شناسهٔ خبر: 51266834 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل شیلات استان خوزستان:

تکمیل پروژه‌های شیلات خوزستان با کمبود اعتبار مواجه است

اهواز- مدیرکل شیلات استان خوزستان از کمبود اعتبار برای تکمیل پروژه‌های شیلات این استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، فتح الله ابوعلی صبح امروز چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیران کل شیلات استان‌های ساحلی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت آبزی پروری خوزستان به ویژه پرورش میگو در ۶ ماه نخست سال جاری اظهار کرد: تعداد مزارع فعال در سال جاری نسبت به سال گذشته ۵۳ درصد رشد داشته و فرآیند پرورش با سطح زیرکشت ۳۳۰ هکتار در شرایط نرسری شده برداشتی حدود ۶۹۲ تن میگو را به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه با اقدامات مؤثر انجام شده، شیوع بیماری لکه سفید در مزارع میگو زیر ۵ درصد رسیده تاکید کرد: به لحاظ اقتصادی بیماری لکه سفید در خوزستان کنترل شده است.

مدیر کل شیلات خوزستان افزود: تعداد مراکز نرسری فعال در سال گذشته یک واحد بوده و امسال به ۳ واحد افزایش پیدا کرده و با تداوم همکاری و مشارکت از سوی بهره برداران، افزایش راه اندازی مراکز نرسری در سال آینده به ۱۰ مرکز نیز پیش بینی می‌شود.

ابوعلی ادامه داد: بعد از چند سال تعطیلی و رکود یک مرکز تکثیر میگو در مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان فعال شده و سال آینده به ۳ مرکز افزایش می‌یابد و نیاز عمده پست لارو میگوی منطقه را در این مجتمع تأمین خواهیم کرد.

اخذ مجوز پرورش ۵۰۰ تن ماهی دریایی در قفس

مدیر کل شیلات خوزستان از بهره برداری مجتمع پرورش میگوی ۳۹۵ هکتاری هندیجان در سال آینده خبر داد و بیان کرد: با فعال شدن این مجتمع، نیاز به پست لارو افزایش پیدا می‌کند.

ابوعلی، تولید ۱۱۰ تن میگو از آب‌های نامتعارف شهرستان خرمشهر (زه آب مزارع کشاورزی) را اقدامی بی سابقه دانست و افزود: ظرفیت‌های شیلات در استان خوزستان و مناطق جنوبی بسیار بالاست و برنامه ریزی های لازم در خصوص به کارگیری این ظرفیت‌ها به دستگاه‌های ذیربط ارائه خواهد شد.

وی به آخرین وضعیت پرورش ماهی در قفس در خوزستان اشاره کرد و گفت: با سال‌ها تلاش و پیگیری‌های مستمر، برای نخستین بار، پروانه تأسیس پرورش ۵۰۰ تن ماهی دریایی در قفس اخذ شد و در همین راستا متقاضیان دیگری نیز مراجعه می‌کنند.

مدیر کل شیلات خوزستان افزود: اولین مزایده پرورش ماهی در قفس در سد مارون برگزار شد و مزایده دوم نیز به زودی برگزار می‌شود؛ همچنین پرورش ماهی دریایی در قفس در خوریات بندر امام خمینی (ره) نیز در حال مطالعه و بررسی است.

وی، مجتمع پرورش ماهیان گرمابی آزادگان شهرستان کارون را یکی از مهمترین پروژه‌های آبزی پروری استان دانست و اظهار کرد: بیش از ۲۰۰ مزرعه در فاز ۲ این مجتمع، طراحی شده که سال گذشته ۱۵ مزرعه و امسال به ۲۷ مزرعه رسیده و سال آینده ۴۵-۵۰ مزرعه وارد مدار تولید می‌شوند.

ابوعلی عنوان کرد: در چند ماه آینده، زیرساخت‌های دو کانال فرعی این مجتمع تکمیل و ظرفیت راه اندازی ۱۱۳ مزرعه ایجاد می‌شود و در صورت تأمین تسهیلات بانکی سال آینده وارد مدار تولید می‌شوند.

وی یادآور شد: در صورتی که مجتمع‌های تولیدی تکمیل شوند، ظرفیت ۴۵ هزار تنی به تولید استان افزوده می‌شود و امید است که سهم شیلات از تسهیلات کم بهره‌ای که پیش بینی شده کمک کند تا مزارع سریع‌تر راه اندازی شوند.

مدیر کل شیلات خوزستان درباره اقدامات انجام شده در حوزه ماهیان سردابی استان گفت: فاز ۲ مجتمع پرورش ماهیان سردابی شهدای شهرستان اندیکا امسال با تکمیل زیر ساخت‌ها و احداث استخرها آغاز و سال آینده وارد مدار تولید می‌شود.

ابوعلی افزود: شهرک شیلاتی شهدای اندیمشک (مزرعه ۲ هزار ۵۰۰ تنی ماهیان سردابی) نیز در دست پیگیری و اجراست.

وی ادامه داد: در بحث صادرات آبزیان با وجود مشکلات اما یک خط هوایی در شهرستان آبادان راه اندازی شده و محصولات شیلاتی به صورت هفتگی به کشور کویت صادر می‌شوند و این اقدام برای کشو ترکیه و سایر کشورهای شمالی نیز در حال پیگیری است.

کمبود اعتبارات برای پروژه‌های عمرانی شیلات

مدیر کل شیلات خوزستان همچنین از کمبود اعتبارات استانی و ملی انتقاد کرد و افزود: پروژه‌های عمرانی ناتمام شیلات به دلیل مشکلات اقتصادی و اعتباری سال‌ها بلاتکلیف مانده است؛ کمبود اعتبارات عمرانی کار را برای ما سخت‌تر کرده و این در حالی است که با منابع محدود می‌توان تعدادی از این طرح‌های راکد را اجرایی کرد.

وی افزود: از طرفی دیگر این تأخیرهای پیش آمده به ویژه در حوزه بنادر صیادی، شیلات استان را از سوی رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و مردم استان مورد انتقاد قرار داده است.

مدیر کل شیلات خوزستان، مهم‌ترین مشکلات فعلی این اداره کل را عدم تأمین اعتبارات لازم، سوخت شناورها و کمبود نیروی انسانی به ویژه در یگان حفاظت از منابع شیلات استان و راه‌اندازی سامانه سیتا برای صیادان برشمرد.

نظر شما