شناسهٔ خبر: 51293085 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

در مراسم انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران چه گذشت؟ [+اصلاحیه]

صاحب‌خبر -

جماران نوشت: مراسم انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران به مناسبت روز دانشجو دیروز در سالن فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مراسم کلیپی از وقایع تاریخی – سیاسی کشور از دوران مصدق و پس از آن تا وقایع سال های منتهی به 98، هواپیمای اوکراینی، اعتراضات مردم خوزستان و اصفهان به کم آبی   پخش شد و دانشجویان نیز با پخش هر قسمت شعاری مربوط به آن تصاویر سر می دادند.

پس از آن نوبت به سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، رسید که طی سخنانی در این مراسم ضمن تبریک روز دانشجو گفت: ما همیشه خواهان عدالت هستیم اما باید تفسیر کنیم که چه چیزی عدالت است. اصلا فلسفه دانشگاه این است که با هم گفت و گو کنیم و مطالب همدیگر را در یک فضای محترمانه بشنویم. خوب است عدالت را از همین جا شروع کنیم که در دکور این برنامه تصاویر متعددی هست اما تصویر من تصویر سه شهید 16 آذر را نمی بینم. بدون عدالت راه به جایی نخواهیم برد. اگر به من بگویند خمیرمایه نهج البلاغه چیست، بدون شک عدالت است. عدالت یعنی هرچیزی در جای خودش قرار بگیرد و در چهارچوب ها حرکت کنیم.

وی افزود: فارغ از دسته بندی ها، من برای همه گروه ها احترام قائل هستم و آنجایی که حقوق دانشجویان است، متکی به قانون می ایستم. حتما نتوانسته ایم عدالت را آنچنان که در شأن یک حکومت اسلامی است، برقرار کنیم؛ اما انتظار از دانشگاه این است که مستدل حرکت کنیم. باید دیدگاه های مختلف را تحمل کنیم؛ تک تک شما عزیزان آینده سازان کشور هستید.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص پیگیری وضع دانشجویان زندانی، اظهار داشت: داریم اینها را بررسی می کنیم. مثلا عکس بی حجاب جلوی دانشگاه را با دلیل ثابت کردم اینها دانشجوی ما نبودند و دانشجوی داروسازی بودند. دادستان زنگ زد و گفت رئیس دانشکده و دانشجو باید بازداشت شوند، ولی من گفتم خود ما سازوکار بررسی داریم. من از پدرم هم دفاع نمی کنم؛ تا ندانم مشکلش چیست. نگاه قبیله ای را باید کنار بگذاریم. من اینها را بررسی می کنم و خودم را مکلف می دانم پیگیر باشم.

کامفیروزی، فعال دانشجویی: یک زمان به حق آزادی بیان تأکید می کردیم؛ امروز دیگر دفاع از حق حیات انسان ها هم دارد تبدیل به یک مناقشه می شود

ابزارهای سرکوبگر در پی توانگیری از جنبش های دانشجویی از طرق مختلف است
وی در بخشی از سخنان خود تأکید کرد: فضای آکادمی ما در تمامی دولت های گذشته یک مسیر مستقیم را طی کرده و به سمت حذف و طرد تمامی دیدگاه های منتقد رفته و کار الآن به جایی رسیده که تلاش برای حذف هر  گونه نگاه مخالف در جریان است. فضا در گذر زمان مدام محدودتر شده و به سمتی رفته که حقوق بدیهی آدم ها تبدیل به یک «امتیاز ویژه» شده است. اگر یک زمان به حق آزادی بیان تأکید می کردیم، امروز دیگر دفاع از حق حیات انسان ها هم دارد تبدیل به یک مناقشه می شود.

این فعال دانشجویی افزود: وقتی شرایط به این سمت می رود، ما با یک جامعه و دانشگاه مرعوب و ترسیده مواجه می شویم؛ چون نگرانی این هست که فردا می توانم در جایی گزینش و استخدام شوم یا نمی توانم. در واقع ابزارهای سرکوبگر در پی توانگیری از جنبش های دانشجویی از طرق مختلف است. خصوصا سال های 97 تا 1400 این ابزارهای توانگیر و سرکوبگر متعدد و متنوع تر شده است. ما با حجم زیادی از قوانین دست و پا گیر مواجه هستیم که تلاش می کنند استقلال نهاد دانشگاه را زیر سؤال ببرند و به آن هجمه کنند.

