شناسهٔ خبر: 51293125 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

تحلیل‌های شبکه‌های اجتماعی غالباً صحیح نیست

استاد گفتمان‌های فعال فضای مجازی گفت: در شبکه‌های اجتماعی، چون اشخاص در حباب اطلاعاتی خود گرفتار هستند، غالباً تحلیل‌های آنها صحیح نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا دومین جلسه از سلسله برنامه کنشگری موثر در شبکه های اجتماعی باموضوع گفتمان های فعال فضای مجازی به صورت آنلاین برگزار شد.

رضایی استاد گفتمان های فعال فضای مجازی با بیان اینکه گفتمان به معنای مباحثه مجادله مسیر و جریان است گفت: اینکه چه گفتمانی را انتخاب می کنیم، به حسب همان نیز تعاریف گفتمان متغیر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در توییتر گفتمان ها سیاسی و در اینستاگرام غالب گفتمان‌ها اجتماعی است بیان کرد: در شبکه های اجتماعی چون اشخاص در حباب اطلاعاتی خود گرفتار هستند غالباً تحلیل های آنها صحیح نیست هر کسی فکر می‌کند جمعیت غالب در آن شبکه اجتماعی از آن همان جمعیت است.

رضایی با اشاره به گفتمان براندازی گفت: فاعل آن و عاملان این گفتمان دولت های غربی به ویژه آمریکا، اسرائیل و انگلیس می باشند و در رسیدن به هدف و کارکردهای گفتمان ابزارهایی مثل روزنامه به آنها کمک می‌کند.

استاد کنشگری موثر در شبکه های اجتماعی با توجه به اهداف گفتمان برانداز اظهار داشت: آنها به دنبال عدم مشروعیت نظام جمهوری اسلامی نقض دموکراسی و حقوق بشر، ناکارآمدی و سیاست هسته ای نظام جمهوری اسلامی می‌باشند در چند سال گذشته بر روی مسئله هسته‌ای متمرکز شده‌اند.

وی افزود: شبکه ایران اینترنشنال در توییتر بسیار فعال است و به صورت هدفمند و مدیریت سازی شده فعالیت می کند از جمله افراد در این فضا مسیح علینژاد بوده که مباحث فمینیسم را دنبال می کند.

رضایی با بیان اینکه گفتمان سلطنت خواهی، همان برانداز است، تصریح کرد: در براندازی صرفاً به دنبال از بین بردن نظام بوده اما برای آینده برنامه ای ندارند با این تفاوت که در سلطنت خواهی به دنبال احیای رژیم شاهنشاهی و معمولاً این طیف از بازماندگان سلطنت پهلوی می باشند.

استاد گفتمان های فعال فضای مجازی با اشاره به اهداف گفتمان سلطنت طلب ابراز کرد: برتری نظام سلطنتی سیاه نمایی کارنامه نظام جمهوری اسلامی ضرورت سرنگون سازی نظام انی گری ملیت گرایی از جمله اهداف سلطنت‌طلب‌ها است که متاسفانه تا حدودی موفق بوده‌اند.

وی با اشاره به گفتمان گذار به دموکراسی اذعان کرد: این گفتمان برخاسته از نظریه های متفکران دگراندیش حلقه کیان است، سروش، مخملباف و کدیور از جمله افراد شناخته شده این گفتمان هستند، هچنین اکثر طیف های این گفتمان را اصلاح‌طلب ها تشکیل می دهند.

رضایی با اشاره به اهداف گفتمان گذار به دموکراسی افزود: دموکراسی به سبک سکولار، سکولار یا حداقل انگاری دین، حمایت از جنبش سبز و اصلاح طلبان، عدم التزام نظام جمهوری اسلامی به حقوق بشر، ضرورت برگزاری رفراندوم و تغییر قانون اساسی، سیاه نمایی از عملکرد نظام جمهوری اسلامی و وضعیت اجتماعی ایران اهداف این گفتمان است.

وی با اشاره به گفتمان انسان مداری جهان‌شمول خاطرنشان کرد: دولت بهار از طرفداران این گفتمان بود آنها به دنبال مکتب ایرانی، انسان کامل، عشق، صلح، مهرورزی و مدیریت جهانی بودند این گفتمان هنوز هم در کشور طرفدار دارد.

رضایی در پایان با برشمردن گفتمان های فعال فضای مجازی اظهار داشت: عدالت خواهی نو مارکسیستی، عدالت خواهی انقلابی، قومیت گرایی تجزیه‌طلب، فمینیستی و مهدویت گرایی کج اندیشان از دیگر گفتمان های فعال فضای مجازی است.

نظر شما