شناسهٔ خبر: 51254578 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در دیدار دانشجویان با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی مطرح شد؛

از نخبه ‌کشی تا باقی ماندن ارتباط دانشگاه و صنعت روی کاغذ!

تعدادی از دانشجویان در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی از نخبه کشی، عدم ارتباط دانشگاه با صنعت و سنگ اندازی برخی مسئولان دانشگاه انتقاد کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی امروز (۱۶ آذر) با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی به مناسبت روز دانشجو دیدار و گفتگو کردند.

 

«علی نجف‌زاده» دبیر شورای هماهنگی تشکل‌های دانشجویی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تشکل‌های دانشجویی در دهه‌های اخیر سعی کردند نماد روز ۱۶ آذر را تحت عناوینی همچون استکبارستیزی، تقابل با فساد، نشاط جامعه دانشجویی، بیداری دانشجویی حفظ کنند، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در آخرین دیدار خود با تشکل‌های دانشجویی چند توصیه مهم به جنبش‌های دانشجویی در سه محور گفتمان‌سازی برای مسائل مهم نظام و راه‌حل‌های آنها، برافراشته داشتن پرچم عدالت‌خواهی و آرمان‌گرایی به دور از فضای تنش و عدالت‌خواهی و رفع فساد را بیان فرمودند.

 

وی با بیان لزوم آسیب‌شناسی در زمینه عدالت‌طلبی در گام دوم انقلاب، تصریح کرد: چون برخی داعیه‌دار و پرچمدار این حوزه شده‌اند و عدالت‌طلبی را به عدالت‌خواری تبدیل کرده‌اند و اگر بخواهیم به‌صورت مصداقی به این موضوع اشاره کنیم می‌توانیم از افشاگری‌های بدون سند و مدرک و جنجال‌سازی‌ها فضای مجازی و رسانه‌ای، آن هم بدون پایه‌های حقوقی محکم نام ببریم که بسیاری از این رفتارهای ضعیف را می‌توان در برخورد سلبریتی‌ها در فضای مجازی مشاهده کرد.

 

نجف‌زاده تأکید کرد: مطالبه‌گری باید به دور از فضای تنش و شلوغ‌کاری رسانه‌ای باشد و هدف ما رسیدن به نقطه مطلوب در این زمینه است.

 

به گفته وی فعالان دانشجویی در موضوع افشاگری فساد معتقدند باید از طریق قانونی و منطقی کار را جلو ببرند و افشاگری توام با آبروریزی را نهی می‌کنند و تأکید دارند که دانشجو نباید به عنصر سیاه‌نمایی عملکرد مسئولان یا توجیه‌کننده اقدامات آنان تبدیل شود و زمانی که حدود جمهوری اسلامی ایران زیر سوال می‌رود، ورود دانشجو ضروری است.

 

دبیر شورای هماهنگی تشکل‌های دانشجویی خراسان جنوبی در ادامه هسته‌های مسئله‌محور را یکی از گام‌های موثر در این زمینه دانست که در چند سال اخیر با حمایت بسیج دانشجویی با حرکتی رو به جلو همراه بوده است و گفت: در مسیر فعالیت‌های خود گاهی شاهد هستیم که مسئولان آموزش عالی در زمینه مطالبه‌گری، سنگ جلوی پای تشکل‌ها می‌گذارند اما در بخش کارهای مسئله‌محور بیشتر همراهی می‌کنند.

 

نجف‌زاده ادامه داد: مسئولان آموزش عالی باید همراهی بیشتری را با تشکل‌ها داشته باشند تا در مباحث عملیاتی به نتیجه برسیم.

 

وی افزود: همان‌گونه که در گفتمان شهید بهشتی آمده، وظیفه دانشجو این است که موذن جامعه باشد و حالا این موذن جامعه بودن از سویی نباید به عامل سیاه‌نمایی عملکرد مسئولان تبدیل شود و از سوی دیگر نباید دانشجو در نقش توجیه‌کننده اقدامات مسئولان ظاهر شود.

 

دبیر شورای هماهنگی تشکل‌های دانشجویی خراسان جنوبی عنوان کرد: دانشجو باید یک بخش واسط و حلقه میان بین مردم و مسئولان باشد و بتواند در این نقش عمل کند، از یک طرف صدای مردم در مقابل مسئولان و از طرفی دیگر نقش تبیین‌کننده در مقابل مردم را داشته باشد.

 

«مهرداد روحانی» دانشجوی دکتری دانشگاه بیرجند در این دیدار با بیان اینکه طرح شمسا یک طرح مسئله محور است و در تمامی زمینه‌ها فعالیت دارد، گفت: دانشگاه بیرجند امکانات خوبی در زمینه علمی و پژوهشی دارد و جزو پنج دانشگاه پیشرو در آموزش مجازی در دوران کرونا بود اما با مشکل عدم استفاده از ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در عرصه‌های مختلف مواجه هستیم.

 

 

مسئول و مجری طرح شمسای استانی ادامه داد: دانشجویان دانشگاه بیرجند در بدو شیوع کرونا اقدامات قابل توجهی در حوزه ساخت دستگاه تولید ماسک، تولید مواد ضدعفونی کننده و ارتقای زیرساخت‌های دانشگاه به آموزش مجازی را انجام دادند اما ارتباط دانشگاه با صنعت در حد کاغذ باقی مانده است.

