شناسهٔ خبر: 51293868 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

سند«2030» آموزش و پرورش؛ از تبدیل فرصت به تهدید تا حذف کامل!

صاحب‌خبر -

گروه اجتماعی- سند 2030 یونسکو در سال 2015 میلادی با عنوان و پوشش سواد و افزایش کیفیت آموزش با 17هدف اصلی و 169هدف ویژه در سازمان ملل به تصویب رسید و کشورهای عضو ملزم به رعایت آن شدند. در موضوع آموزشی این سند آورده شده است که همگان باید 9 سال حداقل تحصیل کرده و نابرابری آموزشی برداشته شود. همچنین آموزش‌ها باید دو زبانه یا چند زبانه باشد. موضوعاتی که اگرچه در نگاه سطحی مناسب به نظر می‌رسند اما دارای تعارضات بسیاری با فرهنگ کشور ما هستند. علاوه بر این موارد در این سند به موضوعات دیگری مانند اشتغال و توسعه مهارت‌ها، آموزش‌های اجتماعی، شهروندی، آموزش‌عالی اشاره شده است مواردی که در جزسیات با روح حاکم بر نظام آموزشی کشور ما منافات دارد. گفتنی است؛ موضوع مهم در این سند، مبهم بودن نحوه آموزش و روح حاکم بر آن است. براساس سند 2030 کشورهای عضو ملزم به رعایت و اجرای دقیق 17سرفصل اعلام شده هستند و این سازمان بر حُسن اجرای آن نظارت می‌کند. در کشور ما نیز مسؤولان اجرایی در اواخر آذرماه گذشته سند 2030 را امضاء کرده و خود را ملزم به اجرای این سند کردند. سندی که تنها در حوزه آموزش کشور مغایر با روح سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. براین اساس ایران هم با امضای این سند متعهد شده که اهداف میان‌مدت و بلندمدت آموزشی خود را براساس همین سند تنظیم و اجراء کند. تصویب این سند از سوی مسؤولان کشور بدون سر و صدا انجام شده و اجرای آن در دستور کار قرار گرفت. موضوعی که بار‌ها در ماه‌های گذشته اعتراض جسته و گریخته‌ای به آن وارد شد. برخی اجرای این سند را نفوذ فرهنگی دانسته و برخی دیگر اجرای آن را به‌بار آوردن خسارت به نظام اعلام کردند. برخی نیز مدعی شدند این سند بدون اطلاع شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و اعضای آن در جریان تصویب و اجرای آن نبودند. آن‌ها مدعی بودند که در سند 2030 که ایران آن را پذیرفته، آموزش‌های جنسی شامل خودارضایی و هم‌جنسگرایی در مدارس الزامی خواهد شد و حتی برخی پا فراتر گذاشتند و مدعی شدند که ارائه این آموزش‌ها با چاپ کتابی به نام «لک‌لکی در کار نیست» توسط آموزش و پرورش(!) در برخی مدارس شروع شد. این در حالی است که حتی یک بار هم در این سند، کلمات خودارضایی و هم‌جنسگرایی نیامده است و تماماً ساخته و پرداخته اتاق‌های علمیات روانی دلواپسان بود.

17 هدف اصلی سند 2030

1- پایان دادن به فقر در تمامی اشکال آن در همه جا

2- پایان دادن به گرسنگی، دستیابی به امنیت غذایی و بهبود تغذیه و ترویج کشاورزی پایدار

3- تضمین زندگی سالم و ترویج رفاه برای همه در تمام سنین

4- تضمین کیفیت آموزش فراگیر و عادلانه و ایجاد فرصت‌های یادگیری مادام‌العمر برای همه

5- دستیابی به تساوی جنسیتی و توانمند‌سازی تمام زنان و دختران

6- تضمین در دسترس بودن و مدیریت پایدار آب و فاضلاب برای همه

7- تضمین دسترسی به انرژی ارزان‌قیمت، قابل اعتماد، پایدار و مدرن برای همه

8- ترویج رشد فراگیر و پایدار اقتصادی، اشتغال کامل و مولد و شغل مناسب برای همه

9- ایجاد زیرساخت انعطاف‌پذیر، ترویج صنعتی‌سازی فراگیر و پایدار و تقویت نوآوری

10- کاهش نابرابری در درون و میان کشورها

11- تبدیل شهر‌ها و سکونتگاه‌های انسانی به مکان‌های همه شمول، مقاوم و پایدار

12- تضمین الگوی تولید و مصرف پایدار

13- اقدام فوری برای مبارزه با تغییرات آب و هوا و اثرات آن

14- حفظ و استفاده پایدار از اقیانوس‌ها، دریا‌ها و منابع دریایی برای توسعه پایدار

15- حفاظت، بازیابی و ترویج استفاده پایدار از اکوسیستم‌های زمینی، مدیریت پایدار جنگل‌ها، مبارزه با بیابان‌زایی، متوقف و معکوس نمودن فرسایش زمین و توقف از بین بردن تنوع زیستی

16- ترویج جوامع صلح‌طلب و فراگیر برای توسعه پایدار، دسترسی به عدالت برای همه و ایجاد نهادهای مؤثر، پاسخگو و فراگیر در تمام سطوح

