شناسهٔ خبر: 51267877 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

متخصص پوست و مو:

ریزش مو بعد از ابتلا به کرونا خود به خود برطرف می‌شود

آیتک اسماعیل زاده

یک متخصص پوست و مو گفت: نگرانی خاصی از بابت ریزش مو ناشی از ابتلا به کرونا وجود ندارد و موهای جدید، جانشین موهای ریخته می‌شود.

صاحب‌خبر -

دکتر بهزاد انوش در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که ریزش مو بعد از ابتلا به کرونا در مراجعین بسیار شایع بوده و ریزش از نوع خیلی شدید نیز گاهی ایجاد می‌شود، اظهار کرد: نوع ریزش در بیمار کرونایی از نوع تلوژن افلوویوم است که در مبتلایان به تلوژن افلوویوم، عواملی باعث قطع چرخه طبیعی رشد مو شده و تعداد زیادی یا حتی تمام موهایشان وارد فاز تلوژن می‌شود.

 وی با بیان این‌که ممکن است بعداً موارد دیگری از ریزش‌های ناشی از کرونا نیز بروز دهد، گفت:  تلوژون افلوویوم به این معنی است که در حالت عادی درصد بسیاری کمی از موها در حالت خواب هستند، در واقع ساقه مو ریزش پیدا کرده و فولیکول یا همان ریشه مو مدتی به حالت خواب رفته و یا وارد فاز تلوژن افلوویوم می‌شود.

 انوش با اشاره به این‌که روزانه ریزش ۳۰ الی ۵۰ تار مو طبیعی است، گفت: عوامل متفاوتی از جمله تب بسیار بالا، جراحی و استرس طولانی و شدید می‌تواند باعث ابتلای فرد به تلوژن افلوویوم شود که بر اثر این موضوع درصد موهایی که به فاز خواب می‌روند، بیشتر می‌شود و در نتیجه روزانه بین ۱۰۰ الی ۳۰۰ تار مو ریزش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به راهکارهای درمان ریزش مو بعد از ابتلا به کرونا ویروس، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه این ریزش به شکلی است که بعد از مدتی ریشه‌های مو از حالت خواب در آمده و مجددا شروع به رشد ساقه مو می‌کند، معمولا بعد از مدتی خود به خود این حالت برطرف شده و موهای ریخته شده برگشت پیدا می‌کنند. 

این متخصص پوست و مو ادامه داد: معمولا بین دو الی چهار ماه پس از ابتلا به بیماری، ریزش شروع شده و بین دو الی شش ماه ادامه پیدا می کند اما نگرانی خاصی از این بابت نیست و به جای موهای ریخته شده، موهای جدید رشد پیدا می‌کنند.

وی همچنین در خصوص عوارض پوستی کرونا نیز گفت: در بیماران کرونایی عوارض پوستی بسیار متنوعی مشاهده می‌شود که ضایعات کهیری و حساسیت‌های پوستی از جمله موارد بسیار شایع است.

انوش با اشاره به عوارض پوستی جدی بیماری کرونا، خاطرنشان کرد: قرمز، تیره و دردناک شدن نوک انگشتان دست ها و پاها از جمله عوارض پوستی ناشی از کرونا هستند که به دلیل برهم‌کنش، کمپلکس ایمنی ایجاد می‌شود که باید به پزشک مراجعه شود.

وی افزود: در حالت کلی اطلاعات زیادی از عوارض پوستی این بیماری وجود ندارد اما بثورات پوستی و کهیرها بسیار شایع بوده و معمولا خود به خود برطرف می‌شوند.

وی در پایان با بیان اینکه عوارض پوستی بعد از تزریق واکسن نیز همانند عوارض پوستی ناشی از کرونا ویروس بوده و کمتر در افراد دیده می‌شود، متذکر شد: عوارض پوستی بعد از تزریق واکسن کرونا نیز بیشتر به صورت ظایعات کهیری و حساسیت‌های پوستی بوده و نیاز به درمان خاصی ندارد و خود به خود برطرف می‌شود .

انتهای پیام
 

نظر شما