 

وی با بیان اینکه دانشجوی تحصیلات تکمیلی به عنوان دانشجوی تمام وقت گرفته می‌شود و نمی‌تواند شاغل باشد، تصریح کرد: پس از گذراندن دوره ارشد و دکتری و فارغ التحصیل شدن هیچ تمهیداتی خارج از دانشگاه برای آنها اندیشیده نشده است و خروجی کارهایشان در اندازه کارهای پژوهشی باقی می ماند.

 

روحانی گفت: کار علمی و دانش بنیان خوب است اما مگر حجم و ظرفیت در کشور چقدر است که این همه دانشجوی دکتری فارغ التحصیل می شوند اما هیچ تمهیدی برای آینده آنان اندیشیده نشده است.

 

دانشجوی دکتری دانشگاه بیرجند بیان کرد: دانشجوی دکتری مسکن و درآمدی ندارد در حالی که وقتی یک مقاله‌ای به دانشگاه‌های خارجی ارسال می‌کنیم همه با مبالغ دلاری بالا برای ما دعوت نامه ارسال می‌کنند در حالی که ما نمی‌خواهیم خانواده و وطن را بگذاریم و مهاجرت کنیم.

 

به گفته وی اگر با اغلب دانشجویان تحصیلات تکمیلی صحبت شود بیش از نیمی از آنها علی رغم میل باطنی خواستار رفتن به خارج از کشور هستند چون ظرفیت برای آنها در ایران ایجاد نشده است.

 

مسئول و مجری طرح شمسای استانی در پایان افزود: متاسفانه در ایران نخبه‌کشی صورت می‌گیرد و از این نخبه‌ها استفاده نمی‌شود.

 

خانم «رضایی» نماینده دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در این دیدار  اظهار داشت: دانشجو باید یکی از آگاه‌ترین و در صحنه ترین افراد جامعه در تمام زمینه های فرهنگی، دینی، سیاسی و … باشد چراکه اگر نباشد تمام جامعه آسیب دیده و ضرر می‌کند.

 

وی از سنگ اندازی برخی از مسئولان دانشگاه برای دانشجویان انتقاد کرد و گفت: از نماینده ولی فقیه درخواست داریم برای مدیران و مسئولان دانشگاه ها افرادی انتخاب شوند که در عمل همراه دانشجو باشند نه با حرف.

 

این دانشجو دانشگاه فرهنگیان در ادامه یکی از دغدغه ها را این دانست که آموزش در دانشگاه‌ها بر پایه اسلام نیست و کتبی در دانشگاه‌ها و مخصوصا دانشگاه فرهنگیان تدریس می‌شود که تالیف برخی از دانشمندان غربی است.

 

رضایی به آموزش بدون مهارت دانشجو در دانشگاه اشاره و تصریح کرد: دانشجو طی چهار سال فقط برای آموزش به دانشگاه می‌رود و مهارتهای زندگی در جامعه اسلامی را فرا نمی‌گیرد چه برسد به اینکه افسر سپاه پیشرفت کشور باشد!

 

نماینده دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بیان داشت: باید دانشجویانی پرورش داده شوند که باعث عزت و استمرار جمهوری اسلامی شوند و این مستلزم داشتن سرفصل های آموزشی اسلامی ایرانی است.

 

«سید نعمت الله دانشور» نماینده دانشجویان بین المللی کشور افغانستان نیز  با اشاره به اینکه دانشگاه بیرجند طی ۲ سال گذشته ۲۱۸ دانشجو در مقاطع تحصیلی از کارشناسی تا سطح دکتری از کشور افغاستان جذب کرده است، اظهار کرد: در ترم جاری از نشان دانشجویان بین الملل و با همکاری دفتر همکاری های بین المللی دانشگاه بیرجند حدود ۲۰۰ دانشجو ثبت نام و پذیرفته شدند.

 

وی افزود: متاسفانه با روی کار آمدن طالبان بسیاری از دانشجویانی که مشغول تحصیل بودند برای ادامه تحصیل دچار مشکل هستند و برخی به ایران مهاجرت کردند.

 

دانشور عنوان کرد: امیدوارم دانشگاه بیرجند برای جذب دانشجویان علاقه مند به تحصیل برنامه ریزی موثری داشته باشد تا این دانشجویان برای اینکه به سایر کشورها مهاجرت کنند در ایران مشغول به تحصیل شوند.

 

این دانشجوی افغانستانی گفت: وجه مشترک زبان، فرهنگ و دین و دسترسی بهتر به کتب فارسی از مهمترین مزایای تحصیل متقاضیان افغانستانی در ایران محسوب می‌شود.

 

خانم «قربان‌زاده» نماینده دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این دیدار به اقدامات دانشجویان جهادی برای مقابله به کرونا اشاره کرد و گفت: جهادگران در حوزه بازرسی از اصناف و رعایت شیوه نامه های بهداشتی در هئیت ها، راه‌اندازی کارگاه های تولید ماسک، شیلد، گان و مواد ضد عفونی کننده به کمک کادر درمان آمدند.

 

وی راه اندازی پویش کمک مومنانه و توزیع بسته های معیشتی، اعلام آمادگی ۱۰۰ دانشجو برای کمک به تسریع روند واکسیناسیون در قالب تیم های مختلف، تحویل گرفتن یک شیفت انجام تست کرونا و کاهش تجمعات مردم و … از دیگر فعالیت های دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی برشمرد.

 

 

پایان پیام/375

نظر شما