شناسهٔ خبر: 51266101 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر:

آموزش های مهارتی در۱۴۰روستای استان بوشهر برگزار شد

بوشهر- ایرنا- مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر گفت: با برگزاری آموزش های حرفه مهارتی در ۱۴۰ روستای این استان زمینه آموزش جهار هزارو ۵۰۰ نفر در قالب ۱۸۰ رشته فراهم شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، عبدالمجید دراهکی روز چهارشنبه در نشست شورای اداری آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر افزود: توجه به آموزش مهارت‌ها در روستاها باعث توانمند مهارتی و استقلال شغلیو جلوگیری از مهاجرت  آنان به شهرها برای انجام کارهای خدماتی خواهد شد.

وی یادآورشد: آموزش‌های مهارتی بازار محور و بر اساس نیاز منطقه‌ای گامی برای ایجاد اشتغال پایدار است.

دروهکی گفت: یکی از پارامترهای عمده رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی هر جامعه، تربیت نیروی انسانی کارآمد است و آموزش‌ فنی و حرفه‌ای راهکاری میانبر برای تربیت نیروی انسانی متخصص به شمار می‌رود.

وی اظهارداشت: آموزش‌ها باید بازار محور و بر اساس ظرفیت هر شهرستان، بخش و روستا اجرا شود .

دراهکی با بیان اینکه نظام آموزش فنی ‌و حرفه ‌ای مهم ترین بخش پازل مهارت آموزی نظام آموزشی کشور شناخته می‌شود افزود: آموزش فنی و حرفه‌ای یعنی مرتبط کردن آموزش با دنیای کار برای بهبود وضعیت اشتغال جوانان و کاهش میزان بیکاری که در این میان مرتبط ساختن هرچه بیشتر آموزش با نیازهای اقتصادی و بازار کار یکی از مسایل عمده است.

وی اضافه کرد: تجدید نظر در عنوان‌ها و محتوای برخی دوره‌ها، بازنگری استانداردهای آموزشی شغلی متناسب با طرح الگوی آموزش‌های مهارتی بازارمحور، بازنگری روش‌های تدریس و متناسب ساختن برنامه‌ها با نیازهای کاربردی می‌تواند در کیفی‌سازی آموزش‌ها و جلب رضایت کارآموزان موثر باشد.

دراهکی بااشاره به ظرفیت‌های اشتغال استان بوشهر به عنوان قطب انرژی کشور گفت: همه مسئولان استانی باید تلاش کنند فرهنگ مهارت‌آموزی جایگزین مدرک‌گرایی شود و اگر چنین شود به طور قطع تحولی بزرگ در زمینه اشتغال در استان‌ ایجاد می‌شود و می‌توانیم امیدوار به رفع بیکاری در سال جاری و سال‌های آینده در کشور و استان بوشهر باشیم.

وی تاکید کرد: با توجه به تغییــرات دنیــای کار، تنوع حرفه ها و مشــاغل تخصصی و نیمه تخصصی و رشــد آنهــا در آینده، وظایف امروز ســازمان آموزش های فنی و حرفه ای افزایش یافته و اهمیت تربیت نیروهای ماهر را دوچندان کرده اســت.

دراهکی اضافه کرد: امروز ۵۰ درصد بیکاران کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند و فرد بعد از ۱۶ سال تحصیل وقتی وارد بازار کار می‌شود متوجه خلا عمیق نداشتن مهارت فنی می‌شود به همین دلیل امروز ۷۰ درصد کارآموزان فنی و حرفه‌ای دانشگاهی هستند.

وی گفت: شرط رونق کسب‌وکار، اشتغال مولد و توسعه پایدار همراه بودن مهارت فنی و دانش نظری باهم است در این ارتباط در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته مهارت‌های فنی و حرفه‌ای از شروع دوره ابتدایی تا پایان تحصیلات دانشگاهی در کنار آموزش علمی و نظری استقرار دارد و زمینه‌ساز توسعه است.

دراهکی افزود: هدف اصلی آموزش فنی و حرفه‌ای و دیگر نهادهای آموزشی تربیت نیروی ماهر و توانمند است زیرا اثربخشی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای کلید کارآفرینی و عامل اصلی حل مشکل بیکاری در جامعه است. 

نظر شما