شناسهٔ خبر: 51336401 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سایه سیاه اُمیکرون بر سر قاره سبز؛ احتمال مرگ ده‌ها هزار انگلیسی در 5 ماه آینده

یک مطالعه جدید نشان داد، اگر محدودیت‌های بیشتر برای مقابله با کرونا اتخاذ نشود، سویه «اُمیکرون» می‌تواند تا پایان آوریل 2022 ده‌ها هزارانگلیسی دیگر را قربانی کرونا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مدل‌سازی جدید نشان می‌دهد که سویه «اُمیکرون» کرونا می‌تواند تا پایان آوریل (فروردین آینده) باعث مرگ ده‌ها هزار نفر در انگلیس شود.

محققان انگلیسی گفتند، سویه جدید که احتمالاً  مُسری‌تر است، در خوش‌بینانه‌ترین سناریو تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ می‌تواند باعث مرگ ۲۴۰۰۰ نفر شود و در بدبینانه‌ترین سناریو نزدیک به ۷۵۰۰۰ فوتی در این کشور را رقم بزند.

دکتر «روزانا بارنارد» از دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن که به صورت مشترک سرپرستی این تحقیق را برعهده داشت، گفت: در خوش بینانه‌ترین سناریوی ما، تأثیر اومیکرون در اوایل سال ۲۰۲۲ با اقدامات کنترلی ملایم مانند کار از خانه کاهش می‌یابد.

وی در بیانیه‌ای افزود: با این حال، بدبینانه‌ترین سناریوی ما نشان می‌دهد که ممکن است مجبور باشیم محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌تری را تحمل کنیم تا اطمینان حاصل شود که سرویس سلامت همگانی (NHS) با بار غیرقابل تحمل مواجه نخواهد شد. زدن ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و واکسن تقویتی حیاتی است، اما ممکن است کفایت نکند. 

نوع دلتا در حال حاضر در سراسر اروپا گسترش یافته و باعث ایجاد جدیدترین موج در سراسر قاره سبز شده است. سازمان جهانی بهداشت ماه گذشته به دلیل تعداد زیاد جهش های نگران کننده امیکرون، آن را سویه نگران‌کننده طبقه‌بندی کرد.

به گزارش «یورو نیوز»، آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا گفته مطالعات نشان می‌دهد که انتقال آن مؤثرتر از نوع دلتا است. آن‌ها همچنین تخمین می‌زنند که سویه جدید می‌تواند به سویه غالب ویروس تبدیل شود و تا اواسط دسامبر بیش از ۵۰ درصد از کل ابتلاها را تشکیل دهد.

بدبینانه‌ترین سناریویی که توسط محققان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت نشان داد که اوج پذیرش بیماران در بیمارستان‌های انگلیس حدود دو برابر بیشتر از ژانویه ۲۰۲۱ خواهد بود.

دکتر «نیک دیویس» از مرکز مدل‌سازی ریاضی بیماری‌های واگیر دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن می‌گوید: «این‌ها تخمین‌های اولیه هستند، اما نشان می‌دهند که امیکرون به‌سرعت با دور زدن واکسن‌ها تا حد زیادی در حال پیشی گرفتن از دلتاست.

طبق این گزارش، نتایج این مدل‌سازی آماری هنوز توسط دیگر متخصصان این حوزه بررسی نشده و به صورت پیش چاپ منتشر شده است.

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس هفته گذشته چند اقدام جدید را برای مقابله با شیوع کرونا اعلام کرد و خواستار ارائه گواهی واکسن برای دسترسی به برخی مکان‌های عمومی شد. دولت انگلیس همچنین از دوشنبه (فردا) دستورالعمل کار از خانه را مجدداً اعلام خواهد کرد.

محققان انگلیسی روز شنبه گفتند که اگر هیچ تدابیر اضافی فراتر از این اجرا نشود، در خوشبینانه‌ترین سناریو همچنان ۲۰۰۰ بستری روزانه در بیمارستان وجود خواهد داشت. 

سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه اعلام کرد که سویه جدید ویروس کرونا موسوم به امیکرون تاکنون در ۵۷ کشور جهان شناسایی و ردیابی شده است. 

سویه جدید ویروس کرونا اولین بار در آفریقای جنوبی و کشورهای واقع در جنوب قاره آفریقا شناسایی شد. 

سازمان جهانی بهداشت تاکید کرده تحلیل‌ها نشان می‌دهد که جهش‌های موجود در سویه امیکرون فعالیت‌های خنثی کننده آنتی بادی‌ها و در نتیجه ایمنی طبیعی بدن را کاهش می‌دهد. با این حال سازمان جهانی بهداشت همچنین گفته که به اطلاعات بیشتری برای تعیین میزان اثربخشی واکسن‌ها علیه سویه امیکرون نیاز است.  

تاکنون نیز دست کم ۱۵ کشور اروپایی، ابتلا به سویه امیکرون را ثبت کرده‌اند. سازمان بهداشت اتحادیه اروپا نیز هشدار داده که طی ماه‌های آتی، نیمی از موارد ابتلا به کرونا مربوط به سویه اُمیکرون خواهد بود.

اروپا در نیمه دوم سال جاری میلادی،‌ به طور متوسط روزانه ۳۵۹ هزار ابتلا به ویروس کرونا را ثبت کرده، این در حالی است که این تعداد در نیمه نخست سال جاری میلادی ۲۴۱ هزار ابتلا در روز بوده است.

انتهای پیام/ص

نظر شما