شناسهٔ خبر: 51901718 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مقام حزب الله: آمریکا از طریق انتخابات پارلمانی، درصدد ضربه زدن به مقاومت در لبنان است

تهران- ایرنا- شیخ علی دعموش نائب رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان دوشنبه شب تاکید کرد دولت آمریکا به دنبال آن است که پارلمان را به سکویی برای ضربه زدن به مقاومت تبدیل کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری "العهد" لبنان، وی اظهار کرد: دولت آمریکا تا برگزاری انتخابات پارلمانی و به منظور تحقق دستآورد سیاسی و انتخاباتی، درصدد فشار و به گرسنگی کشاندن لبنانی‌هاست.

نائب رئیس شورای اجرایی حزب الله همچنین افزود که آمریکایی‌ها از طریق پارلمان می‌خواهند به مقاومت ضربه بزنند و نقش آن را محدود سازند.

دعموش همچنین گفت که نباید به دولت آمریکا تکیه کرد چرا که آنها پیش از تحقق اهداف و همراه کردن لبنانی‌ها برای طرح خود در منطقه، دستآوردی برای لبنان به ارمغان نیاورند.

وی درخصوص بحران به وجود آمده میان ریاض و بیروت نیز گفت: این عربستان بود که پیش از حمله به یمن، حزب الله را در فهرست تروریستی قرار داد و شمشیر دشمنی علیه مقاومت و حزب الله را از رو بست.

دعموش اظهار کرد: همچنین این دولت ریاض بود که در مناسبت‌های گوناگون و از طریق اظهارات مقامات خود دشمنی با حزب الله و مقاومت را اظهار کرد، موضعی که با مواضع رژیم صهیونیستی همسو است.

این مقام حزب الله، دشمنی عربستان علیه مقاومت را، دشمنی به یک طبقه بزرگی از لبنانی‌های شریف دانست که از طریق مقاومت هزاران شهید را برای آزادسازی اراضی و دفاع از لبنان تقدیم کردند.

 وی در پایان خطاب به شهروندان لبنانی مدافع عربستان گفت که شایسته است کسانی که از حکومت سعودی دفاع می کنند، این جرأت و شجاع را نیز داشته باشند که از این طبقه لبنانی‌ [یعنی مقاومت] دفاع کنند.

روابط ریاض و بیروت از حدود یک ماه پیش در پی انتشار اظهارات «جرج قرداحی» وزیر اطلاع رسانی لبنان علیه عربستان بحرانی شد و این کشور سفیر خود را از بیروت فراخواند.

سخنان قرداحی گرچه مربوط به پیش از دوران وزارت او بود، اما با اعتراض مقام های سعودی روبرو شد. او از جنگ عربستان علیه یمن انتقاد کرده بود و آن را بی نتیجه خواند و تاکید کرده بود که یمنی ها از خود دفاع می کنند.

قرداحی با انتقاد از تجاوز نظامی ائتلاف سعودی گفته بود که «انصارالله» به جایی تجاوز نکرده و از مردم خود که در جشن و عزا توسط جنگنده‌های سعودی بمباران می‌شوند، دفاع می‌کند.

کویت، بحرین و امارات نیز در دنباله روی از عربستان سفرای خود در بیروت را احضار کردند. بحرین و کویت نیز به سفیر و کاردار لبنان در کشورهای خود ۴۸ ساعت فرصت دادند تا خاک این کشور را ترک کنند.

سرانجام با فشارهای عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس، قرداحی یک روز پیش از سفر اخیر امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به ریاض از سمت خود استعفا کرد.

 گفته می شود استعفای قرداحی مسیر ابتکار پاریس برای کاهش تنش بین بیروت و ریاض را فراهم کرد.

نظر شما