شناسهٔ خبر: 51267210 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

استاندار آذربایجان شرقی: دانشجویان برای حل مشکلات استان راهکار ارائه کنند

بردباری

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه دانشگاه، مبدأ رویدادهای تحول‌آفرین در تاریخ انقلاب اسلامی بوده و ایجاد تشکل‌های دانشجویی، از زیباترین دستاوردهای این انقلاب است، از دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های استان خواست تا پرچمدار گام دوم انقلاب باشند و برای حل مشکلات استان، راهکار ارائه کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، عابدین خرّم در دیدار صمیمی با دبیران و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های تبریز، ضمن تبریک 16 آذر، روز دانشجو و گرامی‌داشت یاد و خاطره دانشجویان شهید، گفت: دانشجویان باید تاریخ دانشگاه‌ها را مطالعه کنند تا بدانند که پا در جای پای چه مردان بزرگی گذاشته‌اند.

وی با بیان اینکه امروز دانشگاه، مسأله اول انقلاب است، افزود: دانشگاه‌ها مبدأ و منشأ همه رویدادهای تحول‌آفرین در تاریخ انقلاب اسلامی بوده‌اند و یکی از دستاوردهای زیبای این انقلاب، ایجاد تشکل‌‌های دانشجویی است.

خرّم اظهار داشت: آزادی در ابراز اندیشه‌ها و نظرهای متفاوت در دانشگاه‌های ما، در پرتو انقلاب اسلامی است که چنین فضایی در دوران قبل از انقلاب مطرح نبود.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه رهبر انقلاب، پرچمدار آزادی اندیشه در دانشگاه‌هاست، گفت: ایشان همواره مطالبات دانشجویی را به عنوان ارزش و فرصتی برای حل مسائل جامعه قلمداد می‌کنند که این رویه سرمشقی برای همه مسئولان است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی، مس وجودی جوانان ما را به طلا مبدل کرد، افزود: مردان بزرگی که از دانشگاه برخاسته بودند، روزی در میدان دفاع مقدس به صحنه آمدند و امروز هم به جرم پیشرفت و ترقی، مورد حقد و کینه دشمنان قرار می‌گیرند و در خیابان‌ها ترور می‌شوند.

خرّم با تأکید بر اینکه دانشجویان باید پرچمدار گام دوم انقلاب باشند، افزود: امروز بیانیه گام دوم با نگاه بلند رهبری در اختیار ماست و متناسب با اهداف آن باید کار و تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه توقف در این مسیر ممنوع است، گفت: هنر بزرگ انقلاب اسلامی این بود که با وجود فشارهای سنگین و هزینه‌های سخت، مسیر پیشرفت، عزت و استقلال را هیچ‌گاه تعطیل یا متوقف نکرد و ما امروز با اعتقاد راسخ به مبانی انقلاب، همچنان پوینده و بالنده هستیم.

خرّم با اشاره به اینکه فشارهای سنگین علیه انقلاب همچنان وجود دارد، افزود: گاهی از داخل کشور، نداهایی بلند می‌شود که دشمنی‌ها به خاطر عدم پیشرفت ماست؛ در حالی که تمام این دشمنی‌ها، اتفاقاً به این خاطر است که انقلاب اسلامی در پازل دشمن بازی نکرده و خط قرمزهای آنها را رد کرده و به پیشرفت و تأثیرگذاری رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه دشمن باید به حقانیت ما تمکین کند، افزود: امروز در منطقه کشورهایی هستند که امنیت و عزت و پیشرفت خود را مدیون دیگران هستند و به همین خاطر دست از دامن آنها نمی‌کشند، اما ملت ایران و نظام اسلامی همچنان بر سر آرمان‌های خود ایستاده است.

وی خاطرنشان کرد: محصول تفکر و گفتمان انقلاب، شهید سلیمانی و شهید حججی است، اما محصول گفتمان لیبرال، کسانی هستند که از امکانات این نظام استفاده کردند و وقتی فشارها افزایش یافت تبدیل به ستون پنجم دشمن شدند.

استاندار آذربایجان شرقی تأکید کرد: دانشگاهیان و تشکل‌های دانشجویی، قانع به وضع موجود نباشند و برای تحقق اهداف والای انقلاب، تفکر پویا و راهگشای خود را در جامعه تکثیر کنند.

وی خطاب به دانشجویان توصیه کرد: حس مطالبه‌گری را به واقعیت تبدیل کنید؛ امروز دولت سیزدهم از نقدها استقبال و در قبال آنها احساس مسئولیت می‌کند و اگر کسی نقد و مطالبه‌گری را نمی‌پذیرد باید اشکال را در خودش ببیند؛ البته نقد هم باید سازنده، دلسوزانه و راهگشا و همراه با رعایت ادب و متانت باشد.

خرّم در ادامه به مطالبات و دیدگاه‌های دانشجویان در این دیدار اشاره کرد و با تأیید دیدگاه یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه عدم شفافیت مسئولان، باعث کاهش اعتماد عمومی شده است، افزود: یکی از عوامل نارضایتی مردم، همین موضوع است و ما تلاش می‌کنیم تا شفافیت را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه رویکرد دولت در تنظیم بودجه، عدالت‌‍محوری و تحقق رشد اقتصادی است، افزود: مطالبه دولت از استان‌ها این است که شاخص توسعه استان‌ها هر سال باید رو به بهبود باشد.

