شناسهٔ خبر: 51909924 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

روایتی از سگ گردانی در اراک/ دشمن دارو را تحریم می‌کند، واردات غذای سگ را نه!

یک فعال اجتماعی می‌گوید: چگونه است که دشمنان دارو را بر مردم ایران تحریم می‌کنند اما واردات گونه‌های مختلف سگ و غذای سگ و... به کشور با تحریم مواجه نمی‌شود، این نشان می‌دهد که یک توطئه فرهنگی در عقبه موضوع سگ‌گردانی وجود دارد که بنیان خانواده، جمعیت و انسجام اجتماعی، فرهنگی و هویتی ما را نشانه گرفته است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس ـ‌ اراک؛ آبان ماه سال ۹۸ بود که حمله‌ور شدن یک سگ شخصی به یک پسر نوجوان اراکی در دره گردوی اراک وی را راهی بیمارستان کرد تا خاطره خوش ساعتی حضور در محل تفریح و شادی به خاطره تلخ حمله سگ و ترس و وحشت تبدیل شود.

این روزها اخبار متعددی از پدیده سگ گردانی و حمله سگ‌های ولگرد به کودکان به گوش می‌رسد که تأسف‌برانگیزترین خبرها از مرگ کودک بیرجندی به دلیل حمله سگ ولگرد و ابتلا زینب سه‌ساله به بیماری حکایت داشت، اخباری که انسان از شنیدنش به‌شدت ناراحت و غمگین می‌شود.

سگ‌گردانی این روزها در حال تبدیل شدن به یک معضل اجتماعی در جامعه است، که با واکنش‌های مختلفی از سوی مردم همراه است و مخالفان و موافقان زیادی دارد به طوری که عده‌ای سگ گردانی را مجاز و احترام به حقوق حیوانات می‌دانند، غافل از اینکه این پدیده می‌تواند عواقب بسیار ناگواری برای جامعه به همراه داشته باشد.

جای بسی تأسف این است که این روزها مشاهده می‌شود برخی افراد سگ را عنوان فرزند خود پذیرفته و این حیوان را جایگزین مونس و همدم کرده و آن را پسرم و دخترم خطاب می‌کنند.

اراکی‌ها جایی برای تفریح ندارند

در شهر اراک جایی برای تفریح و سرگرمی و گذراندن ساعتی خوش در کنار خانواده نیست و تنها جایی که مردم می‌توانند ساعتی از وقت خود را در کنار خانواده و دوستان به خوش‌گذرانی بگذرانند، منطقه تفریحی گردو است که این روزها از نا به سامانی‌های بسیاری رنج می‌برد که یکی از آنها پدیده سگ‌گردانی است که موجی از نارضایتی‌ها را در پی دارد، هرچند این واکنش‌ها ناشی از حس تنفر نسبت به حیوانات نیست و همان‌طور که می‌دانیم تمامی حیوانات مخلوقات خداوند هستند، اما ممکن است همان‌طور که سگ گردانی در یکی از خیابان‌های تهران منجر به بیماری خودایمنی زینب سه‌ساله شد، حضور سگ در این مکان نیز می‌تواند برای افراد به‌ویژه کودکان خطرآفرین باشد.

یکی از شهروندان اراکی می‌گوید: با ساعتی گشتن در دره گردوی اراک افراد بسیاری را می‌بینیم که قلاده سگ‌های کوچک و بزرگی را در دست داشته و اقدام به سگ‌گردانی می‌کنند، جالب این است که برخی از این سگ‌ها، سگ‌های وحشی هستند که انسان با دیدن آنها دچار وحشت می‌شود.

وی که برای تفریح به دره گردو آمده است ادامه می‌دهد: این در حالی است که سگ گردانی در فضاهای عمومی به دستور دادستان اراک جرم بوده و افراد اجازه چنین اقدامی را ندارند.

این شهروند اراکی می گوید: کسانی که سگ خریداری می‌کنند باید بدانند مطابق حقوق حیوانات مکانی را برای آن سگ تامین کند؛ مگر اماکن عمومی مکانی برای نگهداری سگ و سگ گردانان هستند؟!

یکی دیگر از شهروندان اراکی می‌گوید: ما تعدادی خانم و دختر هستیم که صبح‌های جمعه برای تفریح و پیاده روی به منطقه گردشگری گردو می‌آییم اما وقتی این سگ‌ها رو می‌بینیم گاها وحشت می‌کنیم وای به فریاد بچه‌ها...

وی ادامه می‌دهد: اگر این اشخاص تمایل به سگ‌بازی دارند آن‌ها را در باغ یا مزرعه و... خودشان بچرخانند.

