شناسهٔ خبر: 51248873 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

وزیر خارجه سابق انگلیس: در خروج از افغانستان حیوانات بر مردم ترجیح داده نشدند

صاحب‌خبر -

شفقنا- وزیر خارجه سابق انگلیس ترجیح داده شدن حیوانات خانگی بر مردم در روند خروج از افغانستان را رد کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از رویترز، دومینیک راب گفت: گزارش‌هایی رسیده که مدعی است در روند تخلیه غیرنظامیان از افغانستان در ماه اوت، حیوانات بر مردم ترجیح داده شده‌اند، این گزارش‌ها درست نیست.

دومینک راب که اکنون وزیر دادگستری دولت جانسون است در زمان اشغال کابل به دست طالبان وزیر خارجه بود. او گفت: این دست گزارش‌ها چندان درست نیست؛ ما حیوانات را بر انسان‌ها در تخلیه از افغانستان برتری ندادیم.

گفتنی است در ساعات و روزهای اولیه تصرف کابل به دست طالبان، فرودگاه این شهر مملو از غیرنظامیان افغان بود که تلاش می‌کردند از افغانستان خارج شوند که در این میان صحنه‌های دردناکی ثبت شد. بسیاری از نهادها و گروه‌های حقوق بشری از نوع خروج مردم و اتباع خارجی در این بازه زمانی انتقاد کردند.

الجزیره در همین رابطه از قول یک افشاگر انگلیسی می‌نویسد: تنها 5 درصد از افغان‌هایی که از نظر بریتانیا واجد شرایط خروج از کشور بودند در آن زمان توانستند از افغانستان خارج شوند؛ بقیه یا کشته شدند یا مجبور شدند پنهان شوند.

این افشاگر رافائل مارشال نام دارد که در ماه اوت برای اداره امور خارجه، مناطق مشترک المنافع و توسعه وزارت خارجه انگلیس (FCDO) کار می‌کرده است. اسناد و شهادت مارشال امروز قرار است در یک کمیته مستقل پارلمانی در انگلیس بررسی شوند تا میزان خیانت انگلیس به کسانی که برای این کشور در زمان اشغال افغانستان کار کرده‌اند مشخص شود.

به نظر می‌رسد تا 150 هزار نفر برای خروج از افغانستان در چارچوب برنامه بریتانیا نام‌نویسی کرده بودند که تنها 5 درصد آنها توانستند کشور را ترک کنند.

خبر اصلی را در رویترز ببینید

نظر شما