شناسهٔ خبر: 51259263 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان:

۴۰ درصد خاک‌های لرستان با کمبود مواد آلی‌ در خاک مواجه هستند

ابراهیم شریفی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: به دلیل توپوگرافی لرستان فرسایش خاک از متوسط جهانی بیشتر است.

صاحب‌خبر -

اسفندیار حسنی مقدم در مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک که امروز ۱۶ آذرماه با اشاره به اینکه هر هکتار خاک پتانسیل تأمین غذای ۲۰ نفر و هفت و نیم تن محصول را دارد، اظهار کرد: بنابراین هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی به معنای از دست دادن پتانسیل تولید غذای ۲۰ نفر است.

وی تصریح کرد: در سازمان جهاد کشاورزی استان با هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز مقابله می‌کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به‌روز جهانی خاک خاطرنشان کرد: شعار امسال روز جهانی خاک توقف شوری خاک و افزایش باردهی خاک است.

حسنی مقدم اضافه کرد: در لرستان، ما محدودیت شوری خاک را نداریم به‌جز چند هزار هکتار که در دشت سیلاخور که درجه پایینی از شوری را دارند.

وی بیان کرد: ۴۰ درصد از خاک‌های استان با کمبود مواد آلی‌ در خاک مواجه هستند، این در حالی‌است که این میانگین در کشور هفتاد درصد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: می‌توان ادعا کرد که حاصلخیزی خاک در لرستان از کشور مناسب‌تر است.

حسنی مقدم با اشاره به اینکه مواردی خاک ما را تهدید می‌کند، عنوان کرد: یکی از چالش‌های خاک در لرستان به فرسایش آن مربوط می‌شود، ‌ به دلیل توپوگرافی لرستان فرسایش خاک از متوسط جهانی بیشتر است.

وی با بیان اینکه فقر مواد آلی و آتش‌سوزی خاک از موارد دیگری است که می‌توان مطرح کرد، افزود: به ازای هر سانتی‌متر میلیون‌ها میکروارگانیسم با آتش زدن پس چر مزارع از بین می‌رود، در واقع با آتش‌سوزی باعث نابودی خاک می‌شویم.

انتهای پیام

نظر شما