17- تقویت ابزارهای اجرایی و احیای مشارکت جهانی برای توسعه پایدار

حذف رسمی سند 2030

وزیر آموزش و پرورش، در آیین افتتاحیه چهاردهمین اجلاس کنفرانس عمومی آیسسکو، گفت: امیدوارم نتایج این کنفرانس، بتواند در چارچوب آموزه‌ها و مبانی نظری اسلام، دستاوردی بزرگ برای ارتقای جایگاه تربیت، علم، فرهنگ و فناوری در کشورهای اسلامی باشد. یوسف نوری؛ با حضور در آیین افتتاحیه چهاردهمین اجلاس عمومی آیسسکو که در قاهره برگزار شد، اظهار کرد: خوشنودی خود را برای شرکت در این جلسه باشکوه با حضور وزرای آموزش، فرهنگ و آموزش‌عالی کشورهای عضو آیسسکو اعلام می‌دارم. نوری؛ با اشاره به این که اگر با هم دوباره به تاریخ سده‌های اخیر کشورهای اسلامی و استعمار بنگریم در می‌یابیم عموم مردم ما هنوز هم زخم‌های وابستگی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی استعمار را بر تن ملت و کشور خود می‌بینند؛ گویی «استعمارگری» این بار با مفهوم فریبنده‌ «توسعه و توسعه‌یافتگی» به میدان آمده است گفت: ما طالب پیشرفت و آبادانی زمین هستیم، اما چگونه و از چه مسیری و با تکیه بر چه بنیان‌هایی؟ ما به دنبال کدام زندگی فردی و اجتماعی هستیم؟ ما در جستجوی پیشرفتی هستیم که در آن «توحید، معنویت، عدالت و عزت» جریان داشته باشد و تربیت از ابزار توسعه به غایت آن مبدل شود. وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: معتقدیم که در پس مضامین جذاب و آمیخته با ظاهر علمی و فریبندۀ اسناد توسعه پایدار و مواضع حامیان آن، رگه‌های قوی «سکولاریسم و لیبرالیسم» به نحوی گنجانده شده است که ما را از تحقق «حیات طیبه» موعود قرآنی منحرف می‌کند. وی افزود: اگر از این منظر به سند ۲۰۳۰ بنگریم، نمی‌توانیم آن را سندی هماهنگ با هویت اسلامی خود بدانیم. چرا باید دیگران برای ما سندی سکولار بنویسند و در آن مشخص کنند که چه دیدگاهی دربارۀ آموزش‌های جنسی و جنسیتی کلیشه است و باید از میان برود؟!

بنیان سند سابقۀ بمباران اتمی دارند!

نوری؛ تصریح کرد: سند ۲۰۳۰ به مواردی مانند «آموزش صلح به کودکان» پرداخته است، اما بانیان آن نه جوامع اسلامی، بلکه کشورهایی هستند که سابقۀ بمباران اتمی را در پروندۀ خود دارند و در ۲۰۰ سال اخیر، لشکرکشی و کشتارهای آن‌‌ها جزء کتاب‌های تاریخ فرزندان ما شده است! عضو کابینه دولت سیزدهم، گفت: ما براساس آیات قرآن‌کریم بر این باوریم که دین اسلام چارچوب شیوه زندگی سالم توحیدی و انسانی را برای همه اعصار و همه جوامع ارائه نموده است، اما عمدتاً از آن غفلت کرده‌ایم؛ رسول مکرم اسلام‌(ص) فرمودند:« یا رَبِّ اِنَّ قَومِی اتَخَذوا هذَا القُرآنَ مَهجورا» (فرقان:۳۰). ما باید به «اسلام ناب محمدی(ص)» برگردیم. نوری؛ گفت: پیشنهاد مشخص ما، تدوین و اجرای سند «الگوی پیشرفت فرهنگی و آموزشی اسلامی متکی بر قرآن کریم و سیره پیامبر(ص)» است. امروز نیازمند «ائتلاف توحیدی» در برابر سکولاریسم هستیم که در آن کفر و الحاد عادی‌سازی نشود و مفهوم عدالت به معنایی لیبرال و فردی تقلیل نیابد. آیسسکو می‌تواند مأموریت اصلی خود را حول این دغدغه بازیابی کند. وی با تأکید بر این که جمهوری اسلامی ایران حاضر است در این مسیر همقدم شود و تجربیات و ایده‌های خود را با کشورهای اسلامی به اشتراک بگذارد، گفت: تجربۀ ما در تدوین اسنادی ملی مانند «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران» می‌تواند یکی از زمینه‌های گفت‌وگو و انتقال تجربه میان کشورهای اسلامی باشد. وزیر آموزش و پرورش، بیان کرد: بار دیگر از سازمان آیسسکو و کشور میزبان برای برگزاری این اجلاس باشکوه قدردانی می‌نمایم و امیدوارم نتایج این کنفرانس، بتواند در چارچوب آموزه‌ها و مبانی نظری اسلام، دستاوردی بزرگ برای ارتقای جایگاه تربیت، علم، فرهنگ و فناوری در کشورهای اسلامی باشد.

نظر شما