شناسهٔ خبر: 51719434 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

شهر تراپی

سبکبالی تحمل‌ناپذیر شهری!

رکنا : ترافیک بزرگراه‌ها و خیابان‌های شهر تهران طی 2 سال حیات کرونایی، بسیار پیچیده‌تر از قبل شده و ظاهرا داستان به‌گونه‌ای پیش رفته که دیگر هیچ راهکاری برای حل آن متصور نیست.

صاحب‌خبر -

اگر شلوغی نسبی صبحگاهی کمی قابل تحمل است و می‌توان وجودش را به زندگی روزمره اضافه کرد، اما ترافیک بین ساعت 3بعدازظهر تا 8شب واقعا تحمل‌ناپذیر است و همه را عصبی و کلافه می‌کند؛ به‌خصوص اگر آسمان نم بارانی هم زده باشد تا روز آدم را تکمیل کند.

به گزارش رکنا، به‌نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از حل این مشکل پایتخت‌نشینی، با کمی هوشمندی مدیران میانی سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی قابل حل باشد. یک مدیر اداری می‌تواند با روش‌های به ظاهر ساده‌ای، حداقل بخشی از بار ترافیکی ساعات پیک شهر را رفع و رجوع کند. حال بیایید کمی این مسیر را طی کنیم...

1.   هم‌سفری Carpooling به‌معنای اشتراک خودروی سواری در یک مسیر مشخص. با این روش و یک مدیریت ساده می‌توان همکارانی که هم‌مسیر هستند را در مسیر رفت و برگشت روزانه هم‌سفر کرد تا کمی از تعداد خودروهای تک‌سرنشین خیابان‌های خسته تهران کم شود؛ حتی اگر بهای آن دقایقی قدم زدن تا رسیدن به در خانه باشد.

2.  ساعت کار شناور به‌مدت محدود یک ربع تا نیم ساعت. ناگفته پیداست همین زمان در برخی اوقات، باعث فرار از ترافیک و رسیدن زودهنگام به مقصد می‌شود.

3. فراهم آوردن شرایط موقت دورکاری و یا مرخصی تشویقی برای برخی کارمندان در روزهای بارانی که خیابان‌ها از فرط تردد اتومبیل‌ها، یارای حرکتی ندارند و همه دیر و مستاصل به سر کار خود می‌رسند.

4. احیای سرویس قدیمی اداره‌ها برای تردد کارمندان؛ برنامه‌ای که در گذشته نه چندان دور اجرا می‌شد و در کاهش ترافیک شهری مؤثر بود، اما مشخص نیست علت  حذف آن‌چه بود!

5. هماهنگی با تصمیم‌سازان تاکسی‌های اینترنتی، به‌منظور ارائه برخی تخفیف‌ها و خدمات بهتر در ساعات پیک ترافیک و روزهای سرد سال به مسافران سرگردان. تحت این شرایط آقایان مدیر این فناوری حمل‌ونقل شهری می‌توانند برای کوتاه‌مدت از درصد سود بیشتر خود صرف‌نظر و کمکی به حل مشکل ترافیک کنند.

6.  البته از نگاه بالادستی به حل مشکل ترافیک هم نباید غافل شد؛ یکی از مهم‌ترین آنها مالیات ضد‌تراکم (taxeanticongestion) است که در برخی شهرهای جهان اعمال می‌شود. در این شهرها عوارض تردد خودروهای سواری شخصی در شبکه جاده‌ای، بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی شهر به شکل هوشمند محاسبه و با نصب یک سنسور ساده پای صاحب خودرو نوشته می‌شود. وب‌سایت وظیفه (ledevoir.com) در گزارشی آورده که این اقدام در شهر استکهلم سوئد بین 20 تا 30درصد کاهش ترافیک را به‌دنبال داشته است.

7. برخی شهرها موانع دیگری مقابل چرخ رانندگان قرار می‌دهند. ازجمله مالیات بر خودروهای بزرگ، کیلومترهای طی شده و قیمت‌گذاری سیستماتیک پارکینگ‌ها و جایگاه‌های رزرو شده که باعث تردد کمتر وسایل نقلیه شخصی می‌شود.

8. واضح است که کماکان گسترش خدمات حمل‌ونقل عمومی، بهبود خدمات شبکه ریلی و اتوبوسرانی با تأکید بر قابلیت اطمینان، سرعت و راحتی آن؛ فراهم آوردن زیرساخت دوچرخه‌سواری و موتورهای برقی؛ نظارت دقیق بر عملکرد تاکسی‌های اینترنتی؛ احترام به ایده «طرح‌ترافیک» و متوقف کردن فروش روزانه آن، از مهم‌ترین راه‌حل‌های معضل ترافیک کلانشهری چون تهران است که البته باید به آن ضرورت ساماندهی پیاده‌روهای شهری را نیز افزود.

شهنام صفاجو

شهنام صفاجو

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

  • چرا مسئولان نسخه

    چرا مسئولان نسخه "تحمل کردن" را بر مردم تحمیل می کنند / بودجه 1401 خوش خبر نیست

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

نظر شما