شناسهٔ خبر: 51844458 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران:

کرونا IHU تهدیدکننده نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران گفت: بنا بر اطلاعات موجود می‌توان نتیجه گرفت که سویه IHU کرونا ویروس تهدیدکننده نیست، همچنین که سازمان بهداشت جهانی نیز به این مورد تاکید کرده است.

صاحب‌خبر -

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص واریانت جدید کرونا ویروس به نام "IHU "، اظهار کرد: هر هفته سویه‌های جدید ویروس کرونا شناسایی می‌شود و بسیاری از آنها پدیدار و سپس به سرعت ناپدید خواهد شد، برخی نیز باقی می‌ماند، اما به طور گسترده شیوع پیدا نمی‌کند، در این میان تنها شمار اندکی به مرحله‌ای می‌رسد که سازمان جهانی بهداشت آنها را در گروه سویه نگران‌کننده دسته‌بندی می‌کند؛ به همین دلیل عجیب بود که سویه‌ای موسوم به IHU که بیش از یک ماه پیش در فرانسه شناسایی شده و شیوع آن نیز چندان نبوده است که به طور ناگهانی خبرساز شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سازمان بهداشت جهانی نگرانی در خصوص سویه جدیدی کرونا موسوم IHU به را بی‌مورد دانسته است، ادامه داد: "عبدی محمود" مدیر حوادث سازمان بهداشت جهانی نیز در یک نشست رسانه‌ای در ژنو یادآور شد که این سویه در رادار ما زیر نظر است و یک تهدید به حساب نمی‌آید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران خاطرنشان کرد: شاید علت خبرساز شدن این واریانت جدید کرونا ویروس این باشد که دانشمندان در روزهای گذشته تصمیم گرفتند نام این سویه را IHU بگذارند. لازم است بدانیم این نام برگرفته از مرکز بیمارستانی پژوهشی بوده که این ویروس در آن شناسایی شده است، اما کاربران رسانه‌های اجتماعی آن را "از تو بیزارم" یا "I HATE YOU" نامیدند و این سویه که با نام تخصصی B.1.640.2 ثبت شده بود ناگهان بر سر زبان‌ها افتاد و خبرساز شد.

اثری از سویه IHU وجود ندارد

وی در خصوص شناسایی سویه IHU، تصریح کرد: این سویه از کرونا ویروس برای اولین بار در ماه نوامبر در فردی ساکن منطقه مارسی که به تازگی از کامرون در آفریقای مرکزی بازگشته بود، شناسایی شد. در حال حاضر واریانت اومیکرون عامل نیمی از سویه کل موارد ابتلاء به کووید -۱۹ در فرانسه است، اما لازم است بدانیم از سویه IHU به جز همان ۱۲ مورد نخست اثری وجود ندارد.

صفری افزود: بر اساس اطلاعات موجود دانشمندانی که این سویه را IHU نامیدند در مقاله‌ای پژوهشی در روز ۲۹ دسامبر، اعلام کردند که این واریانت مثال دیگری از پیش‌بینی‌ناپذیری پیدایش سویه‌های سارس-کوو و انتقال آن به یک منطقه معین جغرافیایی از خارج کشور است.

وی اضافه کرد: دانشمندان معتقدند، هنوز برای گمانه‌زنی در خصوص ویژگی‌های این گونه از ویروس کرونا و همه‌گیری آن زود است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران تاکید کرد: بنا بر اطلاعات موجود می‌توان نتیجه گرفت که تاکنون سویه IHU کرونا ویروس تهدیدکننده نیست، همچنین که سازمان بهداشت جهانی نیز به این مورد تاکید کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما