شناسهٔ خبر: 51293799 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

روند حل مشکلات شرکت سیمان بیارجمند با دستور معاون اول رئیس‌جمهور شتاب گرفت

گروه استان‌ها- پس از دستور معاون اول رئیس‌جمهور، روند حل مشکلات پیش روی شرکت سیمان بیارجمند شتاب گرفته و نشان داد که عزم‌ها برای حمایت از تولید در دولت کار و کرامت جزم شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان ، احداث کارخانه سیمان بیارجمند پروژه‌ای بود که با هدف اشتغال‌زایی در این منطقه کم برخوردار کلید خورد.

برای کلید خوردن این پروژه تعداد زیادی از مردم بیارجمند سرمایه‌های خود را فروختند و سهام این کارخانه سیمان را خریدند به امید اینکه با راه‌اندازی آن شغلی برای جوانان این منطقه فراهم شود اما سیل مشکلات و موانع همه امیدهای این مردم محروم و کم برخوردار استان سمنان را با خود برد.

شاید در واپسین روزهای نخستین ماه از سال 85 که کلنگ احداث این کارخانه مهم و اشتغال آفرین در بیارجمند به زمین خورد؛ کمتر کسی فکر می‌کرد که دود برخی قوانین دست‌ و پا گیر و البته برخی کم‌کاری‌های مدیران در سال‌های آتی، به چشم سرمایه‌گذاران بیارجمندی و البته جوانان جویای کار در این منطقه محروم برود و بعد از گذشت بیش از 15 سال، همچنان موضوع افتتاح این کارخانه، حل‌ نشده باقی بماند.

کارخانه سیمان بیارجمند در زمینی به مساحت هشت هکتار در فروردین‌ماه سال 1385 کلنگ خورد و 37 هزار نفر از مردم منطقه محروم شرق استان برای راه‌اندازی این پروژه وارد میدان شدند.

برای اجرای این طرح بزرگ اقتصادی 2 هزار و 800 تن انواع ماشین‌آلات خارجی وارد شد که ارزش آن نزدیک 17 میلیون یورو بود.

قرار بود این طرح و پروژه بزرگ اقتصادی برای 350 تا 400 اشتغال ایجاد کند اما هنوز بعد از 15 سال عملاً پروژه متوقف است.

در واقع وقتی 15 سال پیش قرار شد کارخانه سیمان بیارجمند، پس از تکمیل 330 نفر از جوانان این منطقه کم برخوردار کشور را به سر کار ببرد؛ بسیاری از بیارجمندی‌ها به آن دل بستند و همه پس‌انداز و حتی دارایی‌های کم‌ و زیاد خود را برای راه‌اندازی این کارخانه بزرگ دادند تا شاید آینده فرزندان «دیار» «بیار» بدون دغدغه برای شغل رقم بخورد اما افسوس که این دل‌بستن‌ها تا به امروز نتیجه‌ای جز امید به آینده نداشته است.

برخورد با مشکلات مالی و عدم پیشرفت فیزیکی و نواقص خط تولید به‌تدریج موجب شد بسیاری از سرمایه‌گذاران از به ثمر رسیدن این پروژه دلسرد شوند و حتی از پرداخت اقساط نیز خودداری کنند و لذا این موضوع همان اندک پیشرفت فیزیکی را نیز از این شرکت گرفت و حتی تا امروز راه دسترسی به این کارخانه هموار نشده است.

اما گویا اکنون و پس از 15 سال، دوباره امیدها برای راه‌اندازی این کارخانه مولد و مهم زنده شده و محمد مخبر معاون اول رئیس‌ جمهور بر این موضوع تأکید کرده است.

توجه معاون اول رئیس‌ جمهور به گزارش‌های رسانه‌ای از مشکلات یک شرکت تولیدی در یکی از نقاط کم برخوردار کشور مانند بیارجمند سبب موجی از خوشحالی بین بیارجمندی‌ها شده است و مردم از دستور محمد مخبر به وزیر صنعت، معدن و تجارت برای رفع مشکلات پیشِ‌روی این کارخانه خوشحال‌اند.

سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در سفری که یک ماه گذشته با شاهرود داشت به موضوع سیمان بیارجمند و مشکلات راه‌اندازی این مجموعه نیز اشاره کرد و افزود: در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت مشکلات این واحد تولیدی به‌صورت اولویت‌دار پیگیری می‌شود.

وی گفته است: هم‌اکنون به دنبال مدیریت قوی از لحاظ توان مالی و اجرایی هستیم و به نظر می‌رسد تا 2 ماه آینده به نتایج خوبی خواهیم رسید تا شاهد راه‌اندازی خطوط تولیدی آن باشیم.

حال سؤال اینجاست روند احداث کارخانه سیمان بیارجمند اکنون در چه مرحله‌ای است و این کارخانه دقیقاً چه وضعیتی دارد و کِی به بهره‌برداری می‌رسد؟

ابراهیم خسروی مدیرعامل شرکت سیمان بیارجمند با اشاره به اینکه این شرکت خوشبختانه کانون توجه مسئولان و دولتمردان قرارگرفته است افزود: بعد از اینکه نامه مخبر معاون اول رئیس‌جمهور به وزیر صمت ابلاغ شد؛ موضوع از سوی این وزارت خانه با برگزاری جلسات مختلف به‌صورت کارشناسی بررسی شد.

وی ادامه داد: در مورد ورود سرمایه‌گذاران و نهادهای عمومی جلسات متعددی با شرکت سرمایه‌گذاری شستا برگزار و موضوع مطرح شد که تأمین منابع مالی را یکی از مهم‌ترین مسائل مورد بحث با این شرکت بود.

مدیرعامل شرکت سیمان بیارجمند با اشاره به قانون حمایت از تولید گفت: بر اساس این قانون امکان برخورداری شرکت از این ماده‌ قانونی یعنی بازپرداخت تسهیلات ارزی با نرخ گشایش در دستور کار هیئت دولت قرار گرفته است و معاون اول رئیس‌جمهور نیز دستور رسیدگی به این موضوع را صادر کرده‌اند.

خسروی اظهار داشت: در حال حاضر یک مانع قانونی وجود دارد که باید از این مانع قانونی با اعمال قانون عبور کنیم و آن‌هم اعمال ماده 35 است.

وی بیان کرد: عده‌ای از سرمایه‌گذاران این شرکت به دلایلی بدهی خود را به شرکت بابت سهمشان از همان سال‌های 1386 پرداخت نکرده‌اند و چون استقبال نمی‌شده و سرمایه‌گذاری وجود نداشته، هیچ‌گاه برای اعمال ماده 35 هم اقدام نشده است.

مدیرعامل شرکت سیمان بیارجمند گفت: اکنون موضوع ورود سرمایه‌گذاران جدی شده است و هماهنگی‌های لازم در این خصوص با دادستان و مدیریت قوه قضائیه انجام‌شده است و در حال اعمال ماده 35 هستیم و آگهی آن را نیز نهم آذرماه امسال منتشر کرده‌ایم.

خسروی تأکید کرد: باید مسائلی از جمله برخورداری شرکت سیمان بیارجمند از قانون حمایت از تولید، تمدید قراردادهای ارزی و دیگر مسائل و موانع مربوطه برطرف شود که ما بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و برآوردهای انجام داده امیدواریم ظرف 26 ماه آینده شاهد راه‌اندازی مجدد کارخانه سیمان بیارجمند باشیم.

بدون شک دستور معاون اول رئیس‌جمهور برای مانع زدایی از کارخانه سیمان بیارجمند می‌تواند نقطه امیدی برای مردم این منطقه کم برخوردار باشد اما سوال اینجاست با توجه به قول‌های داده‌ شده، آیا طلسم 15 ساله راه‌اندازی این کارخانه با دستور مخبر شکسته می‌شود؟

انتهای پیام/363/ح

نظر شما