند است. برای این منظور، در قسمت جست‌وجوی وب‌سایت واژه‌ی Decentraland را وارد کنید.

۲. فروشگاه اکسی (Axie Marketplace)

معروفترین بازارهای NFT 2 -AXIE

بازی ویدئویی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) مبتنی‌بر NFT است و حجم ترید در این وب‌سایت به حدود ۴ میلیارد دلار رسیده‌. در این فروشگاه، به‌طور خاص توکن‌های مرتبط به اکسی فروخته می‌شود؛ یعنی همان حیوانات دیجیتالی شبیه پوکی‌مون. بازی‌کنندگان اکسی در این فروشگاه حیوانات به‌دست‌آمده از بازی را خریدوفروش می‌کنند.

برخلاف آثار هنری NFT که تنها به‌خاطر زیبایی و تکمیل کلکسیون به‌کار می‌رود، NFTهای اکسی اینفینیتی هدفم دارند‌ و آن استفاده از آن‌ها در نبردهای بازی برای جنگیدن با هیولاهای داخل بازی و نیز نبرد با سایر کاربران است. کاربران با این کار توکن‌هایی به‌دست می‌آورند که از آن برای تولید موجودات اکسی جدید استفاده می‌شود. بعضی از کاربران اکسی در فیلپیین و اندونزی به‌دلیل وضعیت اقتصادی این کشور و نرخ دلار، ازطریق بازی‌کردن گذران زندگی می‌کنند.

مقاله‌ی مرتبط:

  • اکسی اینفینیتی چیست؟ معروف‌ترین بازی کریپتویی برای کسب درآمد

اکسی اینفینیتی یکی از سرویس‌های پیچیده‌ی NFT است و حتی قبل از امکان بازی، باید از چندین خان گذشت. علاوه‌بر داشتن والتی مانند متامسک، باید والت رونین (Ronin) نیز داشته باشید و به آن اتر واریز کنید. سپس، حداقل سه اکسی از فروشگاه اکسی بخرید. این کار چند‌صد دلار هزینه برمی‌دارد. این بازی برای گیمرهای تفننی نیست؛ بااین‌حال، دسترسی به این بازی برای کاربران کریپتو کاری مشکل نیست.

۳. کریپتوپانکز / لاروا لَبز (CryptoPunks / Larva Labs)

معروفترین بازارهای NFT 3 - Cryptopunks

مجموعه‌ی کریپتوپانکز یکی از اولین مجموعه‌های NFT در شبکه‌ی اتریوم است که شامل ده‌هزار شخصیت است که به‌صورت اتفاقی و با هنر پیکسلی ساخته شده‌اند و هر‌کدام از این شخصیت‌ها ویژگی خاص خود را دارند. در آغاز می‌توانستید این NFTها را به‌رایگان به‌دست آورید؛ اما امروزه تنها می‌توان آن‌ها را خرید.

مقاله‌ی مرتبط:

  • کریپتوپانک چیست؛ همه چیز درباره قدیمی‌ترین و گران ترین توکن‌های NFT

برای خرید کریپتوپانک‌ها، ابتدا باید به وب‌سایت لاروا لبز وارد شد. در این وب‌سایت، اکثر فروش‌ها انجام می‌شود. قیمت این NFTها به‌هیچ‌وجه ارزان نیست و در‌حال‌حاضر حداقل قیمت یکی از آن‌ها ۹۴٫۹۹ اتر، یعنی نزدیک به ۳۰۰ هزار دلار است. گران‌ترین NFT این مجموعه، یعنی شماره‌ی ۷۵۲۳، ۱۱٫۷۵ میلیون دلار قیمت دارد. این امر دلیل حجم بازار ۲٫۴ میلیارد دلاری این فروشگاه اینترنتی را توضیح می‌دهد.

۴. فروشگاه NBA Top Shot

معروفترین بازارهای NFT 4 - NBA TOP SHOT

یکی از مجموعه‌های NFT که از همه بیشتر توجه عموم را به خود جلب کرد، NBA تاپ شاتز است و مجموعه‌ای از کارت‌های قابل‌معامله‌ی دیجیتالی را شامل می‌شود که ازلحاظ ویدئویی مهم است. زمانی که یکی از بسته‌های عرضه‌شده را بخرید، این کلیپ‌ها در والت شما ذخیره می‌شوند. سپس می‌توان کلیپ‌ها را مشاهده کرد یا آن‌ها را در فروشگاه NBA Top Shot فروخت.

