شناسهٔ خبر: 51252065 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امام جمعه مشهد: دانشجو در خط مقدم آمریکاستیزی قرار دارد

مشهد-ایرنا- امام جمعه مشهد گفت: حوادث ۱۶ آذر سال ۳۲ نشان داد دانشجو در خط مقدم استکبارستیزی و آمریکا ستیزی قرار دارد.

صاحب‌خبر -

آیت الله سید احمد علم الهدی در نشستی با عنوان "دانشجو، مبارزه، خدمت" به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: جنبش دانشجویی در کشور از شهادت سه دانشجویی که در پای معاون رییس جمهوری وقت آمریکا در تهران طی سال ۳۲ قربانی شدند آغاز شد.
وی ادامه داد: این حوادث پس از کودتای آمریکایی شاه علیه دولت مصدق و تسلط شاه مزدور آمریکا بر کشور رخ داد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به عنوان این همایش گفت: مبارزه و خدمت از یکدیگر جداشدنی نیست و طی ۲۵ سال بعد از حادثه ۱۶ آذر جریان داشته است و سپس این مبارزه از دانشگاه به حوزه منتقل شد و حضرت امام خمینی(ره) این ۲ جریان را برای مبارزه یکپارچه کرد.
علم الهدی افزود: این مبارزات به پیروزی انقلاب اسلامی منتهی شد و در ابتدا این مبارزه با شاه به عنوان یکی از مظاهر استکبار در کشور بود اما امروز این مبارزه با دیگر ابعاد نفوذ و سلطه آمریکا بر کشور شکل گرفته است. 

وی ادامه داد: امروز ما در جریان پیروزمند مقابله با استکبار هستیم در حالی که آمریکا از همه قدرت خود در این مدت استفاده کرد و شکست خورد.

امام جمعه مشهد گفت: امروز برای آمریکا هیچ ظرفیتی نمانده جز تحریم اقتصادی  و مستأصل سازی سفره و معیشت مردم و این رفتار آمریکا نشان داد جریان سلطه در  انتهای دوران تسلط خود قرار دارد.

علم الهدی افزود: الان جنگ، اقتصادی است و فعالیتها با هدف خدمت به معیشت مردم انجام می شود و نقطه مبارزه و خدمت به هم وصل شده اند.

وی اضافه کرد: همه توطئه ها و حرکات آمریکا شکست خورده و اکنون تقابل آنها به سفره مردم رسیده است و اکنون در تداوم خط مبارزه و استکبار ستیزی، ‌دانشجویان در کمک به کشاورز ، طرح های معیشتی و طرح هایی مانند مقابله با کرونا فعال شده است.

ولایت از عدالت بالاتر است

امام جمعه مشهد در ادامه به پرسشهای دانشجویان حاضر در این نشست در زمینه های مختلف پاسخ گفت و از جمله در خصوص مساله عدالتخواهی افزود: عدالت، ‌مساله و آرمان انقلاب، اسلام و قرآن است البته باید توجه داشت عدالت خواهی از مسیر ولایت، جدایی پذیر نیست و  این که بعضی جریانها بیایند برای عدالت خواهی از جای دیگر خط بگیرند که مقابل رهبری باشند و یا دستورات رهبری را زیر سوال ببرند این روند برخلاف عدالتخواهی است چون ولایت از عدالت بالاتر است و اجرای عدالت متکی بر وجود ولایت است.

آنها که برجام را پیش بردند خائن نبودند

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی سپس در پاسخ به پرسشی در خصوص برجام گفت: طی ۴۲ سال گذشته هر مشکلی در جامعه حل شده است به دست مردم بوده و هرجا خواستیم با یک جریان حکومتی مشکل را حل کنیم نه تنها مشکل حل نشد بلکه بیشتر شد که نمونه آن نیز همین برجام بود.

علم الهدی افزود: در جریان برجام مردم حضور نداشتند و فقط جریان حکومتی پای کار آمد به دلیل این که برخی عزیزان حکومتی معتقد بودند اگر تنش خود را در قضیه هسته ای با غرب حل کنیم می‌توانیم مسایل معیشتی خود را هم حل کنیم.

وی اضافه کرد: رهبری همان ابتدا فرمودند برجام مشکل را حل نمی‌ کند به خاطر این که مساله موشک و هسته ای مطرح نیست و این جریان مبارزه از سال ۱۳۳۲ آغاز شده و تاکنون ادامه داشته است و این مساله دنباله مبارزه است و با این صحبت کردن ها مساله حل نمی‌شود و دشمن بهانه‌ای دیگر را ایجاد می کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ضمن تکرار هشدارهای رهبری درباره برجام گفت: البته مردم رییس جمهوری تعیین کرده بودند و این حق مردم بود و آقایی که مردم انتخاب کرده بودند معتقد بود به این وسیله می تواند کشور را اداره کند.

علم الهدی افزود: اگر مقام معظم رهبری جلوی برجام را می گرفتند شاید آن روز مردم می گفتند آقای رییس جمهور و دولت، منتخب مردم هستند شما در برابر اراده مردم دارید منع می کنید لذا رهبری فرمودند به شرط نرمش قهرمانانه جلو بروید. اینجا مردم نبودند لذا جریان حکومت شکست خورد.

وی تاکید کرد: البته آنها که این برجام را پیش بردند خائن نبودند و مطابق نظر خود عمل کردند و رهبری نیز آنان را تجلیل کردند.

