شناسهٔ خبر: 51247482 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

معاون استاندار تهران: موانع خودتحریمی در اقتصاد بیداد می‌کند/ عبور از ۱۸ فرآیند برای دریافت مجوز کسب‌وکار

معاون استاندار تهران با بیان اینکه موانع خودتحریمی در اقتصاد بیداد می‌کند، گفت: ۱۸ فرآیند برای دریافت مجوز کسب و کار لازم است حال اگر کسی ۱۷ امضا و مجوز گرفته باشد و یک مورد نگرفته باشد، کارش انجام نمی‌شود هرکدام از این استعلامات نیز از یک قانون ناشی شده است.

صاحب‌خبر -
حشمت‌الله عسگری در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به موانع خودتحریمی در اقتصاد کشور گفت: موانع خودتحریمی در اقتصاد بیداد می‌کند و موارد زیادی در این خصوص وجود دارد.

وی با بیان اینکه برای واگذاری‌هافرآیندهای زیادی تعریف کرده‌ایم، ادامه داد: یکی از مشکلات موجود در کارگروه زیربنایی استان است. سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان برای انجام یک کار کوچک تولیدی باید از دستگاه‌ها و سازمان‌های زیادی امضا و مجوز بگیرند.

معاون استاندار تهران با اشاره به اینکه کارگروه زیربنایی باید برای کوچکترین مسائل در امر تولید مجوز بدهد، تصریح کرد: به‌طور مثال اگر تولیدکننده‌ای بخواهد ۲ متر دیوار خود را بالاتر ببرد یا در سالن تولید خود تغییراتی ایجاد کند، باید از طریق این کارگروه که خود هفت‌خان رستم است، گذر کند.
 
معاون استاندار تهران

عسگری خاطرنشان کرد: ۱۸ پروسه برای دریافت مجوز کسب و کار لازم است حال اگر کسی ۱۷ امضا و مجوز گرفته باشد و یک مورد نگرفته باشد، کارش انجام نمی‌شود هرکدام از این استعلامات نیز از یک قانون ناشی شده است مانند قانون حفظ اراضی، محیط زیست و معادن  که هر کدام یک پروسه‌ای را برای دریافت مجوز تعریف کردند.

وی با تاکید بر اینکه نیاز به تنقیح قوانین محلس و بخشنامه‌های دولت داریم، تصریح کرد: برخی از مدیران کم توجه هستند و فکر می‌کنند، گیر واحد تولیدی مراجعه کننده به امضای آنهاست و نمی‌دانند یک تولید کننده باید حداقل به ۱۰ جای دیگر نیز مراجعه کند. از آنجاکه عقبه پرونده‌ها در طرح‌های تخصصی دیده نمی‌شود، مدیران فکر می‌کنند این پرونده یک هفته در دست آن‌ها ست و نمی‌دانند در یک بازه زمانی طولانی در ادارات دیگر نیز چرخیده است.

معاون استاندار تهران عنوان کرد: امیدواریم با قانون جدید مجلس که برای بهبود فضای کسب و کار تعریف شده است، سرعت دریافت مجوزات تسریع شود. رتبه خوبی در فضای کسب و کار کشور و استان نداریم؛ بخش عمده‌ای از آن هم بخاطر همین خودتحریمی‌ها است.
 
معاون استاندار تهران
وی با اشاره به مشکل واحد‌های تولیدی و صنعتی در تهیه ورق فولاد تاکید کرد: واحد‌های تولیدی فراوانی در حوزه صنایع فلزی، لوازم خانگی، پروفیل و لوله وجود دارند که نیاز به ورق دارند و ورق هم در بورس عرضه می‌شود اما به واحد‌های تولیدی به اندازه داده نمی‌شود و دربازار آزاد به مقدار زیادی عرضه می‌شود.

عسگری بیان کرد: اختیار ورق صد درصد در اختیار دولت است اما تولیدگنندگان نمی‌توانند ورق تهیه کنند و با ۲۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند. کف عرضه فولادی که در بورس در نظر گرفتند، عرضه نمی‌شود؛ دولت دنبال این است که میزان عرضه زیاد شود تا کارخانجات نیاز خود را تامین کنند و عدم عرضه کافی مواد اولیه واحد‌های تولیدی خودتحریمی است.
 
معاون استاندار تهران
معاون استاندار تهران با اشاره به اینکه بانک‌ها یکی از عوامل اصلی خودتحریمی در ایران محسوب می‌شوند، افزود: هیچ بانکی درتمدید قرارداد‌های مشارکت وارد نمی‌شود و می‌گویند مشتری باید از محل آورده خود سرمایه‌گذاری کند. در صورتی‌که بانک‌ها باید قراردادهایشان را با مشتری به روز کنند و بخشی از این افزایش تورم را به دوش بکشند.

وی با بیان اینکه بانک‌ها تسهیلات متمم نمی‌دهند، گفت: طرح‌هایی داریم که ۹۰ تا ۱۰۰ درصد به بهره برداری رسیدند، ولی سرمایه در گردش ندارند و چون نمی‌توانند تسهیلات را بازپرداخت کنند، بانک‌ها روی طرح‌هایی که هنوز به بهره‌برداری نرسیدند اجراییه صادر می‌کنند و این یک خود تحریمی مشهود در شبکه بانکی است.
 

نظر شما