سیاستمداران و بازاریان برای دانشگاه هدف تعیین می کنند
در چنین فضایی «دانشجو بودن» و «دانشجو شدن» غیر ممکن است

نعمت الله فاضلی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در این مراسم با بیان اینکه 16 آذر روز نمادینی برای گفت و گوی جمعی پیرامون دانشجو، دانشگاه و جامعه است، گفت: حال و هوای جامعه عموما به گونه ای است که دانشجو را محدود به موفقیت در کنکور می کند و دانشجویان هم ناگزیر می شوند درس هایی را پاس کنند که به سختی ممکن است با آرزوهای آنها سازگار باشد و به آنها انگیزه ای بدهد که محدودیت ها را تحمل و با اشتیاق و علاقه لذت های انسانی جدیدی را در زندگی خود تجربه کنند.

وی تأکید کرد: برای اکثریت دانشجویان دست یافتن به آن فضای درونی که بتوانند تمام قوای وجودی خودشان را برای دانش، خلاقیت و نوآوری بسیج کنند، در مرز ناممکن قرار گرفته و تعداد کمی در انتهای مسیر خودشان را در فضایی می بینند که به آن فضای درونی دست پیدا کرده اند. از دیدگاه علمی مهمترین ویژگی دانشجو «یادگیری» است و از این دیدگاه «یادگیری» امر بی نهایت دشوار و کمیابی برای دانشجویان ما شده است. مراد من از یادگیری این است که دانشجویان از طریق مشارکت در فعالیت های دانش بتوانند مؤثر باشند و دانشگاه قادر نیست چنین امکانی را فراهم کند.

فاضلی افزود: یادگیری در دانشگاه های ما حاشیه ای شده و اساسا با هدف ارتقاء یادگیری همه امکانات را بسیج  نکرده است. «فرهنگ مصرفی» برای دانش ارزش قائل نیست و دانشجو و دانشگاه تحت سیطره ایدئولوژی ابزاری برای هدف های دیگر است و دانش هدف نیست. در چنین شرایطی دانشگاه ابزار سیاستمداران است. این بحران هم در ایران و هم در جاهای دیگر جهان هست.

وی تصریح کرد: دانشگاه هیچ هدفی ندارد و سیاستمداران و بازاریان برای دانشگاه هدف تعیین می کنند و بسیاری از نظریه پردازان به صراحت از مرگ دانشگاه صحبت می کنند؛ چرا که استادان به نیروی کار تبدیل شده اند و دانشگاه تحت سیطره بروکراسی در حال عقیم شدن است. در چنین فضایی مأموریت های علم مدرن به فراموشی سپرده شده و «دانشجو بودن» و «دانشجو شدن» غیر ممکن است.

تکمیلی در پنجشنبه ساعت ۲۰: رئیس دانشگاه درباره ماجرای عکس سردر چه گفته بود؟

سایت جماران بعدازظهر پنجشنبه درباره‌ی گزارش روز گذشته از مراسم ۱۶ آذر دانشگاه تهران در اصلاحیه‌ای نوشت:

سخنان منتسب به رئیس دانشگاه تهران درباره بحث عکس‌های غیرمتعارف برخی دانشجویان در یک جشن فارغ‌التحصیلی، به شرح مندرج در این خبر اصلاح می‌شود.

در گزارش جماران از برنامه روز دانشجو که روز شانزدهم آذر ماه ۱۴۰۰ از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران برگزار شده بود، در انعکاس بخشی از سخنان دکتر سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در پاسخ به یکی از دانشجویان و در حالی که درباره نوع مواجهه با ماجرای عکس‌های غیرمتعارف برخی فارغ‌التحصیلان دانشکده حقوق و علوم سیاسی در جشن فارغ‌التحصیلی سخن می‌گفت، آمده بود: “دادستان زنگ زد و گفت رئیس دانشکده و دانشجو باید بازداشت شوند”

این درحالیست که با بررسی مجدد صوت این مراسم، دریافتیم در زمینه استخدام واژگان منتسب به رئیس دانشگاه تهران، از سوی تنظیم‌کننده گزارش اشتباهی صورت گرفته است که بدینوسیله اصلاح می‌شود.

بر این اساس، رئیس دانشگاه تهران در حالی که در جمع دانشجویان حاضر در این مراسم، در پاسخ به یکی از دانشجویان و در حالی که درباره نوع مواجهه با ماجرای عکس‌های غیرمتعارف برخی فارغ‌التحصیلان دانشکده حقوق و علوم سیاسی در جشن فارغ‌التحصیلی سخن می‌گفت، عنوان کرد: “شب آن روز، از دادستانی گفتند فردا صبح رئیس دانشکده و دانشجویان، دادستانی (احضار). اما ما هم گفتیم خودمان در دانشگاه سازوکار انضباطی داریم.”

بدینوسیله پایگاه خبری جماران، بخاطر استخدام واژگان نادرست در خبر مزبور، از مخاطبان عذرخواهی می‌نماید.

انتهای پیام

نظر شما