نمایندگان زن ۱۱ دوره مجلس اقدامی برای بانوان نکرده‌اند 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در پاسخ به اظهار نظر برخی دانشجویان در خصوص اعمال محدودیت برای فعالیت تحصیلی و اجتماعی مادران دردانشگاه ها گفت: ما نیز انتقادی به بانوان داریم، از ابتدای انقلاب خواهران متعددی در ۱۱ دوه مختلف در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند اما یک اقدام و حرکت خاصی در تامین وضعیت زنان، زندگی کاری و خانوادگی این قشر در مجلس انجام ندادند.

علم الهدی افزود: به خواهران شورای شهر مشهد در ۲ دوره گذشته گفتم این صحیح نیست در شورای شهر بنشینید ببینید برادران در شورا چه می گویند و شما نیز برای مدیریت اجرایی شهر مانند مردها نظر بدهید.

وی ادامه داد: ده ها کمبود در ورزش بانوان داریم و چاره کار درشهرداری است و همان زمان با این گفت و گوها مساله پارک بانوان در مشهد مطرح و راه اندازی شد.

امام جمعه مشهد گفت: مطابق اسناد دینی "مدیریت" وظیفه خانم خانه و وظیفه "کفالت" برای مرد خانه است اگر می خواهید برای خواهران وظیفه و کار ایجاد کنیم و از ظرفیت مازاد زندگی آنها برای اشتغال استفاده کنیم باید زمینه اسلامی آن را فراهم کنیم.

علم الهدی ادامه داد: مدیریت با اصالت زن در خانه باید فراهم شود و مازاد مدیریت زندگی زن به کار و اشتغال کشیده شود لذا برای کار یک زن به مراتب بیشتر از کار مرد باید برنامه ریزی شود و باید از توان و انرژی اضافی بانوان در خانه در عرضه اجتماع بهره مند شد نه این که از فرزندآوری و شوهرداری برای مساله اشتغال مایه گذاشت.

وجود حفاظ در نماز جمعه با نظر تیم حفاظت نصب شده و بر عهده من نیست 

امام جمعه مشهد در پاسخ به اعتراض یکی از دانشجویان به وجود حفاظ در نمازجمعه مشهد گفت: اینها که وجود دارد با نظر تیم حفاظت نصب شده و به عهده بنده نیست و برای حفاظت خود مردم است.

علم الهدی افزود: مسوولان حفاظتی می گویند الان موضوع ترور مسوولان در کشور به شکل عملیاتهای انتحاری در آمده و فقط مسوول را نمی کشند مردم را نیز می کشند لذا باید مردم را نیز حفاظت کنیم.  

مقاله محوری دانشگاه ها از خارج مرزها دیکته شد

امام جمعه مشهد به مساله مقاله محوری دربرابر پروژه های عملی در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: این نقیصه مشکلی در فضای آموزش عالی کشور است که به جای فعالیت مبتکرانه، مقاله نویسی را معیار قرار داده اند، البته این دیکته ای است که از آن طرف مرز به اینجا آمده است. 

هم اکنون در استان خراسان رضوی با ۶.۹ میلیون نفر جمعیت، بیش از ۲۰۳ هزار دانشجو در دانشگا ها و موسسات آموزش عالی خراسان رضوی مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد دانشگاه‌های دولتی ۴۳هزارو ۷۱۸، مؤسسات غیر انتفاعی ۴۴ هزارو ۶۹۵، پیام نور ۲۴ هزار و ۷۰۱ نفر، فنی و حرفه ای ۱۰ هزارو ۵۱ نفر، دانشگاه جامع علمی کاربردی ۱۶ هزارو ۶۸۶ دانشجو را به خود اختصاص داده اند.

این در حالی است که بیش از ۶ هزار دانشجو نیز در دانشگاه فرهنگیان استان و ۵۸ هزار دانشجو نیز در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی مشغول به تحصیل می باشند.

هم اکنون در استان خراسان رضوی با ۶.۹ میلیون نفر جمعیت، بیش از ۲۰۳ هزار دانشجو در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی خراسان رضوی مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد، دانشگاه‌های دولتی ۴۳ هزار و  ۷۱۸ دانشجو، مؤسسات غیر انتفاعی ۴۴ هزار و ۶۹۵ دانشجو ، دانشگاه پیام نور ۲۴ هزار و ۷۰۱ دانشجو، دانشگاههای فنی و حرفه ای ۱۰ هزار و ۵۱ دانشجو  و دانشگاه جامع علمی کاربردی ۱۶ هزار و ۶۸۶ دانشجو را به خود اختصاص داده اند.

این در حالی است که بیش از ۶ هزار دانشجو نیز در دانشگاه فرهنگیان استان و ۵۸ هزار دانشجو نیز در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی مشغول به تحصیل هستند.

مدتی پس از کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲، در روز ۱۶ آذر دانشجویان به سفر نیکسون معاون رییس جمهوری وقت آمریکا به ایران اعتراض کردند و در این میان سه دانشجو در داخل دانشگاه تهران به دست نیروهای شاهنشاهی به شهادت رسیدند دانشجویانی که پس از گذشت ۶۸ سال همچنان نام و یادشان ماندگار است و رهروان آنان، راهشان را ادامه می‌دهند و پس از انقلاب این روز به شکل رسمی در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام روز دانشجو نام گذاری شد.

نظر شما