شناسهٔ خبر: 51888976 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

مسئولیت‌پذیر باشیم، واکسن می‌زنیم

سلامت نیوز: اعلام کمترین تعداد فوت ناشی از کرونا (۱۹ نفر) پس از دو سال در ۱۷ دی ماه ۱۴۰۰ از جانب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حاکی است، اگر مسئولیت‌پذیر باشیم، واکسن می‌زنیم.

صاحب‌خبر -

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، اول آذر ماه ۱۴۰۰ بود که تعداد جانباختگان کرونا در ایران پس از ۲۳۴ روز دو رقمی شد و کاهش قربانیان این بیماری به ۹۷ نفر، نشان داد که واکسیناسیون سراسری در کشور اثربخش بوده است.

اقدامی که با مشارکت مردم امروز علیرغم بروز سویه جدید اومیکرون در کشور هم مرگ زیر ۵۰ نفر را سبب شده است. عددی که به گفته متخصصان حوزه سلامت با تداوم مشارکت همگانی شهروندان در رعایت سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی به ویژه تزریق واکسن باز هم کاهش خواهد یافت.

به گفته بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز ۸۰ درصد قربانیان این بیماری از واکسن‌نزده‌ها بوده و بنابراین، بی‌توجهی هر انسان در مقابله با این ویروس، عدم رعایت اصول بهداشتی و مقاومت در برابر واکسن در حقیقت بی‌توجهی به وظیفه‌ای است که تبعات جبران‌ناپذیر آن دامن‌گیر کل جامعه خواهد شد.  

برخی از کارشناسان مربوطه نیز معتقدند تصمیم‌گیری در مورد دریافت واکسن کرونا یک مساله شخصی نیست و بنابراین فرضیه اجباری کردن واکسیناسیون را راهکاری موثر در مقابله با این بیماری عنوان می‌کنند.

محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم آخرین آمار موارد مثبت شناسایی شده اومیکرون در کشور تا تاریخ ۱۷ دی ماه را ۴۶۷ نفر اعلام کرد.

ورود این سویه که ۲۸ آذرماه به ایران تایید شده بود، به گفته پزشکان به دلیل قدرت انتشار بالا می‌تواند کشور را با موجی از بیماران اومیکرون و نیاز به سیستم پزشکی و پرستاری مواجه کند.  

اتفاقی که اکنون در بعضی کشورها نظیر انگلستان مشاهده می‌شود. مطابق با گزارشات رسمی روزانه بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار نفر بیمار مبتلا به کرونا در این کشور شناسایی می‌شود. در اروپا و امریکا نیز شمار مبتلایان به این ویروس در هر ۲۴ ساعت از مرز ۱۰۰ هزار نفر گذشته است. اعدادی که نه فقط مرگ ساکنین کره زمین که سوگ هزاران خانواده را روایت می‌کند.

ضرورت بهره‌گیری از مشوق‌های مثبت و منفی برای تکمیل واکسیناسیون

روان‌درمانگر و مدرس دانشگاه روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در خصوص طرح واکسیناسیون اجباری برای مقابله با کرونا اظهار داشت: اجبار و الزام در خصوص هر مساله باعث جبهه‌گیری و مقاومت در برابر پذیرش موضوع خواهد شد.

مهدی عسکری‌پور تصریح کرد: امروزه در زمینه تربیتی هم تنبیه و توبیخ حذف شده و به منظور تقویت رفتارهای مثبت و حذف رفتارهای منفی مولفه‌های تشویقی به کار گرفته می‌شود. رفتاردرمانگران نیز تقویت مثبت و منفی را جایگزین تنبیه کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، استفاده از مشوق‌های مثبت و منفی برای تقویت رفتار مطلوب و به‌کارگیری مجازات مثبت و منفی برای تضعیف رفتار مشکل‌ساز به‌کار برده می‌شود.

وی با اشاره به گفت وگو با برخی شهروندان در این زمینه ادامه داد: بعضی از اماکن عمومی و ادارات تداوم حضور در اداره و سازمان و بهره‌مندی از خدمات را منوط به ارائه کارت واکسیناسیون دانسته و این اجبار برای مردم می‌تواند با بروز عواطف و احساسات منفی همراه شود.

این مدرس تاکید کرد: آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی در این زمینه باید باعث ترغیب عمومی و مشارکت در واکسیناسیون شده و مردم علاوه بر رسانه‌ها، می‌توانند از مشاهدات تجربی خود در این زمینه نیز استفاده کنند.

عسکری‌پور توضیح داد: پیش از آغاز واکسیناسیون در کشور، می‌توان بیماران کرونا و جانباختگان این ویروس را در خانواده، دوستان و نزدیکان مشاهده کرد، اما امروز کاهش میزان مرگ و میر، بستری و بیماران کرونا در هر طایفه دیده می‌شود. مردم می‌توانند فارغ از آمارهای رسمی، اخبار و اطلاعات، این موارد در خانواده و اقوام خود مشاهده و نتیجه‌گیری کنند.

وی یادآور شد: عناصر تشویقی مانند پرداخت وام، شارژ کردن کارت مترو و اتوبوس، معافیت از مالیات و کاهش هزینه قبوض و در مقابل عناصر تنبیهی همچون تاخیر در پرداخت وام و... در کنار استفاده از نظرات هنرمندان و ورزشکاران و اقشار محبوب جامعه هم در این زمینه اثرگذار است.

اجبار در واکسیناسیون باید آخرین گزینه باشد

عسکری پور ادامه داد: فوبیا از سوزن، بی‌اعتمادی به واکسن، اعتقاد به مقدرات از جمله علل اصلی مخالفت با واکسن است، اما هر یک از این مسائل باید با آگاهی‌بخشی از بین برود. پس از آگاهی‌بخشی، اطلاع‌رسانی، بهره‌گیری از طرح‌های تشویقی، عناصر تنبیهی، گفت وگو با مردم و شرح مخاطرات بیماری، می‌توان از طرح واکسیناسیون اجباری به منظور جلوگیری از تضییع حقوق دیگران استفاده کرد.

این روانشناس تاکید کرد: در حقیقت تزریق واکسن کرونا رعایت حقوق اجتماعی دیگران بوده و در نهایت، پس از آزمایش همه شیوه‌های تشویقی، می‌توان از اجبار و الزام به عنوان آخرین گزینه استفاده کرد.

عسکری‌پور با اشاره به قانون اساسی تاکید کرد: مطابق با قانون اساسی کشور نیز رفتار هر شهروند در صورت تضییع حقوق دیگران باید مهار شود، دریافت واکسن کرونا با سلامت تک‌تک شهروندان جامعه مرتبط است و بنابراین مخالفان واکسن باید از دریافت خدمات عمومی در جامعه محروم شوند.

نظر شما