خرّم با اشاره به اینکه مطالعه دقیقی از مشکلات استان داریم، گفت: سند آمایش استان و سند تدبیر توسعه، مشکلاتی از قبیل دقیق نبودن شاخص‌ها دارد که باید اصلاح شود تا تصمیم‌گیری‌ها به واقعیت نزدیکتر باشد.

استاندار آذربایجان شرقی درخصوص مسائل زیست‌محیطی استان نیز گفت: مشکلات زیست‌محیطی راهکار دارد، اما متاسفانه به آن عمل نشده؛ مثلا در نیروگاه تبریز نه امکان استفاده از سوخت جایگزین ایجاد کرده‌اند و نه فیلتر نصب کرده‌اند که ما مصمم هستیم این کوتاهی‌ها جبران شود.

وی درخصوص استفاده از ظرفیت‌های استان در حوزه روابط بین‌الملل گفت: رایزنی‌های لازم با سفرا و مسئولان مرتبط انجام شده و امیدواریم سال آینده، سال بهبود روابط بین‌المللی استان در راستای توسعه و رشد اقتصادی باشد.

خرّم از تشکیل اتاق فکر جوانان و نخبگان استقبال کرد و از دانشجویان و نخبگان دانشگاهی خواست تا مسائل را کنکاش کنند و برای حل مشکلات استان، به مدیریت استان راهکار بدهند.

وی، انتقاد دانشجویان از بروکراسی در سیستم اداری استان را نیز بحق دانست و گفت: یکی از مشکلات مردم ما بویژه در حوزه سرمایه‌گذاری، بروکراسی به شدت آزاردهنده اداری است که رفع این مانع را پیگیری می‌کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی درخصوص مشکلات کارگری واحدهای صنعتی نیز گفت: طرح طبقه‌بندی مشاغل و همسان‌سازی حقوق در برخی از واحدها اجرا نمی‌شود که این موضوع در دستور کار پیگیری است؛ البته اعتصاب و تعطیلی واحدها هم چاره کار نیست و مشکلات باید در فضایی منطقی حل شود.

وی افزود: از تشکل‌های کارگری خواسته‌ایم تا مشکلات را به موقع انعکاس دهند و مسئولان هم نباید در این حوزه منفعلانه عمل کنند.

رئیس دانشگاه تبریز هم در این دیدار گفت: در روز 16 آذر سال 1332، مبارزه با استکبار جهانی تبدیل به هویت جنبش دانشجویی شد که برکات آن را در تاریخ انقلاب اسلامی شاهد بوده‌ایم.

صفر نصراله‌زاده افزود: جنبش دانشجویی همیشه فعال و سرزنده است و نقش دانشجویان در عرصه‌های مختلف کشور بر کسی پوشیده نیست.

پیش از سخنان استاندار آذربایجان شرقی، 11 نفر از دبیران و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های تبریز دیدگاه‌های خود را درخصوص مسائل مختلف بیان کردند.

آقایان و خانم‌ها:

امیررضا بفتاق، دبیر دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز

محمد فرهمند، دبیرکل انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز

میلاد عبدی، دبیر هیأت نظارت اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

امیرحسین شادمان، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

محمدرضا بهاری، نماینده نخبگان علمی دانشگاه‌ها

حضرت‌پور، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی سهند

حجت محمدی، نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

محمد شبستری خیابانی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز

نیساری، نماینده انجمن‌های علمی دانشگاه تبریز

عیوضی، معاون علمی بسیج دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان

علیزادگان، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز

در سخنان خود این نکات را بیان کردند:

رفع موانع مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی جنبش دانشجویی

ایده‌پردازی برای معضل شکاف فرهنگی در جامعه

رفع موازی‌کاری و بروکراسی شدید در نظام اداری

توجه به مشکلات صنفی در حوزه صنعت و تولید

توجه جدی به مشکلات زیست‌محیطی استان

توجه به ظرفیت ژئوپلیتیک استان و تحکیم روابط بین‌الملل

رفع موانع اداری شرکت‌های دانش‌بنیان و اعتماد به نخبگان

نقدپذیری و شنیدن نظرات مخالف از سوی مسئولان

استفاده از نظرات دانشجویان در اداره امور استان

توجه به روحیه مردمی در انتصاب مدیران

مبارزه با فساد و رانت در سیستم اداری

فعال شدن ظرفیت‌های اشتغال جوانان

عدم نگاه امنیتی به دانشجویان و ارتباط بی‌واسطه مسئولان با آنها

حمایت از ایده‌های کارآفرینی دانشجویان

استاندار آذربایجان شرقی پیش از این دیدار، در یادمان 5 شهید گمنام دانشگاه تبریز حضور یافت و به مقام والای شهیدان انقلاب و دفاع مقدس ادای احترام کرد.

خرّم همچنین از دفاتر تشکل‌های دانشجویی دانشگاه تبریز بازدید و با دانشجویان عضو این تشکل‌ها درباره فعالیت‌های آنها گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام

 

 

بیشتر بخوانید:

  • دغدغه‌های دانشجویی و پاسخگویی شهردار
  • بهره مندی 1600 دانشجوی تهرانی از خدمات کمیته امداد

برچسب‌ها:

نظر شما