شناسهٔ خبر: 51287129 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد:

انحصار و واسطه‌گری؛ دو ابرچالش صنعت خودرو

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: انحصارطلبی و واسطه‌گری دو ابرچالش صنعت خودرو در کشور ایران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد علیپور در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران نیوز، اظهار کرد: یکی از مشکلات همیشگی در صنعت خودرو این است که این صنعت همواره در انحصار دو شرکت خودروساز بوده است.

وی گفت: انحصاری شدن تولید خودرو برای دو شرکت سایپا و ایران خودرو از یک سو و قیمت‌گذاری دستوری از سوی دیگر از عمده دلایلی هستند که مشکلات صنعت خودرو در کشور را رقم زده‌اند.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: به این ترتیب مجموعه‌ای از عوامل شرایط ایجاد شده در این صنعت را رقم زده‌اند، به این ترتیب علاوه بر زیان انباشته خودروسازان، خودرو نیز با قیمت‌ بالا به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.
 
علیپور بیان کرد: قیمت‌گذاری دستوری، عدم کارایی و بازدهی از سوی خودروسازان و اختلاف قیمت موجود بین فروش از همگی دست به دست یکدیگر داده تا اختلاف قیمت بین ثبت نام و پیش‌فروش با عرضه در بازار آزاد از مشکلاتی هستند که این روزها صنعت خودرو کشورمان با آن‌ها دست به گریبان است.
وی تاکید کرد: از سویی پیشتر دلالان با خرید عمده سهمیه پیش‌فروش و عرضه تدریجی در بازار آزاد سودهای کلانی را به جیب زده و به دست می‌آوردند، البته اکنون با تعیین شرایط و ضوابط فروش دیگر این امکان وجود ندارد.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: اگرچه ایردات بسیاری به نحوه پیش‌فروش خودرو وارد است که بخش‌هایی از نقدینگی حاصل از آن در بازار ارز و مسکن سرمایه‌گذاری می‌شود، برخی دیگر نیز از محل خرید پیش‌فروش و عرضه در بازار آزاد ارتزاق و فعالیت اقتصادی می‌کنند.
 
علیپور خاطرنشان کرد: به این ترتیب خودرو تولیدی مستقیما به دست مصرف‌کننده نرسیده و فعالیت واسطه‌ها موجب افزایش و ایجاد اختلاف قیمت بین تولید و عرضه خودرو می‌شود.
 
وی افزود: معتقدم برای پایان دادن به مشکلات کنونی و ایجاد شرایط منطقی در بازار خودرو باید انحصارشکنی رخ داده و با ورود شرکت‌های جدید، شاهد رقابتی شدن فعالیت در بین شرکت‌های خودروساز باشیم.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در این صورت علاوه بر منطقی شدن نرخ تولید و عرضه، کیفیت خودروی تولیدی به ملاک و عامل اصلی فروش خودروسازان تبدیل شده و از این طریق شاهد کیفی‌سازی خودروهای داخلی هستیم.
 
علیپور اظهار کرد: عرضه خودرو به نرخ واقعی در بازار و کوتاه‌تر شدن چرخه واسطه‌گری و دلالی نیز اولویت دیگری است که در صنعت خودرو باید مورد توجه قرار گیرد.
 
انتهای پیام/*

نظر شما