شناسهٔ خبر: 51294377 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس:

وزارت علوم حق تعطیلی واحدهای دانشگاهی در مرز کشور را ندارد

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با انتقاد شدید نسبت به تعطیلی برخی واحدهای دانشگاهی در مرزهای کشور به بهانه اجرای طرح آمایش آموزش عالی، گفت: وجود این دانشگاه‌ها برای مرزهای کشور ارمغان به دنبال دارد و این اقدام از سوی وزارت علوم کاملا بر خلاف طرح آمایش به حساب می‎‌آید.

صاحب‌خبر -

سیدمحمد مولوی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مناطق مرزی کشور، اظهار کرد: موضوع آمایش دانشگاه‌ها بر اساس کار علمی صورت گرفته و باید بر همین اساس نیز اجرایی شود اما وزارت علوم حق ندارد در مقام اجرا نسبت به تعطیلی واحدهای دانشگاهی به ویژه در دانشگاه‌های مرزی اقدام کند. چه کسی به وزارت علوم اجازه داده آمایش دانشگاه‌ها را معادل حذف دانشگاه قلمداد کند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: با مطالعه دقیق در طرح آمایش آموزش عالی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، در می‌یابیم که این طرح بر تقویت هیأت علمی دانشگاه‌ها، افزایش رشته‌ها و تقویت بنیه علمی دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های مرزی تأکید دارد؛ اما متأسفانه در حال حاضر نسبت به تعطیلی برخی از واحدها اقدام می‌شود.

وقتی فقط یک رشته در دانشگاهی تدریس می‌شود تعداد دانشجو کاهش می‌یابد

وی ادامه داد: اگر دانشگاهی به لحاظ از کافی هیأت علمی یا دانشجو  برخوردار نیست، این مسئله به دلیل ترک فعلی وزارت علوم در گذشته بوده است که باید امروز جبران شود.

مولوی یادآور شد: وقتی فقط یک رشته در دانشگاهی تدریس می‌شود دانشجو نسبت به حضور در آن دانشگاه رغبت کمتری دارد و تعداد دانشجو در یک دانشگاه کم می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس افزود: متأسفانه آمایش دانشگاه‌ها از نقطه صفر مرزی آغاز شده و در حال حاضر دانشگاه اروند کنار تعطیل و آن را با دانشگاه آبادان ادغام کردند؛ حتی گفته شده دانشگاه آبادان را هم می‌خواهند با یکی دیگر از دانشگاه‌ها ادغام کنند.

تمامی تصمیمات در زمینه تعطیلی واحدهای دانشگاهی از پشت درهای بسته در تهران اتخاذ شده است

وی اضافه کرد: از سوی دیگر وزارت علومی‌ها دانشگاه شهدای هویزه را تعطیل کردند و سئوال این است، وزارت علوم چرا به سراغ تعطیلی واحدها در استان‌های مرزی مثل خوزستان و سیستان و بلوچستان می‌رود که  وجود این دانشگاه‌ها برای شهرهای مرزی امنیت و توسعه به ارمغان می‌آورد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یادآور شد: وقتی وزارت علوم می‌خواهد یک تصمیم مهم اتخاذ کند، آیا نباید تبعات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آن را در نظر بگیرد؟ متأسفانه تمامی این تصمیمات بدون بازدید میدانی و از درون اتاق‌های تهران اتخاذ شده است./

پایان پیام

نظر شما