شناسهٔ خبر: 51877824 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

با مصرف لبنیات و میوه به جنگ آلاینده‌های هوا برویم

خبرگزاری صداوسیما

مصرف شیر، میوه و سبزیجات در روز‌هایی که با آلودگی هوا مواجه هستیم، سبب کاهش عوارض سرب در بدن می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خوزستان، بسیاری از ما بر این باور هستیم که مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در روز‌های آلوده مفید است، زیرا کلسیم موجود در لبنیات با سرب موجود در هوا در تضاد بوده و در کاهش عوارض آلاینده‌های صنعتی بی تاثیر نیست.

باید به اینکه توجه داشته باشیم که مصرف شیر در هوای آلوده زمانی موثر است که این آلودگی متاثر از سرب باشند و زمانیکه آلودگی مربوط به ذرات معلق بسیار ریز است، می‌توان گفت مصرف آن فایده‎ای ندارد، البته نباید انتظار داشته باشیم که حتی در هوای آلوده به سرب مصرف شیر تاثیر شگرفی داشته باشد.

باید بدانیم که شیر تاثیرات منفی هوای آلوده در بدن ما را از بین نمی‌برد، اما تاثیر خود را در کاهش عوارض و خطرات آلودگی‌ها نشان می‌دهد و نوشیدن آن توصیه می‌شود.

مصرف میوه‌ها و سبزیجات فراموش نشود

نکته حائز اهمیت هنگام افرایش آلاینده‌ها و مواد حاوی سرب که شاید به آن توجهی نداشته باشیم، مصرف میوه و سبزیجات است و باید در اولویت قرار بگیرد، زیرا به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و در هوای آلوده از بدن محافظت می‌کنند، زیرا آنتی اکسیدان میوه‌ها و سبزیجاتی مثل کلم بروکلی، گوجه فرنگی، کیوی، گل کلم... اثرات ذرات ریز را از بین می‌برند، بنابراین مصرف اینگونه خوراکی‌ها توصیه می‌شود.

به همان اندازه که مصرف سالاد کاهو و بروکلی باید در دستور کار قرار گیرد، باید از مصرف مواد غذایی پرچرب و یا فست فود‌ها پرهیز شود، زیرا با ورود ذرات سمی به بدن با اسید چرب ترانس بالای این غذا‌ها ترکیب شده و تاثیرات مخربی دارند.

بیشتر بخوانید: مصرف خوراکی های مفید در پاییز و زمستان

به همین دلیل به کارمندان، کارگران و دانش آموزان توصیه می‌شود از مصرف کیک، بیسکوییت و نظایر آن به دلیل داشتن اسید چرب بالا خودداری کنند، ضمن اینکه گروه‌های سنی مختلف باید استفاده از هویج را به دلیل برخورداری از آنتی اکسیدان و انواع فیبر در برنامه غذایی قرار دهند.

نظر شما