شناسهٔ خبر: 51258901 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

نگاهی به عملکرد درخشان کاروان «مدافعان سلامت» در بازی‌های پاراآسیایی جوانان بحرین

پایانی خوش با چاشنی قهرمانی

روزنامه جوان

طلسم‌شــکنی ورزشکاران ایرانی در بازی‌هــای پاراآسیایی جوانان، قهرمانی در قاره کهن را برای کاروان «مدافعان سلامت» به همراه داشت. بهترین‌های ورزش معلولین جوانان کشور در قالب کاروانی ۱۱۱ نفره در ۹ رشته به منامه اعزام شدند تا در چهارمین دوره پاراآسیایی آسیا شرکت کنند و ۱۴۰ مدال رنگارنگ حاصل تلاش‌های این جوانان باانگیزه بود.

صاحب‌خبر -

طلسم‌شــکنی ورزشکاران ایرانی در بازی‌هــای پاراآسیایی جوانان، قهرمانی در قاره کهن را برای کاروان «مدافعان سلامت» به همراه داشت. بهترین‌های ورزش معلولین جوانان کشور در قالب کاروانی ۱۱۱ نفره در ۹ رشته به منامه اعزام شدند تا در چهارمین دوره پاراآسیایی آسیا شرکت کنند و ۱۴۰ مدال رنگارنگ حاصل تلاش‌های این جوانان باانگیزه بود.
با اینکه شرایط میزبانی بحرین مشکلاتی را برای برنامه‌ریزی و تدارکات کاروان پیش آورد، اما مثل همیشه هیچ حاشیه و اتفاقی نتوانست سد راه ورزشکاران ما شود. این‌بار نیز در چهارمین دوره بازی‌های پاراآسیایی بحرین، ملی‌پوشان اعزامی با شعار «اراده، تلاش، پیروزی» به جنگ رقبای خود رفتند و بعد از سه دوره نایب‌قهرمانی متوالی برای نخستین بار مقام قهرمانی قاره کهن را از آن خود کردند.
ثمره کیفی‌گرایی
کیفی‌گرایی برنامه‌ای است که کمیته ملی پارالمپیک همچنان به آن عمل می‌کند و بعد از بازی‌های توکیو ۲۰۲۰، نوبت به جوانان رسید که با همین شیوه برای اعزام به منامه انتخاب شوند. محمد تابع، دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک پیش از شروع بازی‌ها اعزام جوانان به پاراآسیایی را یک سرمایه‌گذاری ارزشمند خواند و بر اعزام کیفی ورزشکاران بار دیگر تأکید کرد. با انتخاب برترین و آماده‌ترین تیم‌ها و ورزشکاران بهترین نتیجه جوانان ورزش معلولان ایران در آسیا به دست آمد. کنار زدن همه رقبا و ایستادن بر سکوی نخست قاره با کسب ۱۴۰ مدال خوشرنگ ثمره اعتماد به جوانانی است که در آینده نزدیک باید نسل طلایی ورزش پارالمپیک ایران را تشکیل دهند. گلبال، تنیس روی میز، بسکتبال باویلچر، دوومیدانی، بوچیا، تکواندو، وزنه‌برداری، شنا و بدمینتون تیم‌هایی بودند که از ایران به چهارمین دوره بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۲۱ اعزام شدند تا توان خود را به رخ حریفانمان در قاره آسیا بکشند. طی شش روز رقابت تنگاتنگ در نهایت بعد از سه دوره نایب‌قهرمانی، عنوان اول آسیا در این رقابت‌ها به کشورمان تعلق گرفت. عناوین دوم و سوم بازی‌های نیز به تایلند و ژاپن رسید.
فتح سبد آسیا
در بین تیم‌های اعزامی، عملکرد تیم بسکتبال باویلچر بازتاب زیادی داشت. بسکتبالیست‌های جوان در این دوره با آمادگی بالا به مصاف رقبا رفتند و تمامی حریفان را مقتدرانه از سد راه برداشتند. نتایجی که شاگردان عباس خاکی به دست آوردند، شایستگی ملی‌پوشان بسکتبال کشورمان برای کسب مدال طلا را نشان داد. این تیم برای رسیدن به دیدار نهایی با تیم عربستان روبه‌رو شد. سعودی‌ها در مقابل تیم ایران حرفی برای گفتن نداشتند و شاگردان خاکی با برتری ۱۱۰ بر ۱۰ به فینال صعود کردند. تیم ملی عراق هم توانایی مقابله با تیم کشورمان را نداشت و با ثبت پیروزی ۱۱۷ بر ۱۸ مدال طلای این بازی‌ها به بسکتبالیست‌های ایران تعلق گرفت.
