شناسهٔ خبر: 51264254 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا:

اراده‌ برای حصول توافق در وین وجود دارد/ باید تعدیل‌هایی در خواست طرفین صورت بگیرد/ احتمال رسیدن به توافق پیش از پایان سال میلادی را ضعیف نمی‌دانم

یک تحلیل‌گر ارشد سیاست خارجی گفت: طبیعتا در مذاکرات، هم در سمت ایران و هم در سمت غرب تعدیل صورت می‌گیرد؛ دیپلماسی به معنی این نیست که در مذاکرات یک کشور به ۱۰۰ درصد خواست خود برسد و چیزی نصیب طرف مقابل نشود. دیپلماسی جنگ نیست و لازم است تعدیلاتی از سوی دو طرف صورت بگیرد.

صاحب‌خبر -

عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا،‌ در ارزیابی روند کلی مذاکرات وین در دور هفتم و در پاسخ به این سوال که ایران بارها از توافق مدنظر خود با عنوان توافق خوب یاد کرده است و این در حالی است که دو پیش‌نویس هیات ایرانی از سوی طرف مقابل به عنوان خواستی بیش از برجام تعبیر شده است، این توافق خوب مدنظر ایران چه مواردی را در بر می‌گیرد، گفت: ایران معتقد است که دو پیش‌نویسی که در دور هفتم ارائه داده کاملا در راستای برجام است که یکی در خصوص رفع تحریم‌ها و دیگری در خصوص مسائل فنی هسته‌ای و کاهش تعهدات ایران است و البته پیش‌نویس سومی با عنوان مدت راستی‌‌آزمایی از رفع تحریم‌ها نیز در دور هشتم ارائه خواهد شد. ایران اعتقاد دارد که براساس متن پیش نویس‌ها که ارائه شده مطالبی بوده که در شش دور مذاکرات قبلی مورد بحث قرار گرفته و هیچ کدام خارج از متن برجام نیست. طرف غربی هم نگفته ایران اشتباه می‌کند اما می‌گوید ما توقع نداشتیم که طرف ایرانی آن ۸۵ درصد گفت‌وگوهای قبلی را نادیده بگیرد و در آن دست ببرد.

وی ادامه داد: اینکه مذاکرات از ابتدا صورت بگیرد طرف مقابل مقاومت می‌کند و اعلام می‌کند این خلاف انتظار ما بود. بحث‌ها در حال حاضر این است. ما باید ببینیم پنج شنبه چقدر طرفین می‌توانند با هم کنار بیایند. ایران پیشنهاداتش را ارائه کرده و قطعا در پایتخت‌های اروپایی مورد بحث قرار گرفته و با طرف آمریکایی نیز تبادل نظر شده است که در نهایت ببینیم آن‌ها با چه پیشنهادی به وین باز می‌گردند. آنچه که مسلم است من معتقدم مذاکرات ادامه پیدا می‌کند چرا‌که این اراده در دو طرف وجود دارد که به توافق دست پیدا کنند.

وی افزود: البته در این میان خناسانی مانند اسرائیل هم هستند که سعی دارند در این مسیر اخلال ایجاد کنند و همین نگرانی اسرائیل به این معنی است که امیدواری برای حصول توافق وجود دارد و سفر رئیس موساد به آمریکا هم موید همین نگرانی است. رویکرد تیم جدید نسبت به گذشته متفاوت شده و در نتایج شش دور مذاکرات پیشین دست برده و انتظارات جدیدی را هم مطرح کرده که البته مساله راستی آزمایی، تضمین و رفع تحریم‌های بعد از خروج ترامپ کار درستی است چرا که توافق زمانی معنا پیدا می‌کند که به اقتصاد ایران کمک شود.

این تحلیل‌گر ارشد سیاست خارجی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در تازه‌ترین اظهارنظر یکی از طرفین غربی برجام، وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرده که پیشنهادهای اخیر تهران قابل قبول نیست و ایران با پیشنهادات واقع بینانه به وین بازگردد و ایران نیز بر خواست خود پافشاری دارد آیا ممکن است دور هشتم مذاکرات با بن بست مواجه شود، گفت: این موضوع از سوی آلمان مطرح شده که در حال حاضر دولتی روی کار آمده که کمی با دولت قبلی متفاوت و شاید هم تندتر باشد و طبیعتا این به معنی آن نیست که صحبت‌شان بن بستی ایجاد کند. خواست غرب این است که ایران در پیشنهاداتش اندکی تعدیل ایجاد کند.

وی ادامه داد: طبیعتا در مذاکرات، هم در سمت ایران و هم در سمت غرب تعدیل صورت می‌گیرد؛ دیپلماسی به معنی این نیست که در مذاکرات یک کشور به ۱۰۰درصد خواست خود برسد و چیزی نصیب طرف مقابل نشود. دیپلماسی جنگ نیست و لازم است تعدیلاتی از سوی دو طرف صورت بگیرد. خیلی نباید اظهارات این چنینی را بزرگ کرد.

فرجی‌راد در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی شما از دور هشتم مذاکرات چیست و آیا امکان دارد بر سر برخی موضوعات توافق صورت گرفته و راه برای ادامه مذاکرات هموار شود، گفت: امیدوار هستم که مذاکرات ادامه پیدا کند چرا که پیش‌تر هم گفتم هر دو طرف ایران و آمریکا خواستار حصول توافق هستند. رئیس سازمان سیا نیز در تازه‌ترین اظهار نظر خود در خصوص ایران اعلام کرده که سندی مبنی بر تسلیحاتی کردن برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد و این بخشی از علائم مثبت برای خوشبینی به روند مذاکرات است که به اسرائیل و برخی کشورهایی منطقه اعلام می‌کند که ما می خواهیم مذاکره کنیم و ایران به دنبال بمب هسته‌ای نیست. پس تهدید به اینکه فرصت نیست شانتاژهایی برای امتیازگیری است و مدت‌هاست این مسائل مطرح می‌شود. شما بدانید که مذاکرات ادامه پیدا کرده و هر دو طرف در ادامه برای دستیابی به توافق انعطاف خواهند داشت.  

این دیپلمات پیشین در خصوص امکان دستیابی به توافق پیش از پایان سال میلادی نیز گفت: این را امروز نمی‌توان گفت بلکه پس از پایان دور هشتم بهتر می‌توان تحلیل کرد اما بنده این احتمال را ضعیف نمی‌دانم.

نظر شما