شناسهٔ خبر: 51267093 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک استاد دانشگاه:

ترویج مدرک‌گرایی در دانشجویان به دلیل کمیت‌گرایی در جامعه است

سیده زهرا حسینی فلاح

استاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: کمیت‌گرایی در جامعه باعث شده است مدرک‌گرایی پیش آید، این امر باعث می‌شود دانشجو سطحی‌نگر شود. هویت علمی به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ فرد اگر علاقه‌مند به رشته تحصیلی باشد کارآمدی خود را از طریق پژوهش‌ها و مهارت‌های کسب شده نشان می‌دهد، اگر توانستیم دانشجویی را با این روحیه تربیت کنیم می‌توانیم بگوییم دانشجویی با هویت علمی پرورش داده‌ایم.

صاحب‌خبر -

سید علی قاسم‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طی ۲ سال گذشته به خاطر کرونا دانشجویان حضو فیزیکی در کلاس نداشتند و همین امر عامل افت تحصیلی بوده است، شاید به خاطر مجازی بودن آزمون‌ها نمره دانشجوها بیشتر شده ولی از لحاظ کیفیت علمی افت داشتند چون دقت و توجهی که دانشجویان در کلاس دارند با فضای مجازی قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: میزان دریافت مطالب در کلاس‌های حضوری بیشتر است گاه دانشجویان در کلاس مجازی حضور دارند اما مشغول فعالیت دیگری هستند و یا اینکه به واسطه ضعف در سرعت اینترنت و سامانه‌ها از میزان یادگیری و دقت آنان کاسته می‌شود.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه نسل قدیم درگیر فضای مجازی نبودند، خاطرنشان کرد: فضای مجازی دانشجویان را سطحی تربیت کرده است و به عمق مطالب توجهی ندارد، در عین حال می‌توان گفت که تنوع‌طلبی، زود خسته شدن، ملال‌آور بودن و دلزدگی از خواندن کتاب در دانشجویان مشاهده می‌شود و به‌جای مطالعه کتاب از متون فضای مجازی استفاده می‌کنند.

وی اشاره کرد: فضای مجازی باعث شده رابطه علم و عمل گسسته شود، دانشجویان نسل قدیم پویایی داشتند ولی امروزه در دانشجویان خستگی دیده می‌شود که این امر یکی از تفاوت‌های عمده نسل قدیم و جدید دانشجویان است.

قاسم‌زاده بیان کرد: البته عوامل دیگری باعث کاهش انگیزه دانشجویان به عمیق‌تر شدن در علم شده است که ازجمله آن‌ها می‌توانیم به مدرک‌گرایی اشاره کنیم؛ در سال‌های اخیر رقابت کاذب ایجاد شده و افراد در همه سطوح به‌دنبال گرفتن مدرک هستند بنابراین وقتی علم را برای مدرک می‌خواهند به آن دست پیدا نخواهند کرد.

وی تشریح کرد: ترویج مدرک‌گرایی، آفت است و موجب دور شدن دانشجویان از علم واقعی می‌شود، در حال حاضر دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و خانواده‌ها تنها علم را وسیله‌ای برای کسب درآمد می‌دانند. هر چند علم باید به تولید ثروت بینجامد اما نه ثروتی که اهداف فردی در آن دنبال شود بلکه علم باید در خدمت به جامعه، فرهنگ و صنعت قرار گیرد علمی که برای کسب درآمد بیشتر باشد نافع نخواهد بود و این منش، رویه خوبی نیست که در جامعه اتفاق می‌افتد.

این استاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) تصریح کرد: همه رشته‌های درسی و حتی رشته‌‎های ساده‌ای که فکر می‌کنیم درآمدزا نیستند ارزش و جایگاه دارند و باید به آن‌ها اهمیت دهیم، نظام آموزشی به سمتی حرکت می‌کند که با سوق دادن دانش آموزان به سمت رشته‌های خاص استعدادها را از بین می‌برد و این در حالی است که ما به همه رشته‌ها نیاز داریم و باید هدایت تحصیلی خوبی اتفاق بیفتد.

چرا دانشجو تک بعدی می‌شود؟

وی اضافه کرد: دانشجویان به کتاب‌های درسی بسنده می‌کنند ازجمله مولفه‌هایی که دانشجویان را به سمت تک بعدی بودن می‌برد می‌توان به آسیب‌ها و هجمه‌های فرهنگی، نبود نظام آموزشی خلاق و پویا و عدم تربیت دانشجوی پرسشگر و خلاق اشاره کرد.

قاسم‌زاده اظهار کرد: هدایت تحصیلی خوبی در آموزش و پرورش اتفاق نمی‌افتد، به‌گونه‌ای فرهنگ‌سازی شده است که تحصیل در دروس علوم انسانی را صرفاً برای دانش آموزان با بهره‌هوشی کمتر مناسب می‌دانند که این تفکر غلط است.

وی توضیح داد: دانشجویان باید فراتر از کتاب دانشگاهی بیندیشند و هرکس که می‌خواهد به جایگاه خوبی برسد باید تلاش کند، کسانی که این اکسیر را فهمیده باشند موفق خواهند شد اما از نسل جدید افراد کمی به این اکسیر دست پیدا کردند که باید فرهنگ‌سازی شود و نظام آموزشی نیز این دغدغه را در دانشجویان ایجاد کند تا از آفت‌ها کاسته شود و بتوانیم نسلی را تربیت کنیم که دغدغه رشد، تعالی فردی و اجتماعی جامعه خود را داشته باشند.

این استاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) متذکر شد: باید دلسوزی و روحیه جهاد علمی را در دانشجویان تقویت کنیم تا فسلفه علم آموزی را موضوع فردی و گرفتن مدرک ندانند، البته این امر نیاز به فرهنگ‌سازی دارد که در آینده اساتید و معلمان و مدیران آموزشی کاری کنند تا با سالم‌تر شدن فضا آسیب‌ها نیز از حوزه فرهنگی حذف شود.

وی گفت: کمیت‌گرایی در جامعه باعث شده است مدرک‌گرایی پیش آید، این امر باعث می‌شود دانشجو سطحی‌نگر باشد. هویت علمی به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ فرد اگر علاقه‌مند به رشته تحصیلی باشد کارآمدی خود را از طریق پژوهش‌ها و مهارت‌های کسب شده نشان می‌دهد، اگر توانستیم دانشجویی را با این روحیه تربیت کنیم می‌توانیم بگوییم دانشجویی با هویت علمی پرورش داده‌ایم.

قاسم‌زاده یادآور شد: دانشجو باید در زندگی خود از مهارت‌های اکتسابی استفاده کند، اگر توانستیم چنین دانشجویی را تربیت کنیم هویت علمی او نیز تقویت خواهد شد؛ باید زمینه‌های بازگشت هویت علمی را برای دانشجویان مهیا کنیم.

انتهای پیام

نظر شما