درخشش مثال زدنی
ملی‌پوشان جوان در رشته شنا در دو بخش معلولان و نابینایان گل کاشتند و ۳۲ مدال رنگارنگ را درو کردند. شناگران جوان ایرانی در مجموع ۳۲ مدال (چهار طلا، ۱۶ نقره و ۱۲ برنز) را به گردن آویختند تا سهم مهمی در صدرنشینی کاروان کشورمان در جدول مدال‌ها داشته باشند. دانیال محسنیان (دو مدال)، ابوالفضل ظریف (دو مدال)، علی مطلبی در بخش شنای معلولان و علی حسن‌زاده، محمدعلی موسوی، امیرمحمد فرخنده‌زاد و محمدرضا ریحانی در بخش شنای نابینایان مدال‌آوران روز پایانی مسابقات بودند.
پولادمردان نیز همچون سایر نفرات اعزامی شایستگی‌های‌شان را با کسب مدال‌های خوشرنگ نشان دادند. در این دوره، ۱۰ وزنه‌بردار اعزامی همگی روی سکو رفتند و هفت طلا، دو نقره و یک برنز حاصل تلاش ملی‌پوشان وزنه‌برداری بود. در پارادوومیدانی مقام قهرمانی به ایران رسید؛ ۱۸ طلا، ۱۴ نقره و ۱۰ برنز توسط دوومیدانی‌کاران کشورمان صید شد تا سکوی نخست این رشته نیز از آن ما شود.
تیم ملی گلبال هم در بخش مردان و زنان دو مدال طلا و نقره را به ارمغان آورد. تیم گلبال پسران پس از صعود به فینال ۴ بر ۳ تایلند را شکست داد و روی سکوی اول آسیا ایستاد. تیم بانوان نیز در دیدار نهایی به مصاف تایلند رفت و تنها با اختلاف یک گل (۷ بر ۶) شکست خورد و به مقام نایب‌قهرمانی بسنده کرد.
۱۰ مدال از جمع ۱۴۰ مدال کاروان سهم تیم پاراتنیس بود. درخشش تنیسور‌های جوان در اولین اعزام بین‌المللی باعث شد سرمربی این تیم از عملکرد شاگردانش رضایت کامل داشته باشد. منصور علوی در گفتگو با ایسنا از سطح بالای رقابت‌ها گفت: «به جز تیم چین که به دلیل محدودیت‌های کرونایی شرکت نکرده بود، تمام تیم‌های قدرتمند آسیا در این دوره حضور داشتند. تیم‌های ژاپن، کره‌جنوبی، چین‌تایپه، تایوان، مالزی، تایلند و اندونزی، به نوعی به عنوان صاحب‌نام‌های این رشته در حوزه پارا حضور داشتند که طبق گفته کارشناسان، این مسابقات در بالاترین سطح برگزار شد. در شرایطی کاملاً آماده وارد این مسابقات شده بودیم و قبل از اعزام به مسابقات پاراآسیایی نیز چهار دوره اردوی تیم ملی برگزار شد که سه اردو در تهران و یک اردو در اصفهان بود. همچنین این رقابت‌ها، اولین اعزام رسمی تیم ملی پاراتنیس روی میز ایران به رقابت‌های بین‌المللی بود که توسط فدراسیون تنیس روی میز ایران صورت گرفت. قطعاً ما پیش‌بینی مدال را داشتیم، حتی بیشتر از آنچه به دست آوردیم.»
حساب ویژه روی جوانان
کنار زدن رقبا در قاره آسیا نشان داد که ورزش جانبازان و معلولین ایران در رده‌های پایه نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. قهرمانی جوانان در بازی‌های ۲۰۲۱ حاصل برنامه‌ریزی هدفمندی بود که فدراسیون جانبازان و معلولین و همچنین کمیته ملی پارالمپیک در دستور کار قرار داده‌اند. یک سال دیگر بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۲۲ را در پیش داریم و پس از آن نیز تا چشم به‌هم بزنیم پارالمپیک پاریس از راه می‌رسد. بدون شک مدال‌آوران منامه انگیزه بیشتری برای تداوم بخشیدن به موفقیت‌های خود پیدا کرده‌اند و منتظر فرصت هستند تا در هانگژو ۲۰۲۲ و پاریس ۲۰۲۴ افتخارآفرینی کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما