شناسهٔ خبر: 51444855 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

گربه‌سان نادری که امنیت ندارد/ سرزمین دنا آخرین زیست‌بوم پلنگ دنا+تصاویر

پلنگ دنا، گربه سان نادر سرزمین زاگرس امروز بیش از گذشته در معرض انقراض و خطر قرار دارد و روزی با سوز گلوله تفنگ از پای در می آمد و امروز به دست سازه های انسان در حال انقراض است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس ،پلنگ،گربه سانی زیبا و نماد حیات وحش ایران و مناطقی از آسیا و آفریقا،امروز حیات وحش دنا سرزمین دنا را با پلنگ های زیبایش می شناسند.گربه سانی که امروز به عنوان نمادی از طبیعت بکر و دست نخورده دنا تداعی کننده روزهای زیبای سرزمین زاگرس را به طبیعت دوستان مخابره کرده است.

شکار بی رویه ، سوز تفنگ و ناله های بی رحمانه شکار این گربه سان به همراه دیگر جانداران حیات وحش دنا، سبب شد که منطقه دنا به استناد مصوبه شماره ۱۲۶ مورخ 1369 شورای عالی حفاظت محیط زیست، با وسعت ۹۳ هزار و۶۶۰ هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام و طی مصوبه شماره ۳۶۰ شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیر بنایی دولت) مورخ ۱۳۹۱/۱/۱۹ قسمتی از این منطقه با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲هکتار  به عنوان پارک ملی دنا ثبت شود.

همچنین بر اساس آمار گونه‌های جانوری در معرض خطر انقراض (EN) یا تهدیده شده و آسیب پذیر (VU) این منطقه دلیجه کوچک، اردک مرمری، خفاش مدیترانه‌ای، کل و بز، بالابان، کرکس کوچک، عقاب تالابی، عقاب شاهی، فاخته خاوری، پلنگ ایرانی، گربه وحشی، گربه جنگلی، سیاه گوش، دال معمولی و پیغو هستند که امروز در این منطقه حفاظت شده با خطرات زیادی بواسطه شکارچیان غیرمجاز تهدید میشوند.

بر اساس گفته های هاشمی مدیر کل حفاظت محیط زیست کشور در حال حاضر  ۲۲ گونه پلنگ در دنا در مساحت ۱۴ هزار هکتاری از حدود ۱۰۰ هزار هکتار منطقه حفاظت شده دنا، ثبت تصویر شده اند و از این تعداد ۱۸ مورد شناسنامه دار شده اند.
 

وی محل رویت این گربه سان نادر و کم نذیر را  اجرای نصب دوربین در مکان تردد این پلنگ ایرانی دانسته و افزوده است:این منطقه زیستگاه مناسب پلنگ بوده است و عکاس هم استانی «سید جواد هادی اصل» برای اولین بار در دنیا تصویر پلنگ های نر و ماده به همراه توله هایشان را در یک تصویر مستند کرده است.

هاشمی با تأکید بر اینکه پلنگ به عنوان گونه چتر نقش مهمی در پویایی جمعیت سایر گونه‌ها دارد و زاگرس مرکزی یکی بهترین زیستگاه این گونه ارزشمند در معرض خطر انقراض می باشد،تصریح کرده است:منطقه حفاظت شده دنا یکی از غنی ترین مناطق زیستی از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری در ایران و جهان محسوب می شود که در سال ۲۰۱۰ میلادی برابر با سال ۹۰ از سوی سازمان یونسکو به عنوان دهمین ذخیره گاه بیوسفری ایران و پانصد و پنجاهمین ذخیره‌گاه دنیا به ثبت رسیده است.

امات با تمام این تفاصیل باید دانست که حیات وحش دنا معرف سیمای جانوری زاگرس محسوب می شود و با توجه به حفاظت مستمر محیط بانان این منطقه از اواخر سال ۶۹ تاکنون نیز این زیست بوم حیاتی محل رشد و تکثیر بسیاری از گونه هایی با اهمیت بوده است.

اما در سالهای اخیر خبرهای غم باری از سرنوشت این گربه سان در معرض انقراض به گوش مردم و دوست داران محیط زیست رسیده وآن هم دخالت انسان در محل زندگی این گربه سان نادر و تلف شدن آنها بر اثر خطاهای انسانی بوده است.

خطاهای که بسیاری از مسئولان حتی در این زمینه سکوت را پیشه کرده اند و امروز داستان مرگ پلنگ، داستانی غم انگیز است که در رسانه های استانی و حتی مکتوب از آن شنیده میشود.

تلف شدن یک قلاده پلنگ نادر،کشته شدن پلگ به دست شکارچیان و چندین خبر دیگر و امروز تلف شدن یک قلاده پلنگ در حوضچه نیروگاه آبی پل کو سی سخت، آخرین خبری بود که در روزهای اخیر از تراژدی غمبار پلنگ دنا مخابره میشود، خبری ناراحت کننده که باید به دنبال بانیان آن بود.

هرچند فرماندار دنا در بازدید از محل تلف شدن این پلنگ رعایت نکردن مسائل زیست محیطی و توجه نکردن به حقوق حیوات را موضوع مهم در این زمینه دانسه؛اما باید دانست که اصل ماجرا از کجاست و چرا برخی ادارات ذیربط در که در نزدیکی های مناطق حفاظت شده دنا سکنی گزیده اند به این مسئله توجه نمی کنند.

پناهی فرماندار دنا در حاشیه بازدید از محل حادثه برای یک قلاده پلنگ در نزدیکی حوضچه آب و منطقه ای گفته است: در کنار کوهپایه دنا چشمه سارهایی وجود دارد که از طریق شرکت آب منطقه‌ای ساماندهی شده و از طریق کانال هدایت آب به حوضچه آب گیر تولید برق انتقال داده می شود.

وی با اشاره به این موضوع که با توجه به نزدیکی به مناطق زیست محیطی مشاهده می شود گهگاهی برای حیات وحش مشکلاتی به وجود آمده که همین موارد می طلبد مسیر کانال هدایت آب ساماندهی گردد، بیان داشته است:شش نیروگاه آبی تولید برق در دنا وجود دارد که با نگاه اولویت دار مدیر و مجموعه واحد‌های شرکت امور آب در این خصوص  با اعزام تیم کارشناسی در دستور کار برای ایمن سازی قرار گرفته که در آینده نزدیک منابع اعتباری برای این مسئله پیش بینی خواهد شد.

فرماندار دنا در این بازدید جهت عدم تکرار چنین حوادثی اداره منابع آب شهرستان را موظف  به پیگیری ایمن کردن با فنس کشی کانالهای نا ایمن کرد چرا که تاکنون در طی سالیان گذشته  این کانالها باعث مرگ تعدادی از حیوانات حیات وحش شده است.

باید دانست که سد نیروگاه سی سخت و کانال های انتقال آب این نیروگاه در چند سال اخیر قتلگاه حیواناتی از قبیل پلنگ، خرس، پازن و دیگر حیوانات حیات وحش بوده است و تا به امروز مسئولین محیط زیست و امور آب نسبت به این فاجعه زیست محیطی کار آن چنانی نکرده اند که جای بسی تأمل است.

لازم به ذکر است،منطقه حفاظت شده دنا در شمال شهر یاسوج و شهر توریستی سی سخت، جنوب استان اصفهان و جنوب استان چهار محال و بختیاری در حوزه آبریز کارون قرار گرفته که زیستگاه حیوانات نادری از سرزمین زاگرس شامل پلنگ، خرس، کل،بز، عقاب طلایی، کرکس و دیگر حیوانات حیات وحش سرزمین زاگرس است.

 

 

انتهای پیام/

نظر شما