شناسهٔ خبر: 51917307 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ماجرای ویدئوی خورشید مصنوعی چین چیست؟

ویدئو‌های منتشر شده از لحظه پرتاب یک موشک نورانی در آسمان چین، واکنش هایی را به همراه داشت.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان - ویدئوی جدیدی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، ادعا می‌کند چین در حال پرتاب یک «خورشید مصنوعی» به آسمان است. این ویدئو در بحبوحه گزارش‌های اخیر درباره تولید موفقیت‌آمیز یک راکتور هسته ای با دمای پنج برابر گرمتر از خورشید در تاسیسات ابررسانای توکاماک (EAST) منتشر شده است. به نظر می‌رسد این ویدئو، ترکیبی از فیلم‌های موجود و گزارش‌های واقعی از چین در دهه گذشته درباره رکوردشکنی در دمای راکتور هسته‌ای این کشور باشد.

ماجرای خورشید مصنوعی چه بود؟

به گزارش وبسایت livescience، رسانه‌های دولتی درباره این رویداد توضیح دادند: "راکتور هسته‌ای EAST (تکماک ابررسانا پیشرفته تجربی) یک حلقه پلاسما که روی آن نام «خورشید مصنوعی» گذاشته اند را در دمای پنج برابر گرم‌تر از خورشید برای بیش از ۱۷ دقیقه گرم کرد و رکورد جهانی جدیدی را به خود اختصاص داد". همچنین طبق گزارش خبرگزاری شینهوا، این راکتور دمای ۱۵۸ میلیون درجه فارنهایت (۷۰ میلیون درجه سانتیگراد) را به مدت ۱۰۵۶ ثانیه حفظ کرد. این دستاورد دانشمندان را به گامی کوچک و در عین حال مهم در ایجاد منبع انرژی پاک نامحدود نزدیک‌تر می‌کند.

دستگاه همجوشی Tokamak ابررسانا پیشرفته تجربی، با نام مستعار «خورشید مصنوعی»

بیش از ۷۰ سال است که دانشمندان در تلاش بوده اند تا از قدرت همجوشی هسته‌ای (فرایندی که در آن ستارگان می‌سوزند) استفاده کنند. با ترکیب اتم‌های هیدروژن برای ساخت هلیوم تحت فشار و دمای بسیار بالا، ستارگان می‌توانند ماده را به نور و گرما تبدیل و بدون تولید گاز‌های گلخانه‌ای یا زباله‌های رادیواکتیو طولانی مدت، انرژی زیادی تولید کنند.

تعدادی از ویدئو‌های موجود از اسپیس ایکس و دیگر پرتاب‌های شبانه، یک "گلوله آتشین" مشابه را به تصویر می‌کشند که به آسمان برمی‌خیزد، از جمله موشک فالکون ۹ که در سال ۲۰۱۵ پرتاب شد و پرتاب ماهواره SiriusXM که توسط یک خبرنگار در ژوئن ۲۰۲۱ فیلمبرداری شده است.

انتظار می‌رود EAST تا پایان آزمایش در ماه ژانویه بیش از یک تریلیون دلار برای چین هزینه داشته باشد و از آن برای آزمایش فناوری‌های پروژه راکتور آزمایشی حرارتی هسته‌ای بین‌المللی که در حال حاضر در حال ساخت است استفاده شود.

در ادامه ویدئویی ثبت شده توسط مردم چین از لحظه پرتاب این خورشید مصنوعی را مشاهده می کنید:

<div id="video-display-embed-code_15446241"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/8026813/15446241?width=400&height=300"></script></div>

بیشتربخوانید

انتهای پیام/

نظر شما