یکی از دلایل موفقیت تاپ شاتز، این است که خالق این مجموعه، یعنی لاروا لبز، شروع کار را برای کاربران تازه‌کار آسان کرده است. آسان‌ترین راه ثبت‌نام در تاپ شاتز، اتصال اکانت گوگل به Dapper است. پس‌از‌آن باید شماره تلفن‌همراه خود را وارد و پیامک احزار هویت را دریافت کنید.

مقاله‌ی مرتبط:

  • پلتفرم NBA Top Shot NFT چیست؟

درادامه، باید چندین مرحله دیگر را طی کنید؛ ازجمله انتخاب تیم محبوب بسکتبالتان‌. سپس، می‌توانید در صف خرید بسته‌های جدید قرار بگیرید و بسته‌ای را بخرید. در این مرحله، دوباره پیامک دیگری دریافت و سپس روش پرداخت خود را انتخاب می‌کنید. این امر می‌تواند شامل پرداخت از کیف‌پول دیجیتال، والت Flow، از حساب Dapper یا از کارت اعتباری باشد.

۵. رِیربل (Rarible)

معروفترین بازارهای NFT 5 - Rarible

رِیربل یکی از فروشگاه‌های پیشرو NFT در بلاک‌چین اتریوم است. این پلتفرم را جامعه‌‎ی کاربران کنترل می‌کنند و مجموعه‌ی گسترده‌ای از هنرهای دیجیتال و آثار کلکسیونی را دربر می‌گیرد. ریربل با داشتن بیش از ۲۲۷ میلیون دلار حجم ترید، تاکنون جزو یکی از برترین بازارهای این حوزه بوده است.

در ریربل همانند اوپن سی، می‌توان انواع NFT را خریدوفروش کرد. همچنین، کاربران می‌توانند برای یک تصویر، بیش از یک توکن NFT بسازند و آن را چندین بار بفروشند. ریربل دارای واسط کاربری آسان برای کاربران تازه‌کار است. کاربرانی که با فروشگاه‌های مشابه مانند اوپن سی آشنا هستند، در این پلتفرم نیز به‌آسانی خریدوفروش می‌کنند.

مقاله‌ی مرتبط:

  • آموزش گام‌به‌گام ساخت و فروش NFT؛ راهنمای جامع Rarible برای هنرمندان دیجیتال

این فروشگاه از بسیاری از کیف‌های دیجیتال مانند متامسک و مای اتر والت و والت‌های موبایل مانند والت کانکت (WalletConnect) پشتیبانی می‌کند. پس از ورود به حساب کاربری، می‌توان با استفاده از سرمایه‌های داخل والت خود NFTها را خریدوفروش کرد.

۶. سوپر رِیر (SuperRare)

معروفترین بازارهای NFT 6 - Superrare

سوپررِیر درمقایسه‌با ریربل، ساختار منظم‌تری دارد. در ریربل با دنیایی از گیف‌های چشمک‌زن و حراجی‌های آنلاین بمباران می‌شوید؛ اما در سوپرریر، همه‌چیز ظاهر مینیمالیستی و ساده‌شده‌ای دارد.

همچنین، این پلتفرم بسیار گلچین‌شده است و در میان پلتفرم‌های اجتماعی قرار دارد که ایجاد و جمع‌آوری آثار هنری کریپتو را تشویق می‌کند. هنرمندان قبل از آنکه بتوانند آثار خود را در این وب‌سایت به‌نمایش بگذارند، باید تأیید شوند. به‌عبارت‌دیگر، کیفیت بر کمیت ترجیح داده شده است.

برای ورود به سوپرریر باید کیف‌پولی مانند متامسک یا فورماتیک (Formatic) داشته باشید. در گام بعد، باید نام کاربری و رمزعبوری ایجاد کنید که به والتتان متصل شده باشد. این کار چند ثانیه بیشتر طول نمی‌کشد و بعد از آن می‌توانید از تعدادی از اختصاصی‌ترین NFTها بهره ببرید.

۷. ناون اوریجین (KnownOrigin)

معروفترین بازارهای NFT 7 - Knownorigin

ناون اوریجین درمقایسه‌با فروشگاه‌های قبلی حجم ترید کمتری دارد. حجم معاملات فروشگاه مذکور ۷٫۵ میلیون دلار است و همانند سوپرریر این هدف را دارد که برای خبرگان NFT، پلتفرمی گلچین‌شده و گالری‌مانند ایجاد کند. تمامی فایل‌های هنری آن در IPFS نگه‌داری می‌شود که باعث ایجاد امنیت بیشتر می‌شود.

این فروشگاه تمرکز زیادی بر آثار هنری دیجیتال دارد و در آن آواتارهای عجیب‌و‌غریب و هیولاهای بامزه پیدا نمی‌شود. استفاده از ناون اوریجین بسیار ساده است. تنها نیاز است با کیف‌پولی مانند متامسک یا فورماتیک به آن وصل شوید و پس‌از‌آن، پیشنهاد قیمتی را روی آثار دلخواه خود قرار دهید.

۸. فاندِیشن (Foundation)

معروفترین بازارهای NFT 8 - Foundation

در‌حال‌حاضر، حجم ترید کلی فروشگاه NFT فاندیشن ۱۲۶ میلیون دلار تخمین زده می‌شود و این فروشگاه خود را «زمین بازی خلاقیت» نامیده است. در این پلتفرم، آثار مشهوری همانند مم اینترنتی گربه نیان (Nyan Cat) و اولین NFT ادوارد اسنودن و آثار ریچارد جیمز یا همان Aphex Twin، فروخته شده است.

پس از آنکه کیف‌پول مشابه متامسک یا سایر نرم‌افزارها مانند والت کانکت را به فروشگاه فاندیشن وصل کردید، می‌توانید همانند حراجی‌ها، روی فروش‌های زمان‌دار پیشنهاد قیمتی بگذارید.

۹. میکرز پلِیس (MakersPlace)معروفترین بازارهای NFT 9 - Makersplace

میکرز پلیس یکی دیگر از فروشگاه‌های گران‌قیمت NFT است که در آن تعدادی از آثار هنری اختصاصی دیجیتال معامله می‌شود. مجموع تریدهای انجام‌گرفته در این فروشگاه حدود ۲۵ میلیون دلار است.

بهمن ۱۳۹۹ (فوریه ۲۰۲۱) زمانی که بیپل تعدادی از آثار خود را به قیمت ۱ دلار برای فروش قرار داد، کارکرد این وب‌سایت مختل شد. همچنین، سایر هنرمندانی چون T-Pain و شکیرا و گروه Rage Against the Machine، آثار خود را در این وب‌سایت عرضه کرده‌اند.

ثبت‌نام در این وب‌سایت ساده است و حتی می‌توان با حساب گوگل یا فیس بوک وارد سایت شد. قبل از ثبت در آن، ابتدا باید پنج هنرمند محبوب خود را انتخاب کنید و سپس می‌توانید با استفاده از موجودی اتر خود در کیف‌پول متامسک یا ازطریق کارت اعتباری خرید کنید.

ناگفته نماند در‌صورتی‌که می‌خواهید آثار خود را در این پلتفرم عرضه کنید، باید فرمی آنلاین را تکمیل و برای تأیید به دست‌اندرکاران سایت ارسال کنید.

۱۰. نیفتی گِیت‌وی (Nifty Gateway)

معروفترین بازارهای NFT 10 - Nifty Gateway

نیفتی گیت‌وی جزو اولین موج‌ فروشگاه‌های بزرگ NFT محسوب می‌شود. پشتیبان این فروشگاه صرافی رمزارز جمنای (Gemini) است که این پلتفرم را در سال ۲۰۱۹ خرید. این حرکت جمنای مانند پیش‌گویی بود؛ زیرا درست در وسط رشد NFTها انجام شد. بهمن ۱۳۹۹، نیفتی با واسطه‌شدن در فروش نقاشی بیپل به نام کراس رُود (CROSSROAD) به قیمت ۶٫۶ میلیون دلار، در صدر اخبار قرار گرفت.

این پلتفرم هر سه هفته یک بار، تعدادی از NFTهای دستچین‌شده را برای فروش عرضه می‌کند. همچنین، تاکنون میزبان هنرمندانی چون Weeknd و Grimes و امینم بوده است. در نیفتی، می‌توان در میان آثار منتخب از هنرمندان تأیید‌شده جست‌وجو کرد.

شروع کار با نیفتی به‌لطف رابطه‌ی مستقیم با صرافی جمنای، بسیار سرراست است. ابتدا باید در وب‌سایت ثبت‌نام کنید. اگر می‌خواهید NFT بفروشید، باید از Stripe برای احراز هویت استفاده کنید. سپس باید حساب خود را ازطریق فرستادن اتر به آدرس خود یا ازطریق کارت اعتباری شارژ کنید.

پس از این اقدامات، برای خریدوفروش در بازار نیفتی گیت‌وی آماده خواهید بود. همچنین، این امکان را دارید تا حساب صرافی جمنای خود را با حساب نیفتی متصل کنید. با این کار، می‌توانید از موجودی خود در صرافی برای خرید در فروشگاه نیفتی استفاده کنید.

۱۱. بیکری سواپ (BakerySwap)

معروفترین بازارهای NFT 11 - Bakeryswap

بِیکری سواپ در‌مقایسه‌با فروشگاه‌هایی چون اوپن سی، فروشگاه کوچکی محسوب می‌شود. این امر جای تعجب نیست؛ زیرا اغلب فروشگاه‌های NFT براساس اتریوم ساخته شده‌اند؛ اما بیکری سواپ یکی از اولین فروشگاه‌هایی بود که براساس شبکه‌ی بایننس اسمارت چین (BSC) ساخته شد.

فروشگاه NFT تنها یکی از بخش‌های بیکری سواپ است و کاربران در بخش‌های دیگر وب‌سایت می‌توانند به ترید یا تبادل مستقیم سرمایه‌ با یکدیگر مشغول شوند. برای استفاده از این فروشگاه، کافی است اتصال با والت متامسک را برقرار کنید. دقت کنید ازآنجاکه این پلتفرم براساس شبکه بایننس اسمارت چین است، برای خرید تنها باید از رمزارز بایننس کوین (BNB) استفاده کنید.

۱۲. فروشگاه NFT بایننس (Binance NFT Marketplace)

معروفترین بازارهای NFT 12 - Binance NFT

فروشگاه NFT باینسس همان‌گونه که از نامش پیدا است، صرافی رمزارز بایننس راه‌اندازی کرده. هدف این شرکت ایجاد فروشگاه NFT نیرومند با ارائه‌ی پیشنهادهای ویژه است تا بدین شیوه بتواند کاربران صرافی را جذب فروشگاه کند.

اگر از قبل حساب باینسس دارید، کار شما راحت شده است؛ زیرا حساب شما به‌صورت خودکار با فروشگاه NFT بایننس کار می‌کند. پس از ورود به فروشگاه، در‌صورتی‌که چشمتان یکی از NFTها را گرفت، می‌توانید با استفاده از اتر یا BNB یا BUSD قیمت پیشنهادی خود را برای خرید ارائه دهید.

۱۳. سولان آرت (Solanart)

معروفترین بازارهای NFT 13 - Solanart

جدیدترین رشد بازار NFT در بلاک‌چین رقیب اتریوم، یعنی سولانا رخ داده است. مجموعه‌هایی چون Degenerate Ape Academy و Aurory و SolPunks در حجم‌های چند‌صد‌میلیون‌دلاری در فروشگاه سولان آرت دست‌به‌دست می‌شوند. سولان آرت بر‌خلاف اوپن سی از مجموعه‌ای از NFTهای دستچین‌شده برخوردار است؛ به‌همین‌دلیل، انتخاب NFT برای خرید نسبتاً محدود است.

مقاله‌های مرتبط:

  • NFT یا توکن غیرقابل معاوضه چیست و چگونه می‌توان آن را خرید؟

برای شروع خرید NFTهای سولانا، ابتدا باید کیف‌پول سولانا مانند فانتوم (Phantom) یا سول فلِر (Solflare) را دانلود و آن را با رمزارز SOL شارژ کنید. والت فانتوم این مزیت را دارد که به‌طور مستقیم می‌توانید از صرافی FTX برای تبادل ارز استفاده کنید. پس از انجام این کار، کافی است والت خود را به سایت متصل کنید و پس از انتخاب NFT مدنظر، پیشنهاد قیمت بدهید.

جمع‌بندی

در این مقاله، سعی کردیم تعدادی از معروف‌ترین بازارهای NFT را معرفی کنیم؛ اما این فروشگاه‌ها به ۱۳ وب‌سایت ذکرشده ختم نمی‌شود. بسیاری از فروشگاه‌های دیگر مانند Mobox (بایننس اسمارت چین)، Magic Eden (سولانا)، AtomicMarket (WAX)، دیسنترالند (اتر) و... نیز وجو دارند. برای مشاهده‌ی فهرست فروشگاه‌های برتر NFT، می‌توانید به وب‌سایت دپ رادار مراجعه کنید.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی بازارهای اشاره‌شده چیست؟ شما کدام‌یک را به دیگری ترجیح می‌دهید؟

نظر شما