شناسهٔ خبر: 51263487 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

سالیوان: بایدن و پوتین گفت و گوی خوب و سازنده ای درباره ایران داشتند

مشاور امنیت ملی دولت بایدن روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری پس از دیدار مجازی رئیسان جمهوری آمریکا و روسیه در جمع خبرنگاران افزود: بایدن و پوتین امروز بحث خوبی درباره موضوع ایران داشتند و این گفت‌وگو سازنده بود.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد بایدن و پوتین گفتگوی خوب و سازنده ای در مورد موضوع ایران داشتند.

مشاور امنیت ملی دولت بایدن روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری پس از دیدار مجازی رئیسان جمهوری آمریکا و روسیه در جمع خبرنگاران افزود: بایدن و پوتین امروز بحث خوبی درباره موضوع ایران داشتند و این گفت‌وگو سازنده بود.

وی بیان آمریکا و روسیه در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای تهیه برجام همکاری نزدیکی داشتند، در ادامه ادعاها علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و هراس غرب از پیشرفت های هسته ای تهران مدعی شد که آمریکا و روسیه همچنان به مشورت های نزدیک ادامه می دهند تا از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای اطمینان یابند.

سالیوان در پاسخ به سوال دیگری در مورد نظر آمریکا در خصوص جدیت ایران در مذاکرات و همچنین سفر مشاور امنیت ملی امارات به ایران مدعی شد که هرچه قدر ایران جدیت کمتری در میز مذاکره نشان دهد اتحاد بیشتری میان اعضای ۱+۵ ایجاد خواهد شد .

وی در حالیکه ایران متن پیشنهادی خود را در قالب دو موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه و مسائل هسته‌ای را به طرف‌های مقابل در وین ارائه کرده و آنها جهت مشورت و دریافت دستورالعمل‌های تازه به پایتخت های خود بازگشته اند، مدعی شد که توپ در زمین ایران بوده تا نشان دهد که قصد دارد جدی باشد یا خیر .
این درحالی است که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در یادداشتی در یک روزنامه روسی یادآورشد که برای بازگشت به برجام، همه تحریم های آمریکا در مورد ایران باید بطور کامل لغو شود.

امیرعبداللهیان در یادداشتی در روزنامه پرشمارگان کامرسانت چاپ مسکو نوشت: هدف اصلی مذاکرات وین باید اجرای کامل و موثر برجام و نیز بهبودی روابط بازرگانی و همکاریهای اقتصادی پایدار با جمهوری اسلامی ایران باشد. بدیهی است برای بازگشت به برجام، همه تحریم ها در مورد ایران باید بطور کامل لغو شود.

وزیر امور خارجه در ابتدای یادداشت خود یادآورشد که پس از شش دور مذاکرات در وین که بخاطر مواضع ایالات متحده آمریکا و به دلیل خواسته های زیاده خواهانه آن کشور ناموفق ماند، مذاکره کنندگان بار دیگر هفته گذشته در وین گرد هم آمدند.

وی افزود: هدف اصلی این مذاکرات احیای حقوق مردم ایران و لغوتحریم ها است که بطور یکجانبه و فراملی ازسوی آمریکا و پس از خروج از برجام وضع شده است.

امیرعبداللهیان یادآورشد که آمریکا روز هشتم ماه می سال ۲۰۱۸ بطور یکجانبه از برجام خارج شد. این اقدام واشنگتن در عرصه بین المللی غیرقانونی خوانده شده و محکوم شد.

وزیر خارجه ادامه داد که جامعه جهانی اتفاق نظر دارد که این گونه اقدامات آمریکا نشانگر نادیده گرفتن قوانین بین المللی ازجمله منشور ملل متحد است و به امنیت و آرامش جهان ضربه می زند.

امیرعبداللهیان در ادامه یادداشت خود در روزنامه روسی افزود به رغم روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا، تحریم های غیرقانونی و یکجانبه واشنگتن همچنان باقی مانده است.علاوه بر آن سیاست اعمال تحریم در ایران همچنان اجرا می شود.

وی ادامه داد: هیچ شکی نیست که هدف اقدام های آمریکا، جلوگیری از استفاده ایران و سایر کشورهای شرکت کننده در برجام و جامعه جهانی از حقوق و امتیازات در این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.

وزیر خارجه کشورمان یادآورشد که سه دولت اروپایی عضو برجام هرچند که رویکرد آمریکا را غیرقانونی و غیرقابل قبول می دانند اما همچنان هیچ اقدام موثری نمی کنند و از مواضع واشنگتن پیروی می کنند.

وی با انتقاد از مواضع غربی ها در برجام نوشت: اقدام های مخرب آمریکا و مواضع موافق سه کشور اروپایی به این اقدامات، همه امتیازات اقتصادی ایران در این توافق را از بین برد.

دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۴ که از روز دوشنبه هشتم آذرماه (۲۹ نوامبر) در وین اتریش برگزار شد، روز جمعه سوم دسامبر (۱۲ آذرماه ) به پایان رسید.

در نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام که با حضور نمایندگان ایران، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد، شرکت‌کنندگان به بررسی نتایج به دست‌آمده و پیشرفت‌های صورت‌گرفته در این دور از گفت‌وگوها با توجه به متون ارائه‌شده از سوی جمهوری اسلامی ایران پرداختند.

ایران چهارشنبه شب متن پیشنهادی خود را در قالب دو موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه و مسائل هسته‌ای به طرف‌های مقابل ارائه کرد. با توجه به درخواست برخی از هیأت‌ها جهت بازگشت به پایتخت‌هایشان جهت مشورت و دریافت دستورالعمل‌های تازه، در نشست جمعه مقرر شد تا در گفت‌وگوها وقفه‌ای ایجاد شده و گفت‌وگوها هفته آینده بعد از بازگشت هیأت‌ها از پایتخت‌هایشان، از سر گرفته شود.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا ضمن واقع گرا توصیف کردن مذاکرات وین گفت که مذاکرات شاید هفته آینده به نتیجه برسد.

مورا با بیان اینکه ما به دنبال بازگشت به توافق هسته‌ای هستیم و تهران و واشنگتن متعهد به شرایط هستند، این دوره از مذاکرات را واقع بینانه خواند و افزود که پیش نویس‌های مختلفی در جریان مذاکرات وین با ایران مورد گفتگو قرار گرفت.

وی همچنین تاکید کرد که مذاکرات ثمر بخشی با هیات مذاکره کننده جدید ایرانی صورت گرفته است.

اظهارات مقامات آمریکایی درحالی است که علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام که قرار شد طرف‌های مقابل برای بررسی متون پیشنهادی ایران به پایتخت‌ها بازگردند، تصریح کرد جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد که طرف‌ها پاسخ مستند، مستدل و منطقی به متون ایران ارائه کنند.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما