شناسهٔ خبر: 51474621 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سایت پرورش قوچ و میش بیجار ظرفیت گردشگری دارد

سنندج – ایرنا – رییس اداره حفاظت از محیط زیست بیجار گفت: سایت پرورش قوچ و میش ارمنی در منطقه حفاظت شده بیجار با توجه به همجواری با آثار تاریخی منطقه صلوات آباد می‌تواند به عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم در بحث پایلوت گردشگری در استان کردستان معرفی شود.

صاحب‌خبر -

سید علی اصغر هدایت زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به نزدیک بودن قلعه تاریخی و پل تاریخی صلوات آباد که از آثار تاریخی دوران صفویه و از جاذبه های گردشگری بیجار است به سایت پرورش قوچ و میش بیجار و همچنین مصوب شدن منطقه به عنوان طرح پایلوت گردشگری در سطح شهرستان می توان این منطقه را به عنوان مهم ترین طرح گردشگری در استان معرفی کرد و نقش مهمی در جذب اکوتوریسم ایفا کند.

وی افزود: در راستای تکمیل کردن طرح گردشگری صلوات آباد با حمایت های سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان، اعتباری افزون بر ۱۵ میلیارد ریال در بودجه سال۱۴۰۰ برای آسفالت مسیر خاکی ۲ کیلومتری سایت تکثیر و پرورش این شهرستان تخصیص یافت.

رییس اداره حفاظت از محیط زیست بیجار با اشاره به اینکه با توجه به موقعیت موجود در سایت تکثیر و پرورش حیات وحش و روند افزایشی قوچ و میش در آن می توان اهداف اصلی فعالیت ها را در یک سند ۱۰ ساله تدوین و تنظیم کرد، ادامه داد: سایت تکثیر و پرورش در ابتدا در حوزه تکثیر گونه های آسیب پذیر گونه قوچ و میش ارمنی و آهو، معرفی و رهاسازی این گونه به زیستگاه‌های داخل منطقه با روش علمی و پلاک گذاری راه‌اندازی شد که می توان در این سایت فضایی را برای انجام تحقیقات در زمینه تنوع زیستی قوچ و میش ارمنی اختصاص داد.

سایت پرورش قوچ و میش بیجار ظرفیت گردشگری دارد

او اظهار داشت: در مدت زمان سه سال اخیر در سایت پرورش قوچ و میش ارمنی بیجار، اقداماتی نظیر حفر یک حلقه چاه به عمق ۳۳ متر، نصب سیستم برق مرکزی، جذب بودجه آسفالت راه دسترسی، برق رسانی به دهانه چاه، رنگ آمیزی کانکس نگهبانی، کاشت ۲۸۰ اصله درخت و نصب و لوله گذاری محدوده یک و نیم هکتاری جهت آبیاری بارانی برای کشت علوفه با حمایت های مدیرکل حافظت از محیط زیست استان انجام شد.

هدایت زاده با اشاره به اینکه بخش عمده ایی از فازهای دیگر سایت در مرحله جذب اعتبار است یادآور شد: نصب ۳۰۰ متر فنس برای محصور کردن محوطه کشت علوفه، ترمیم و باز سازی فنس های اطراف سایت، طرح بازسازی آبراه های منتهی به سایت به منظور جلوگیری از سیلاب، ساخت ساختمان آزمایشگاه و ساختمان اداری، ساخت ساختمان آزمایشگاه و ساختمان اداری، ساخت آلاچیق و صندلی، ساخت سکو دیده بانی و خرید دوربین تلسکوپی پایدار و محوطه سازی ورودی داخل سایت به ۲۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال نیاز دارد.

سایت پرورش قوچ و میش بیجار ظرفیت گردشگری دارد

سایت تکثیر و پرورش حیات وحش بیجار (bijar protectefarea) در استان کردستان واقع شده است.مساحت آن حدود ۴۰ هکتار که در 2 فاز اجرا گردیده و در فاصله ۱۸ کیلومتری شمال بیجار و در حد جنوبی منطقه حفاظت شده در روستای صلوات آباد قرار گرفته است. سایت تکثیر و پرورش حیات وحش در سال ۱۳۸۶ احداث و دارای واحد نگهبانی است که توسط محیط بانان به صورت شبانه روزی و با استفاده از دوربین های مدار بسته کنترل می شود.

شهرستان ۸۹ هزار نفری بیجار در ۱۴۲ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.

نظر شما