شناسهٔ خبر: 51287174 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان شمالی اعلام کرد:

برنامه ابلاغی کشت گندم و جو تا پایان آذرکامل می‌شود/ اجرای کشت قراردادی گندم از سال آینده در خراسان شمالی

محمدجواد تشکری با بیان اینکه در استان تا به کنون 85 در صد از برنامه کشت محصولات گندم و جو آبی همچنین 65 درصد از برنامه کشت گندم و جو دیم اجرایی شده، گفت: تا پایان ماه جاری سطح زیر کشت این دو محصول در استان کامل و به برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی می رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدجواد تشکری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: در خراسان شمالی شرایط بارش امسال همانند چند سال گذشته همچنان شرایط کم بارشی و استمرار خشکسالی است.

تشکری گفت: در استان همانطور که فصل پاییز سال گذشته خشک و سرد بود، فصل پاییز امسال نیز اینگونه بوده است.

وی عنوان کرد: در این فصل زراعی پاییزه جاری، تا به کنون فقط 27 میلی متر بارندگی به صورت پراکنده و لکه ای در سطح استان داشته ایم.

این مسئول اعلام کرد: در فصل کشت پاییز جاری تا 14 آذر ماه، 85 درصد از برنامه کشت گندم و جو آبی همچنین 65 درصد از برنامه کشت گندم و جو دیم در استان انجام شده است.

وی گفت: در حال حاضر 40 هزار هکتار از مزارع استان، گندم آبی، 63 هزار هکتار از مزارع استان گندم دیم همچنین 21 هزار هکتار از مزارع استان، جو آبی و 14 هزار و 500 هکتار از مزارع استان جو دیم کشت شده اند.


تا پایان آذر کشت گندم و جو در استان کامل می شود

تشکری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: به زودی برداشت پنبه و چغندرقند از مزارع استان به پایان می رسند که در این مزارع نیز گندم و جو کشت خواهند شد.

تشکری افزود: تا پایان آذر ماه جاری برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی به خراسان شمالی در زمینه سطح زیر کشت گندم و جو محقق و کشت این دو محصول در این فصل طراعی در استان کامل می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه پیش بینی می شود از ابتدای فصل زمستان، وضعیت بارش ها در استان نرمال شود، ابراز امیدواری کرد:پیش بینی می شود سطح سبز مزارع گندم و جو استان در اسفندماه امسال مطلوب شود تا بتوانیم در خرداد و تیرماه سال آینده محصول قابل قبولی از این مزارع برداشت کنیم.


استفاده از کود فسفاته در مزارع گندم و جو استان دو برابر شد

تشکری،  معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: در این فصل زراعی جاری، متولیان فنی و ناظران گیاه پزشکی پیش آگاهی های لازم را به کشاورزان ارائه داده اند و در کنار آنها هستند تا کشت پاییزه از این کم بارشی ها آسیب کمتری ببیند.

تشکری یادآور شد: قبل از شروع فصل زراعی پاییز امسال نیز نهاده های کشاورزی شامل بذر، کودهای شیمیایی و سموم مورد نیاز تامین شدند.

وی با اشاره به اینکه در وضعیت بارش های کنونی، علاوه بر اینکه استفاده از بذور اصلاح شده بسیار مهم است همچنین کشاورزان پس از انجام کشت، کودهای شیمیایی اوره، پتاسه و فسفاته را باید به موقع استفاده کنند، اظهار کرد: در این فصل زراعی، تا به کنون کشاورزان مزارع گندم و جو آبی و دیم دو برابر بیشتر از فصل زراعی سال گذشته کود فسفاته استفاده کرده اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: بیشتر کود فسفاته در مزارع گندم و جو آبی استفاده شدند.

وی خاطرنشان کرد: در این فصل زراعی 25 درصد از سطح مزارع با تامین بذور اصلاح شده کشت شدند.

تشکری همچنین یادآور شد: در این فصل زراعی برای کشاورزان استان 14 میلیون لیتر تامین سهمیه سوخت یارانه ای برای ادوات کشاورزی دارای پلاک در دستور کار قرار گرفت که تا به کنون 11 میلیون لیتر آن تهیه و توزیع شده است.


استفاده از 70 درصد سهمیه اعتباری باقی مانده کشاورز کارت استان برای کشت امسال

تشکری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه در پاسخ به این سوال که اخیرا کشاورزان استان در این فصل زراعی جاری از قیمت کودها و سموم که بالا هستند، بسیار گلایه مند بوده و اعلام کرده اند که توان لازم برای خرید آنها را ندارند نیز بیان کرد: هرچند که قیمت کودهای شیمیایی و سموم طی چند سال اخیر بالا رفته و با نرخ آزاد فروخته می شوند، با این وجود، دولت هر ساله تمامی هزینه های تولید از جمله هزینه های کود و سم را در تعیین قیمت خرید تضمینی مد نظر قرار می دهد تا قیمت های تضمینی، هزینه های تولید را پوشش دهند.

