شناسهٔ خبر: 51285465 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صد روز با دولت مردم؛

سازمان انتقال خون، از تامین مایه حیات تا افتتاح چند انبار استراتژیک

تهران - ایرنا - سازمان انتقال خون تنها متولی تامین خون و فرآورده‌های خونی سالم در کشور است و به رغم وجود تحریم و کاستی منابع مالی در ۱۰۰ روز نخست دولت سیزدهم، افتتاح چند مرکز انتقال خون و انبار استراتژیک، تامین و ذخیره خون مورد نیاز مراکز درمانی را در کارنامه خود دارد.

صاحب‌خبر -

سازمان انتقال خون تنها متولی تامین خون و فرآورده های خون سالم و کافی مورد نیاز بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور است، در این راستا به افزایش کمی و کیفی خون و فرآورده های آن پرداخته است و شاخص های مدنظر این سازمان در کسب استاندارهای بین المللی بیانگر نیل به تحقق این هدف است.

سالانه بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به پایگاه‌های اهدای خون در کشور مراجعه می‌کنند که از بیش از ۲ میلیون نفر خون دریافت می‌شود و سالانه حدود ۷ میلیون فرآورده خونی تولید می‌شود و برای این اقدام به‌طور روزانه میان شهرهای مهم کشور لوله‌های خون جابه‌جا می‌شود تا دقیق‌ترین تست‌های غربالگری روی آن‌ها انجام شود و این فرایند در هیچ لحظه‌ای متوقف نمی‌شود.

ایران تنها کشور منطقه در بالاترین شاخص اهدای خون را به‌صورت داوطلبانه دارد و براساس مستندات سازمان بهداشت جهانی، امنیت خون در ایران برابر با کشورهای توسعه یافته است.

حفظ سطح ذخایر خون در دوران کرونا
مدیرعامل سازمان انتقال خون با تاکید بر اینکه سلامتی فرهنگ زندگی مردم ما باعث شده، سلامت خون اهدایی در ایران بالا باشد، گفت: امنیت و سلامت خون های اهدایی در ایران، آن طوری که سازمان بهداشت جهانی گزارش داده در حد کشورهای پیشرفته اروپایی است، با وجود شرایط سخت کرونایی و کاهش میزان استقبال اهدا کنندگان خون، اما در این شرایط خون مورد نیاز بیمارستان ها تامین شده است.

پیمان عشقی با اشاره به اینکه سازمان انتقال خون ایران سختگیرانه ترین استانداردها را در دوران کرونا رعایت کرد، گفت: بسیاری از کشورها استانداردها را پایین آوردند تا اهدای خون داشته باشند، اما به لطف همراهی مردم از ابتدای شیوع کرونا و انجام اهدای خون مستمر، تمام استانداردها برای تضمین سلامت خون در ایران رعایت شده است.

وی ادامه داد: در حالی که در بسیاری از کشورها شاهد کاهش ۳۰درصدی اهدای خون بودیم، اما این کاهش در ایران فقط در حد ۸درصد گزارش  شده است و دراین مدت صددرصد خون مورد نیاز بیماران تالاسمی و هموفیلی و همچنین خون مورد نیاز مراکز بیمارستانی و درمانی تامین شده است.

افتتاح فاز یک ساختمان ستادی انتقال خون خراسان رضوی
فاز یک ساختمان ستادی انتقال خون خراسان رضوی بعد از ۱۲ سال انتظار به بهره برداری رسید و انتقال خون این استان در ارائه خدمات حیاتی به ۶۲ بیمارستان و ۶ دانشگاه علوم پزشکی شرق کشور نقش بی بدیلی دارد.

خراسان رضوی با تولید سالانه بیش از ۴۰۰ هزار کیسه خون به استان های همجوار نیز خدمت رسانی می کندو در پنج سال گذشته تعداد تخت های بیمارستانی در استان افزایش قابل توجهی داشته و این در حالی است که در انتقال خون استان، ۱۰ درصد کاهش نیروی انسانی داشته ایم ولی با همین وجود نیز کیفیت خدمات ما افزایش یافته است.

اعتبار هزینه شده برای اجرای این پروژه  ۳۵ میلیارد تومان بود و کلنگ آغاز ساخت این طرح در زمینی به مساحت ۲ هزار متر مربع و زیربنای ۱۰ هزار متر مربع در سال ۸۹ به زمین زده شد و قرار بود در مدت چهار سال ساخته و تکمیل شود، اما به دلیل عدم اختصاص اعتبارات لازم ساخت آن به مدت ۱۲ سال به طول انجامیده و اکنون مرحله اول آن به مساحت سه هزار و ۵۰۰ متر مربع آماده شده است.

حمایت جدی از فعالیت های انتقال خون در استان یزد
متوسط اهدای خون در کشور حدود ۲۳ اهداکننده خون در هر هزار نفر است ولی در استان یزد حدود ۳۴ اهداکننده خون در هر هزار نفر است که این آمار نشان دهنده روحیه ایثارگری در بین مردم دارالعباده یزد است.

یزد به یکی از قطب های درمان کشور تبدیل شده است، با توجه به اینکه حدود ۴۰ درصد از تخت های مراکز درمانی استان مربوط به هموطنانی است که از استان های همجوار مراجعه می کنند، در حال حاضر ذخایر خون و فرآورده های خون دراستان در وضعیت مناسبی قرار دارد و تمام تلاش کارکنان این مجموعه پاسخگویی کامل به درخواست های مراکز درمانی است و حتی گاهی مواقع استان های همجوار که اعلام نیاز کنند پاسخگوی آنها نیز هستیم.

افتتاح انبار استراتژیک انتقال خون در شهرستان اردکان
با شروع به کار دولت سیزدهم، مجهزترین انبار استراتژیک کیسه خون و ملزومات سازمان انتقال خون در شهرستان اردکان افتتاح شد، این پروژه با هدف ذخیره‌سازی کیسه خون و ملزومات انتقال خون به منظور تأمین نیاز کشور با هزینه‌ای بیش از ۱۵ میلیارد ریال در اردکان ساخته و تجهیز شده است.

برگزاری وبینار و برنامه های ویژه با موضوع سلامت بانوان در سازمان انتقال خون
همزمان با هفته سلامت بانوان(هفته پایانی مهرماه) ویژه برنامه هایی با محوریت توجه به سلامت روان بانوان در سازمان انتقال خون برگزار شد و در این وبینار خودمراقبتی در افسردگی و اضطراب با همکاری مرکز بهداشت شمال غرب تهران و با حضور همکاران ستادی و استانی و همچنین مسوولان امور بانوان ادارات کل استانی به مدت ۲ ساعت برگزار شد که مورد استقبال مخاطبین قرار گرفت و در پایان این وبینار هم مسابقه ای را با طرح سوالات مرتبط با موضوع مطرح شده در دستور کار قرار دادیم.

افتتاح مرکز خیرساز انتقال خون شهرستان نور
مرکز انتقال خون مهرگان شهرستان نور در آغاز فعالیت دولت سیزدهم افتتاح شد، انتقال خون مازندران، پنجمین پایگاه انتقال خون بود که در کشور تاسیس شد و اولین پایگاه انتقال خون کشور است که بعد از انقلاب، فعالیت خود را شروع کرده است وهمچنین چهار مرکز انتقال خون در استان مازندران در شهرهای چالوس، بابل، آمل و نور را نیکوکاران عزیز این منطقه احداث کردند.

مراجعه بیش از یک میلیون و ۲۴۴ هزار نفر برای اهدای خون
در ۶ ماهه نخست سال جاری بیش از یک میلیون و ۲۴۴ هزار نفر برای اهدای خون به مراکز اهدای خون کل کشور مراجعه کردند که از این تعداد یک میلیون و ۷۰۵۶ نفر موفق به اهدای خون شدند که  ۱۴۵ هزار و ۵۶۶ نفر از اهداکنندگان برای بار اول خون اهدا کرده اند.

 ۴.۴۸ درصد اهدای خون شش ماهه نخست امسال مربوط به بانوان بوده است که ۴۵ هزار و ۱۴۳ واحد خون اهدا کرده‌اند و بیشترین میزان خون اهدایی در کشور در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ مربوط به استان های تهران، فارس، خراسان رضوی و اصفهان بوده است.

همچنین در ۶ماه امسال بیش از یک میلیون و ۷۸۲ هزار  واحد خون و فرآورده های آن شامل گلبول قرمز فشرده شده و پلاسما و پلاکت به مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۶ درصد  افزایش نشان می دهد.

پویش اهدای خون جامعه ورزش و جوانان در پایتخت
پویش اهدای خون جامعه ورزش و جوانان با همکاری فدراسیون پزشکی ورزشی و سازمان انتقال خون صورت گرفت، حرکتی انسان دوستانه و سلامت محور است که می تواند در پاندمی کرونا علاوه بر ترویج روحیه قهرمانی میان ورزشکاران، هواداران آنان رانیز تشویق به آستین بالا زدن کند.

نجات یک کودک سه ساله با نقش آفرینی متعهدانه سازمان انتقال خون
بیست و چهارمین عمل پیوند سلول های بنیادی با استفاده از یک واحد خون بند ناف ذخیره شده در سازمان انتقال خون ایران به زندگی دوباره کودکی ۳ ساله کمک کرد.

بانک خون بندناف سازمان انتقال خون به عنوان تنها بانک خون بندناف عمومی فعال در کشور است که از تیرماه ۱۳۸۹ آغاز به کار کرده و تاکنون بیش از چهارهزار واحد خون بندناف اهدایی توسط این مرکز جمع آوری، پردازش و ذخیره شده است.

تامین خون نادر برای نجات جان بیماران
ایران به عنوان تنها کشور مسلمان در جمع ۲۳ کشور عضو مجمع بین المللی خون های نادر در جهان است و در سال های اخیر توانسته است با شناسایی افرادی که در سراسر کشور دارای گروه های خونی نادر هستند، شرایطی را ایجاد کند که با ذخایر خون های اهدایی این افراد در سردخانه های پشتیبان کننده به بیماران با گروه های خونی در صورت نیاز کمک کند.

در قالب دو اتفاق شیرین و بر اساس یک هماهنگی و همکاری گسترده در بخش های مختلف ستادی و استانی سازمان انتقال خون، شاهد تامین و تزریق خون مورد نیاز دو بیمار دارنده گروه خونی نادر در استان های تهران و سیستان و بلوچستان بودیم که نبوغ علمی، فنی و پیشرفت های سازمان انتقال خون در این حوزه را به منصه ظهور گذاشت  که این  دو شامل تامین خون نادر برای یک جوان ۲۴ ساله تهرانی بعد از تصادف سخت وتامین خون نادر برای یک مادر باردار زاهدانی بود.

۱۰۲۰ دانشجو از مهرماه فعالیت داوطلبانه خود را با سازمان انتقال خود آغاز کردند
ترویج فرهنگ اهدا خون یکی از رویکرد های اصلی سازمان انتقال خون است و با توجه به تغییر شیوه اطلاع رسانی لازم است از بسترهای جدید  اطلاع رسانی بخصوص فضای مجازی برای جذب بیشتر خیرین و اهدا کنندگان خون استفاده شود.

به همین منظور ۱۰۲۰ دانشجو  برای همکاری داوطلبانه با سازمان انتقال خون ثبت نام کرده اند که پس از پایان آزمون و  ارائه آموزش های لازم و کسب مهارت این دانشجویان از اواخر مهر فعالیت داوطلبانه خود را در سازمان انتقال خون شروع کرند.

اهدای خون در کشور حدود ۲۰ درصد رشد داشت
اهدای خون طی چهارماهه امسال نسبت مدت مشابه سال قبل در کشور حدود ۲۰ درصد رشد داشت، اگر چه شیوع کرونا موجب افت اهدای خون در دنیا پس از حضور این ویروس شده به گونه ای که در برخی کشورها افت ۳۰ درصدی به ثبت رسیده که این رقم در کشور ما ۸درصد بوده است.

 البته با رشد قابل توجه اهدای خون در کشور طی سال جاری این افت جبران شده و به جای اول بازگشتیم و حتی آمار اهدای چهار ماهه امسال نسبت به چهار ماهه سال ۹۸ که کرونا در میان نبود نیز افزایش یافته است و هیچ مرزی در تامین خون بیماران بین استان ها وجود ندارد و از ظرفیت این شبکه ملی خون رسان برای تامین خون به موقع بین بیماران در سراسر کشور استفاده می شود.
1352
از: ناهید حاجی خانی

نظر شما