شناسهٔ خبر: 51267883 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند:

هند بازار خوبی برای حضور فعالان اقتصادی زنجان دارد

زنجان - ایرنا - رییس اتاق مشترک ایران و هند، گفت: کشور هند با جمعیت یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر، بازار مصرف بسیار مطلوبی پیش روی فعالان اقتصادی قرار داده است.

صاحب‌خبر -

ابراهیم جمیلی روز چهارشنبه در وبینار مشترک اتاق بازرگانی زنجان و اتاق مشترک ایران و هند با تاکید بر اینکه، کیفیت، استاندارد، بسته بندی و مقایسه محصولات تولیدی با قیمت های جهانی، از جمله ارکان مهم صادرات محصول به کشور هند است، افزود: بنابراین شرکت ها و فعالان اقتصادی جهت صادرات محصول خود، باید بررسی همه جانبه از بازار کشور هند داشته باشند.

وی گفت: اتاق مشترک ایران و هند، آمادگی دارد تا در این زمینه، با شرکتهای صادراتی همکاری و آنها را راهنمایی کند.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند با اشاره به اینکه، اتاق مشترک ایران و هند، راه اندازی دفتر تجاری ایران در کشور هند و حضور رایزنان بازرگانی را در  آینده نزدیک، در دستور کار خواهد داشت، گفت: اعضای اتاق ایران و هند می توانند از اپلیکیشن نمایشگاه مجازی که به زودی توسط اتاق مشترک راه اندازی و به اشتراک گذاشته خواهد شد، استفاده کنند.

جمیلی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا برگزاری نمایشگاه‌ها را دچار وقفه کرده است، افزود: می توان با اعزام هیات تجاری از استان زنجان به کشور هند زمینه شناخت ظرفیت های اقتصادی هند و نیز همکاری دوجانبه را فراهم کرد که اتاق ایران و هند، آمادگی دارد تا در این زمینه، با اتاق بازرگانی زنجان همکاری کند.

وی با تاکید بر اینکه محصولات و پتانسیل های تولیدی باید به خوبی تبلیغ و شناخته شود و با همکاری اتاق بازرگانی زنجان، اطلاع رسانی مطلوبی در آن صورت گیرد، تصریح کرد: فعالان اقتصادی استان زنجان باید با برنامه‌ریزی مطلوب، در بازار کشور هند حضور پیدا کنند.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند با اشاره به لزوم همکاری ویژه اتاق ایران و هند، با اعضای اتاق بازرگانی زنجان و فعالان اقتصادی، گفت: تجارت به صورت تهاتری می‌تواند از سوی فعالان اقتصادی زنجان پیگیری شود و در ازای صادرات محصولات مختلف، مواد اولیه مورد نیاز برخی از صنایع را نیز وارد کنند که این مهم در  اقتصاد کشور و استان، تاثیرگذار است.

جمیلی با بیان اینکه، برنامه ریزی و جدیت فعالان اقتصادی برای همکاری با کشور هند حائز اهمیت است، تصریح کرد: یکی از راه‌های توسعه صادرات، حضور در نمایشگاه ها بود و اگرچه کرونا و نوسانات قیمت دلار، برنامه های این بخش را دچار اختلال کرده است، اما می توان با برنامه ریزی، زمینه حضور هندی ها را نیز در نمایشگاه های استان فراهم کرد. 

وی با تاکید بر اینکه تجار هندی از تجربه خوبی برخوردار بوده و بازار ایران را نیز به خوبی می شناسند، خاطرنشان کرد: چین، هند و روسیه در اولویت‌ همکاری کشور ایران هستند که همین مهم، فرصتی برای افزایش روند تجارت با کشور هند پیش روی ما قرار داده است.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند با بیان اینکه تجارت در حال حرکت به سوی دیجیتالی است، گفت: سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی زنجان در این زمینه مطلوب بوده است و می‌توان همکاری‌هایی را  نیز در این بخش انجام داد.

گفتنی است: این وبینار با هدف بررسی نحوه  همکاری تجاری، اقتصادی با کشور هند در اتاق بازرگانی زنجان برگزار شد.

کریدور حمل و نقل شمال به جنوب و برعکس، تجارت ایران و هند را جذاب کرده است

نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند نیز در این وبینار با اشاره به اینکه بازار کشور هند با توجه به جمعیت زیاد آن، از پتانسیل مناسبی برای حضور فعالان اقتصادی استان زنجان برخوردار است، اظهار داشت: تحریم ها، تبادلات تجاری ۲ طرف را کاهش داده که امید است با گشایش هایی که در آینده صورت می‌گیرد، زمینه فعالیت و حضور هرچه بیشتر فعالان اقتصادی برای تجارت با کشور هند فراهم شود.

