شناسهٔ خبر: 51721526 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

سیر تا پیاز شاخص ترس و طمع / شاخصی برای تشخیص جو روانی بازار

بسیاری از معامله‌گران صرفا بر اساس سبک تکنیکال یا بنیادی به بازار نگاه می‌کنند در حالی تحلیل احساسات و روانشناسی بازار از مهم ترین معیارها برای تشخیص روند آینده بازار است.

صاحب‌خبر -
  • آیا استفاده از شاخص ترس و طمع به تنهایی کافی است؟

اقتصاد آنلاین- شیرکو سهرابی؛ شاخص ترس و طمع یکی از مهم ترین داده ها برای بررسی احساسات معامله گران در بازار رمز ارز است. در واقع معامله‌گر با این شاخص می‌تواند جو حاکم بر بازار را تشخیص دهد و سپس با این ذهنیت وارد بررسی تکنیکالی یا بنیادی یک رمزارز می‌شود که جو احساسات حاکم بر بازار چگونه است.

  اصولا یک معامله‌گر در زمان تصمیم‌گیری درمورد خرید یا فروش در بازار ارزهای دیجیتال همیشه به دنبال داده‌های مفید می‌گردد. از جمله این داده‌های مفید می‌توان به استفاده از نمودارهای قیمتی جهت بررسی رمز ارز، وضعیت فاندامنتال برای تجزیه و تحلیل بازار و تشخیص تمایلات و احساسات حاکم بر بازار برای سرمایه گذاری یا ترید اشاره داشت.

در این گزارش فارغ از بررسی شاخص‌های مربوط به تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، به بررسی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های چرخه احساسات بازار یعنی شاخص ترس و طمع (GREED ANA FEAR) می‌پردازیم. این شاخص با ترکیب احساسات حاکم بر بازار و فاندامنتال‌های موجود، موجب می‌شود تا نگاهی اجمالی به ترس و طمع بازار داشته باشید. لازم به ذکر است که نباید به تنهایی به این شاخص اتکا کنید؛ زیرا این شاخص در مجموع یک درک کلی از احساسات بازار ارزهای دیجیتال را به شما می‌دهد.

این شاخص ابتدا توسط سایت، CNNMoney  برای بررسی و تحلیل احساسات حاکم بر بازار بورس و سهام ساخته شده و مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما با محبوبیت بازار رمزارزها سایتAlternative.me  همین شاخص را شخصی سازی کرد و آن را متناسب با بازار رمزارزها تغییر داد. البته لازم است بدانید شاخص ترس و طمع در حال حاضر فقط برای بیت کوین وجود دارد ولی سایت مذکور برنامه دارد در آینده برای رمزارزهای بایننس‌کوین و اتریوم نیز این شاخص را بسازد. اندیکاتور ترس و طمع به صورت یک بازه عددی بین ۰ و ۱۰۰ است. ۱۰۰ در این شاخص نشان از طمع شدید در بازار است و عملا افراد دچار فومو و ترس از دست دادن شده و با خریدهای هیجانی قیمت را به صورت مصنوعی به سمت بالا می‌برند. به عبارت دیگر هر زمانی که متوجه شدید عدد این شاخص خیلی زیاد است (بالای ۷۵)، احتمالا قیمت بیت کوین از ارزش واقعی آن فاصله گرفته است و به زودی وارد اصلاح می‌شود. همان طور که گفته شد این شاخص فعلا فقط برای بیت‌کوین ساخته شده است. ولی به دلیل تسلط و اثر بالای بیت‌کوین بر کل بازار، می توان روند دیگر رمزارزها را نیز تا حدودی بر اساس این شاخص بررسی کرد. در مقابل زمانی که عدد شاخص ۰ است نشان از ترس شدید در بازار دارد. یعنی معامله‌گران و افراد به طرز وحشتناکی در حال فروش در قیمت‌های پایین هستند. چون معمولا زمانی که عدد شاخص خیلی پایین بیاید در مقابل قیمت بیت‌کوین نیز پایین خواهد آمد. اگر عدد این شاخص کمتر از ۲۴ باشد نشان از ترس مطلق در بازار دارد و احتمالا اکثر افراد تازه وارد در حال فروش هستند و قیمت ها در کف قرار دارد.

 در عکس زیر مقدار این شاخص را در حال حاضر می‌بینید که از سایت  alternative.me گرفته شده است. 

1

در عکس زیر با جزییات بیشتری شاخص ترس و طمع آورده شده و با قیمت فعلی بیت‌کوین مقایسه شده است.

2

3

همان طور که می‌بینید در زمان نگارش این گزارش قیمت بیت‌کوین  حدود ۴۷ هزار دلار بوده و تقریبا در کف یک ماه اخیر خود قرار دارد. در اندیکاتور شاخص ترس و طمع می‌بینیم که عدد مربوطه برای امروز ۲۱ و برای دیروز ۲۸ است. یعنی بازار دیروز در ترس قرار داشت و با اصلاح دیشب بیت‌کوین این عدد به ۲۱ یعنی ترس مطلق رسید. بنابراین از این شاخص می‌توان به عنوان یک سینگال خرید و فروش استفاده کرد.

همانطور که می‌بینید عدد شاخص برای هفته و ماه گذشته نیز آپدیت شده و معمولا هر روز بروز رسانی می‌شود. 

آیا استفاده از شاخص ترس و طمع به تنهایی کافی است؟

جواب قطعا خیر است. اما نکته مهم‌تری که باید به آن توجه داشته باشید این است که معمولا شاخص ترس و طمع در کوتاه مدت اعتبار بیشتری دارد و افرادی که به دنبال هولد یا نگهداری بلند مدت بیت‌کوین خود هستند، این شاخص نمی‌تواند زیاد جوابگوی نیاز آنها باشد. پس معامله‌گران نوسانگیر می‌توانند در کنار تکنیکال و استراتژی‌های شخصی خود، نیم نگاهی به این شاخص داشته باشند. چون بدون شک توجه به این شاخص می‌تواند جهت بسیار بهتری به معامله‌گران برای گرفتن تصمیمات منطقی‌تر بدهد.

نظر شما