این شهروند اراکی ادامه می دهد: من فوبیا سگ دارم ولی به کسانی که سگ را دوست دارند و نگهداری می‌کنند هم احترام میگذارم ولی اگر سگ‌گردانی ممنوع شده چرا روزهای جمعه کوه گردو  از سگ‌هایی پر می‌شود که بدون حتی قلاده به سمت مردم می‌روند و هیچ‌کس کنترلی ندارد؟ اگر نمی‌شود که جلوی سگ‌گردانی را گرفت حداقل قانونی وضع شود که سگ‌ها با حفاظت کامل و قلاده باشند که مزاحمتی برای دیگران ایجاد نکند.

ممنوعیت سگ گردانی در فضاهای عمومی تنها مختص ایران نیست

یکی از جامعه‌شناسان در خصوص پدیده سگ‌گردانی در فضاهای عمومی به خبرنگار فارس می‌گوید: ممنوعیت سگ گردانی در فضاهای عمومی تنها مختص ایران نیست، بلکه در بسیاری از کشورهای نیز قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای نگهداری از حیوانات از جمله سگ وجود دارد و اجازه ورود سگ‌ها به محوطه بازی کودکان و یا رهاسازی آن‌ها بدون قلاده در پارک‌ها به صاحبان سگ‌ها داده نمی‌شود.

 

مریم میراحمدی می‌افزاید: در بسیاری از کشور رها کردن مدفوع سگ در مکان‌های عمومی جرم بوده و برای افرادی که اقدام به این کار می‌کنند، جریمه‌های سنگینی در نظر گرفته می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه نباید با قوانین مربوط به سگ‌گردانی هیجانی برخورد کرد، بیان می‌کند: متأسفانه افراد به ظاهر متمدن که سگ گردانی را نوعی متمدنی می‌دانند اعمال قوانین مربوط به سگ گردانی را حیوان‌آزاری و مخالفت با آن‌ها تعبیر می‌کنند، در حالی که در کشورهای متمدن و پیشرفته نیز قوانین سخت‌گیرانه‌ای در این خصوص دارند.

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه سگ‌گردانی خلاف قاعده و عرف اسلامی در کشور است؛ خاطرنشان می‌کند: سگ‌گردانی در فضای عمومی منجر به رعب و وحشت شده و امنیت روانی مردم را مختل می‌کند.

وی در خصوص دلایل مخالفت با سگ گردانی می‌گوید: برخی‌ها ذاتاً از سگ وحشت دارند و دیدن سگ در آنها وحشت ایجاد می‌کند، ضمن اینکه توکسوکارا انگلی خطرناک است که در سگ‌ها و گربه‌ها به‌وفور دیده می‌شود. سگ آلوده می‌توانند تخم این انگل را از طریق مدفوع خود منتشر کنند و این انگل می‌تواند زمین را آلوده کند،آلودگی با این انگل می‌تواند عوارض جدی مانند تب، درد شکم  را به همراه داشته باشد. 

سگ‌گردان‌ها در واکنش به مخالفت‌ها ساز دوستی با حیوان می‌زنند

یک کارشناس ارشد روانشناسی نیز می‌گوید: امروزه فردگرایی موجب شده انسان‌ها به جای معاشرت با دوستان و خانواده خود با موجودی انس و تبادل عاطفی و احساسی برقرار کنند که از حیث مرتبه وجودی سطح پایین‌تری از انسان دارد.

لیلا جلالی می‌افزاید: جای بسی تأسف است که این دسته از افراد به‌شدت از نقد شدن گریزان هستند و در واکنش به مخالفت‌ها ساز دوستی با حیوانات را می‌نوازند.

وی تصریح می‌کند: انسانی که از درون احساس تنهایی و پوچی می‌کند برای جبران تنهایی به هم‌نشینی با سگ یا گربه روی می‌آورد و گاها می‌بینیم که تصاویری از خود منتشر می‌کنند که سگ را دخترم و یا پسرم خطاب می‌کنند.

 

این روانشناس تاکید می‌کند: حیوان‌دوستی با اقداماتی چون محبوس ساختن در خانه یا قفس، دست‌کاری ژنتیکی و اجبار حیوان به تبعیت از قوانین و مصلحت‌های زندگی انسانی کاملاً بیگانه است. 

مردم به شدت از این وضعیت ناراحت هستند 

یک فعال اجتماعی استان مرکزی نیز با اشاره به وضعیت بد سگ گردانی در منطقه گردوی اراک می‌گوید: مردم به شدت از این وضعیت ناراحت هستند.

مرشدی می‌‌افزاید: شهروندان اراکی تنها مکانی که برای تفریح و سرگرمی دارند کوه گردو است، اما گاها به دلیل ترس از سگ‌های وحشی حاضر نیستند در این منطقه به همراه فرزند و خانواده حضور یابند.

وی تصریح می‌کند: هیچ ارگانی در این رابطه ورود نمی‌کند در حالی که دستگاه قضایی از دو سال گذشته سگ گردانی را جرم اعلام کرد.

این فعال اجتماعی بیان می‌کند: ایجاد مکان‌هایی برای تفریح مردم نقش به سزایی در ایجاد نشاط و شادی آنها دارند، زمانی که چنین مکانی‌هایی به دلیل ترس از وجود سگ به روی مردم بسته شود مردم جایی را گذران اوقات فراغت ندارند.

 

این فعال اجتماعی می‌گوید: پدیده فرزند انگاری سگ که این روزها با آن مواجه هستیم در فرهنگ ما در حال بروز و ظهور است، که باید نسبت به آن احساس خطر کرد.

مرشدی می‌افزاید: چگونه است که دشمنان دارو را بر مردم ایران تحریم می‌کنند اما واردات گونه‌های مختلف سگ و غذای سگ و... به کشور با تحریم مواجه نمی‌شود، این نشان می‌دهد که یک توطئه فرهنگی در عقبه موضوع سگ‌گردانی وجود دارد که بنیان خانواده، جمعیت و انسجام اجتماعی، فرهنگی و هویتی ما را نشانه گرفته است.

سگ گردانی در اماکن عمومی ممنوع است 

در حالی همچنان شاهد سگ گردانی در مناطقی چون دره گردو هستیم که دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سگ گردانی در اماکن عمومی ممنوع است و با خاطیان برخورد می‌شود.

در این اطلاعیه عنوان کرده است: با توجه به نارضایتی گسترده مردمی در خصوص روند فزاینده پدیده سگ گردانی و سگ بازی در اماکن عمومی از قبیل پارک‌ها، خیابان‌ها و مجتمع‌های مسکونی ضوابط قانونی در این خصوص اعمال خواهد شد.

این اطلاعیه می‌افزاید: سگ گردانی و سگ بازی در منظر عمومی انحراف از ارزش‌های اخلاقی و اسلامی است و موجب جریحه‌دار شدن احساسات دینی و مذهبی مؤمنین و شهروندان می‌شود از سوی دیگر نیز این عمل رعب و وحشت برای اطفال، نوجوانان، دختران و سالمندان، خطراتی را از جمله حمله و گازگرفتگی در پی دارد که به استناد ماده ۵۲۲ قانون مجازات اسلامی قابل پیگرد قانونی است.

در این اطلاعیه آمده است: سگ گردانی همچنین از طریق دفع فضولات، ریختن بزاق دهان و سایر ترشحات می‌تواند عامل بروز بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات را فراهم سازد و بدین لحاظ به عنوان مصداقی از تهدید علیه بهداشت عمومی به استناد ماده ۶۸۸ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی قابل پیگرد قانونی است.

در این اطلاعیه می‌افزاید: فرماندهی انتظامی شهرستان اراک مکلف است با ابلاغ به کلیه یگان‌های تحت امر، موضوع را در دستور کار قرار داده و در صورت وقوع پدیده سگ گردانی، ضمن تحویل سگ به شهرداری و باغ‌وحش، دارنده آن را برای سیر مراحل قانونی به دادسرا معرفی کند.

وی عنوان کرده است: ارائه هرگونه مجوز و یا به اصطلاح شناسنامه در خصوص نگهداری و یا مالکیت سگ‌های زینتی و یا سگ‌هایی که نگهداری آن ها از نظر شرع مقدس اسلام مجاز نیست در خصوص ممنوعیت سگ گردانی کارساز نیست.

دادستان عمومی و انقلاب اراک تأکید کرده است: شهرداری اراک نیز به استناد بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری و مطابق دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد مصوب یازدهم آبان ۸۷ مکلف به جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های ولگرد از سطح این کلان‌شهر است.

سگ‌گردانی در دره گردو باعث ایجاد ترس  و وحشت  برای شهروندان شده  و بعضا با این اقدام موجب اخلال در نظم و آسایش و آرامش عمومی شده و عفت عمومی را نیز جریحه دار می ‌کنند، از طرفی چنین رفتاری می تواند تهدیدی علیه بهداشت و سلامت شهروندان بوده و در انتقال و شیوع انواع بیماری موثر باشد.

سوال این است که چرا با وجود قانون صریح، هنوز شاهد این پدیده ناخوشایند در سطح جامعه هستیم، آیا دوباره باید حادثه ای تلخ برای یک شهروند رخ دهد که مسئولان به این فکر بیافتند که این قانون باید درست،کامل و به طور دقیق اجرا شود.

 

 

انتهای پیام/

نظر شما