مهدی رنگ رونا، با اشاره به اینکه چین شریک نخست تجاری هند بوده و آمریکا و عربستان نیز در رتبه های بعدی و رتبه کشور ایران در تجارت با هند، در رده دهم قرار دارد، تصریح کرد: کشور هند و ایران دارای زمینه‌های همکاری بسیار زیادی هستند و فعالان اقتصادی ایرانی زیادی از گذشته در این کشور حضور دارند و در حال حاضر نیز مشغول به فعالیت هستند.

نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند با بیان اینکه هند و ایران دارای اشتراکات فراوانی از جمله فرهنگی هستند، گفت: وجود کریدور حمل و نقل بین المللی شمال و جنوب ایران و هند را برای همکاری تجاری با یکدیگر جذاب کرده است.

رنگ رونا  با اشاره به این که بندر چابهار یک مرکز استراتژیک برای همکاری بین ایران و هند است، خاطرنشان کرد: با توجه به معافیت های تحریمی در حوزه مواد غذایی و کالاهای کشاورزی در همکاری با کشور هند فرصت بسیار خوبی پیش روی فعالان اقتصادی در این زمینه وجود دارد.

وی با بیان اینکه کشور هند طی سال های گذشته در زمینه زیرساخت‌های دریایی فعالیت خوبی داشته و دسترسی حمل و نقل دریایی را تسهیل کرده است، خاطرنشان کرد: چالش‌هایی از جمله نحوه انتقالات مالی و بی ثباتی در سیاست‌گذاری های تجاری و نگاه کوتاه مدت بازرگانان به حضور در بازار این کشور وجود دارد که باید هرچه بیشتر در راستای رفع این موانع تلاش کرد.

نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند، با اشاره به اینکه می توان میز تجاری زنجان و هند را با هدف ارتقای صادرات استان با حضور فعالان اقتصادی استان در اتاق بازرگانی زنجان راه اندازی کرد گفت: پیش از تحریم ها و در سال ۲۰۱۸ استان زنجان حرف های بسیار زیادی در زمینه صادرات فلزات رنگین به کشور هند داشت و باید هرچه بیشتر در راستای فعال سازی زمینه‌های همکاری ۲ طرف گام برداشت.

برنامه ریزی اعزام هیات تجاری اقتصادی استان زنجان به هند در آینده

نایب رییس اتاق بازرگانی زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه وبینار بررسی نحوه تجارت و همکاری اقتصادی با کشور هند و اتاق بازرگانی زنجان جهت آشنایی هر چه بیشتر فعالان اقتصادی برای حضور در بازار این کشور برنامه‌ریزی و برگزار می شود، اظهار داشت: حضور ۲ زنجانی به عنوان رییس و نایب رییس اتاق مشترک ایران و هند، فرصت بسیار ویژه است که فعالان اقتصادی استان باید از آن کمال استفاده را داشته باشند.

سهندعلی فلاحی با بیان اینکه راه‌اندازی میز مشترک تجاری زنجان و هند یکی از الزامات کار با این کشور و استان است، تصریح کرد: این مهم در دستور کار اتاق زنجان بوده و باید با یک ساماندهی و راهبری فعال، موارد و موضوعات مختلف تجاری بین طرفین را دنبال کند.

فلاحی با بیان اینکه در کنار میز تجاری زنجان و هند همکاری بین پارک های علم و فناوری نیز از دیگر زمینه ها و اولویت‌های همکاری است، گفت: با توجه به تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق بازرگانی زنجان و اتاق بازرگانی حیدرآباد در بخش‌های مختلف از جمله نیروگاه‌های خورشیدی، باید از این ظرفیت هم استفاده مطلوبی داشت.

نایب رییس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه اعزام هیات های تجاری اقتصادی با حضور فعالان اقتصادی استان از برنامه‌های اتاق بازرگانی زنجان است، تصریح کرد: باید با یک برنامه ریزی مثبت و مطلوب از اعزام هیات تجاری به هند بهترین خروجی مثبت را داشته باشیم.

فلاحی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های خوبی برای همکاری با کشور هند و استان زنجان وجود دارد و باید در جهت هرچه فعال کردن آنها گام برداشت، گفت: اتاق مشترک ایران و هند می تواند کمک شایانی در راهبری این همکاری ها داشته باشد.

نظر شما