تشکری گفت: دولت برای فصل برداشت گندم سال 1401 قیمت خرید تضمینی این محصول را کیلویی هفت هزار و 500 تومان در نظر گرفته است که در این قیمت گذاری تمامی هزینه های تولید پوشش داده شده است.

وی همچنین یادآور شد: دولت برای تامین نقدینگی هزینه های تولید کشاورزی برنامه اجرایی کشاورز کارت را در دستور کار قرار داده است که خراسان شمالی از سهمیه اعتباری کشاورز کارت سال گذشته خود تا 30 درصد را مصرف کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال گذشته تسهیلات کشاورز کارت با کارمزد 12 درصد به کشاورزان اختصاص یافت.

وی افزود: در سال جاری نیز خراسان شمالی از سهمیه 70 درصد باقیمانده اعتبار کشاورز کارت خود استفاده می کند.

علاوه بر این، تشکری همچنین خاطرنشان کرد: امکان دریافت تسهیلات 18 درصد از بانک کشاورزی نیز برای کشاورزان فراهم است.


اجرای طرح کشاورزی قراردادی گندم برای استان، از سال آینده

تشکری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود به اجرای طرح کشاورزی قراردادی برای محصول گندم نیز اشاره کرد و گفت: دولت اجرای این طرح را در دستور کار قرار داده است تا گندمکاران بابت تامین نهاده ها و فروش محصول نگرانی نداشته باشند.

تشکری با بیان اینکه در فصل زراعی پاییزه امسال 17 استان مشمول اجرای این طرح شدند، اعلام کرد: دولت پس از ارزیابی نتایج این طرح، اجرای آن را از سال آینده به سایر استان ها از جمله خراسان شمالی تعمیم خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای این طرح، گندمکاران هر استان یا با مراجعه به شرکت غله و یا با مراجعه به سازمان تعاون روستایی با ارائه تضامین، قرارداد را امضا و کود شیمیایی دریافت می کنند.

این مسئول همچنین افزود: با اجرای این طرح مزارع گندم آنها بیمه می شوند و در مقابل گندمکاران در فصل برداشت، محصول خود را به شرکت غله و یا سازمان تعاون روستایی طرف قرارداد خود تحویل می دهند و تسویه حساب می کنند.

وی تصریح کرد: خراسان شمالی درصدد است که در سال آینده در راستای اجرای این طرح بتواند برای استان حتی مساعده مالی را نیز برای گندمکاران استان بگیرد.

تشکری در ادامه یادآور شد: در سال جاری از کارخانجات آرد استان درخواست کردیم که نسبت به عقد قرارداد با گندمکاران استان اقدام کنند و نهاده به گندمکار بدهند و گندم را در فصل برداشت تحویل بگیرند.

وی گفت: کارخانجات آرد استان نیز در فصل زراعی پاییز جاری نسبت به کشت قراردادی گندم اقدام کردند.


کشت کاملینا 338 هکتار و کشت کلزا 1218 هکتار شد

تشکری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در خاتمه درباره کشت محصول کاملینا در فصل زراعی پاییزه جاری نیز اظهار کرد: برای این فصل جاری برنامه ریزی شده بود که 500 هکتار مزرعه تحت کشت محصول کاملینا که گیاهی کم آب طلب همچنین مقاوم به سرما و خشکی است، قرار گیرد که تا به کنون 338 هکتار زمین تحت کشت قرار گرفته است.

تشکری خاطرنشان کرد: هنوز وقت برای ادامه کشت وجود دارد.

وی گفت: درصدد هستیم که امکان انجام کشت قراردادی این محصول برای سال آینده فراهم شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی درباره کشت کلزا نیز بیان کرد: با توجه به اینکه در این فصل زراعی، بر اساس برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی برای استان، اعلام شده بود که پنج هزار هکتار زمین کشاورزی تحت کشت این محصول قرار گیرد، با این وجود، به علت کم بارشی ها همچنین کشت گیاهان رغیب از جمله پنبه، سطح زیر کشت این محصول در استان در شهرستان مانه و سملقان فقط به هزار و 218 هکتار رسید.

تشکری همچنین خاطرنشان کرد: در این فصل زراعی پاییزه جاری به علت کم بارشی محصول چغندرقند پاییزه نیز کشت نشد.

انتهای پیام/قهرمانی

 

نظر شما