شناسهٔ خبر: 51267362 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

صدرالحسینی:

پرس تی‌وی مورد اعتماد تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی است

کارشناس روابط بین‌الملل و سیاست خارجی، پرس تی‌وی را رسانه معتمد تیم مذاکره کننده دانست و با تاکید بر اینکه این رسانه برون‌مرزی به عنوان یک مرجع خبری برای علاقه‌مندان به مسائل بین‌المللی در دنیا به‌شمار می‌آید، گفت: استراتژی تیم جدید مذاکره کننده به خط‌مشی رسانه‌ای پرس تی‌وی بسیار نزدیک است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدرضا صدرالحسینی با اشاره بر اینکه در دور اول و دوم مذاکرات تعیین چارچوب‌ها و شفافیت نظر دو طرف مطرح می‌شود، اظهار کرد: به هیچ عنوان پیش‌بینی دقیقی از نتیجه مذاکرات نمی‌توان داشت؛ چراکه هنوز بخش اصلی مذاکرات شروع نشده است. تاکنون دو طرف سعی کرده‌اند مواضع خودشان را به هم نزدیک کنند، گفت‌وگوهای کارشناسی در این رابطه انجام شده و بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی که مستدل و حقوقی است هم به طرف مقابل داده شده است. در دور اول و دوم خود مذاکره کنندگان هم به دنبال دستیابی به توافق نیستند.

وی درباره حواشی مذاکرات و بازتاب آن در رسانه‌های بین‌المللی گفت: حواشی مذاکرات بسیار زیاد بوده، دستورالعمل‌های عملیات روانی رسانه‌ای از جانب امپراطوری رسانه‌ای غرب در این رخداد مشهود است. یکی از واژه‌هایی که توسط این رسانه‌ها بیش از هر چیزی به کار برده شد، موضوع احیای برجام بود، این در حالی است که طرف ایرانی در این رابطه حرفی نداشت و طرح موضوع احیای برجام از سوی تیم ایران زودهنگام است و نام این گفت‌وگوها از سوی تیم ایرانی رفع تحریم‌های ظالمانه بود. قطعاً این موضوع در ادامه مذاکرات هم به صورت فنی و حقوقی بیان شده است. در حقیقت نتیجه این چند روز مذاکرات هم نشان داد که این حواشی چندان نتوانست بر روی مسائل اصلی تأثیرگذار باشد. البته تلاش رسانه‌های غربی و یا رسانه‌های فارسی زبان ضدانقلاب قابل توجه است.

صدرالحسینی اضافه کرد: در این دور از مذاکرات، یکی از مسائل بسیار مهمی که باید به آن توجه کرد، در این دوره برخلاف دوره‌های قبلی تلاش ضدانقلاب و منافقان در نزدیکی درب ورود یا خودروهای تیم مذاکره کننده وجود ندارد و این هم یکی از مسائلی است که رسانه‌های بیگانه نتوانستند آن را دستاویز قرار دهند و مانور رسانه‌ای بر آن داشته باشند. در دوره‌های گذشته به شدت در این رابطه تحلیل صورت می‌گرفت و بازتاب داشت. این رسانه‌ها بیشتر سعی کردند عنوان تراشی برای مذاکرات داشته باشند و می‌خواستند القا کنند که جمهوری اسلامی برای مذاکره نیامده و علاقه‌مند نیست اما بعد از اینکه مشاهده کردند تیم‌های کارشناسی چگونه تا پاسی از شب در ارتباط با مسائل مختلف با همتایان خود گفت‌وگو می‌کنند، متوجه جدیت جمهوری اسلامی در مذاکرات شدند و به نظر می‌آید که حواشی ایجاد شده در رسانه‌های بین‌المللی نتوانست بر اصل موضوع تأثیر بگذارد. نکته دیگر اینکه فضای داخلی کشور هم از فضای رسانه‌ای بین‌المللی تاثیرپذیر نبود و این نشان دهنده بلوغی است که در رسانه‌های داخلی مشاهده می‌کنیم.

وی به نقش تعیین کننده پرس تی وی در دور قبلی مذاکرات اشاره کرد و گفت: در این دوره پرس تی وی مانند دفعات گذشته فعالیت خود را دارد اما راهبرد و استراتژی رسانه‌ای تیم جدید تفاوت کلی با تیم‌های گذشته دارد؛ به گونه‌ای که تیم‌های گذشته اطلاعات را به صورت قطره چکانی مخابره می‌کردند و علاقه‌مند نبودند که پاسخی به ابهامات و سوالات گوناگون بدهند. در این دوره تأثیر پرس تی وی را در رسانه‌های بین‌المللی مشاهده می‌کنیم و فعالیت خبرنگارانی که از شبکه‌های برون مرزی در کنار تیم هستند به نظر کاملاً مشهود است و طبیعی است که بخشی از بازتاب محتوا، حواشی و همه مواردی که ما به آن مذاکرات می‌گوئیم توسط خبرنگاران این شبکه‌ها به سمع و نظر مخاطبان خارج از ایران برسد.

این کارشناس روابط بین‌الملل به برخی پتانسیل‌هایی که پرس تی وی برای ارتقا بخشی برنامه‌های خود در اختیار دارد، پرداخت و گفت: رئیس جدید رسانه ملی به واسطه اینکه سالیان متمادی در معاونت برون مرزی فعالیت داشته است از قابلیت‌ها و هم چنین کمبودهایی که این شبکه دارد، مطلع است. قطعاً پرس تی وی در طول این سال‌ها تأثیرگذار بوده است که سیگنال‌های آن را از روی ماهواره برداشتند و برایش محدودیت ایجاد کردند. در این دوره از مذاکرات حتماً باید پرس با همه توان وارد شود، با تیم مذاکره کننده نزدیک باشد و توانمندی خودش را در اطلاع رسانی دقیق و وظایفی که تیم مذاکره کننده به آن می‌دهد، مشخص شود؛ چراکه مسئله منافع ملی مطرح است. پرس هم باید این چارچوب‌ها را بداند و بر اساس آن حرکت کند.

وی تصریح کرد: پرس تی وی مورد اعتماد تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی است، مردم دنیا بسیار علاقه‌مند هستند نظرات تیم جدید جمهوری اسلامی که در دولت سیزدهم انتخاب شده‌اند را بدانند، پرس می‌تواند از این نقطه قوت استفاده کند و به عنوان یک مرجع خبری که با تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی بسیار نزدیک است، نقش خودش را بازی کند.

صدرالحسینی در پایان خاطر نشان کرد: آینده روشنی در انتظار پرس تی وی است؛ در ارتباط با مسئله مذاکرات و بسیاری از موضوعاتی که در حوزه فرامرزی با آن روبه‌رو هستیم، پرس تی وی می‌تواند نقش بسیار خوبی داشته باشد، البته باید توجه داشته باشیم که در حوزه مسائل فنی و اجرایی ارتقا پیدا کند، از مجریانی بهره ببرد که کاملاً به موضوع احاطه داشته باشند و چارچوب و راهبردهای کلی نظام و سازمان صدا و سیما را به خوبی بدانند و اطلاعات دقیق، صحیح و به موقع به آن‌ها برسد. پرس تی وی باید خودش را برای نقش آفرینی جدید در حوزه مسائل زبان انگلیسی در نقاط مختلف دنیا به عنوان یک رسانه پیشرو داشته باشد. قطعاً نوع راهبرد جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم هم با توجه به علاقه‌مندی و آشنایی تیم سیاست خارجی ما به عملکرد پرس تی وی می‌تواند به فعالیت این شبکه کمک کند و توانمندی خود را بیش از گذشته بروز دهد. نکته حائز اهمیت دیگر این است که پرس تی وی باید نسبت به گذشته در حوزه داخلی سعی و تلاش کند و مسائل داخلی کشور را به بیرون منتقل کند، به همین دلیل باید با تعدادی از تحلیلگران که آشنایی کامل به راهبردها و تکنیک‌های دولت سیزدهم دارند ارتباط بیشتری برقرار کند، تا بتواند موضوعات را به بیرون از مرز منتقل کند. حتماً هم نباید همه آن‌ها به راحتی به زبان انگلیسی صحبت کنند بلکه مترجمان قوی و کارآزموده را می‌تواند در اختیار بگیرد.

نظر شما