شناسهٔ خبر: 51721836 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

بورس دچار هیجانات کاذب است / سطوح حمایتی شاخص کل کجاست؟

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت کنونی بورس، تاکید کرد: کلیت بازار با هیجان کاذب منفی همراه بوده و معضلات کنونی ناشی از مسائل بنیادی بازار نیست.

صاحب‌خبر -

اقتصادآنلاین - هانا پاکمند؛ به نظر می‌رسد، در روند پیش‌رو در محدوده یک میلیون و ۳۵۰هزار واحد، شاخص مجددا با باندی حمایتی همراه شده و تغییر روند داشته باشد. به اعتقاد اغلب کارشناسان، در وضعیت کنونی، اکثر صنایع از لحاظ بنیادی، وضعیت مناسبی دارند و معضل اصلی بازار نبود نقدینگی و هیجانات کاذب است.

حسین اروجلو

حسین اروجلو، فعال و کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به وضعیت کنونی بورس تهران، به اقتصادآنلاین گفت: همانطور که در وضعیت بازار مشخص است، از دو روز معاملاتی گذشته، به مقاومت محدوده یک میلیون و ۴۰۰هزار واحد رسیدیم. متاسفانه شاخص نتوانست از این محدوده مقاومتی عبور کند و وارد فضای اصلاحی شد.

 

وی افزود: از نظر تکنیکالی نیز به نظر می‌رسد، در روند پیش‌رو در محدوده یک میلیون و ۳۵۰هزار واحد، شاخص مجددا با باندی حمایتی همراه شده و تغییر روند داشته باشد. اما با نگاه بدبینانه، با از دست دادن این محدوده حمایتی، انتظار می‌رود تا محدوده یک میلیون و ۲۸۸هزار واحد اصلاح بازار ادامه یابد. به عبارتی دیگر، کف قبلی که بازار از آن محدوده برگشت، می‌تواند محدوده حمایتی بازار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه پیرامون کلیت بازار تحلیل کرد: کلیت بازار با هیجان کاذب منفی همراه بوده و معضلات کنونی ناشی از مسائل بنیادی بازار نیست. بلکه حجم نقدینگی ناکافی در بازار موجب شده تا بازار به هر اخبار ناخوشایندی واکنش افراطی نشان دهد.

وی ادامه داد: در معاملات امروز نیز شاهد معاملاتی زیان‌بار در اکثریت بازار بودیم. اما این نکته را باید در نظر داشت که در وضعیت کنونی، اکثر صنایع از لحاظ بنیادی، وضعیت مناسبی داشته و شرایط کنونی نیز موجب بهبود روند سودسازی آن‌ها خواهد شد.

به اعتقاد وی، صنایعی مانند صنعت غذایی، دارویی، سیمانی‌ها و صنایع کوچک پایین دستی در پتروشیمی‌ها از گزینه‌هایی هستند که با حذف ارز ۴۲۰۰تومانی، سودآوری آنها با افزایش همراه خواهد شد.

این کارشناس ضمن به اشاره به تورم بالای اقتصاد در ایران و بالا بودن هزینه‌های ساختمان تصریح کرد: در حال حاضر در وضعیتی قرار داریم که وضعیت ساخت هر متر مربع مسکن، به طور معمول از هفت الی ۱۲میلیون تومان است. به دنبال چنین افزایش قیمتی، صنعت کاشی و سرامیک، که حتی بخش کوچکی از ساختمان است، میتواند از این بخش بسیار متاثر باشد.

اروجلو در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین صنایع مورد اشاره می‌توانند محصولات خود را با قیمت‌های بهتری به فروش رسانده و در پی این موضوع، حاشیه سود آن‌ها افزایش خواهد یافت. این صنایع با توجه به اینکه کوچک هستند، معمولا اهرم‌های قوی‌تری برای مشخص کردن روند سودسازی خود در بازار دارند.

نظر شما