شناسهٔ خبر: 51247286 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

یک تیر و سه نشان اینفانتینیو در سفر به تهران

به یاد جنجالی‌ترین مصاحبه‌ای پخش نشد!

حضور روسای فیفا به فوتبال ایران قدمتی پنجاه ساله دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، سر استنلی راس رئیس انگلیسی فیفا در دهه 1960 تا 70 میلادی اولین فردی بود که با این عنوان وارد ایران شد و زمانی که هوشنگ دیده‌بان دبیر وقت فدراسیون فوتبال، یک رولز رویس تشریفاتی و البته رئیس دفتر مخصوص خود را برای پذیرایی و رتق و فتق کارهای او به فرودگاه مهرآباد فرستاد، استنلی راس دریافت که به کشور متفاوتی سفر کرده است.

 

سر استنلی راس مهمان ویژه فدراسیون فوتبال در دهه 1350 که در سوییت مجللی در هتل هیلتون تهران اقامت داشت

 

 

پس از او ژائو هاولانژ رئیس برزیلی فیفا در دهه 1370 سفری به ایران داشت و سپس نوبت سب بلاتر بود که در دوره ریاست علی کفاشیان بر فدراسیون فوتبال، به همراه همسر ایرانی خود سری به سرزمینی بزند که بارها و بارها در مکاتبات نامه‌های رسمی مربوط به مسائل آن را پاراف کرده بود.

 

ژائو هاوه‌لانژ رییس برزیلی فیفا که دو دهه هدایت این نهاد پولساز ورزشی را بر عهده داشت نیز در دوره ریاست داریوش مصطفوی به ایران آمد

 

 

اما جانی اینفانتینیو رئیس فعلی فیفا در سه زمان مختلف به ایران سفر کرده است. بار اول برای تماشای مسابقه دربی و در شرایطی که او با عالی‌ترین رتبه اجرایی ایران، حسن روحانی، نیز دیدار داشت و پیراهن آبی رنگی با شماره 7 را به وی تقدیم کرد.

 

سب بلاتر رییس وقت فیفا به اتفاق همسر ایرانی خود در ایران حاضر شد و نشستی کوتاه با خبرنگاران نیز برگزار کرد.

 

 

اینفانتینیو یک بار دیگر هم به ایران آمده و این مربوط به زمانی است که فینال لیگ قهرمانان آسیا در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود و این مسابقه با موفقیت نماینده ژاپن همراه بود. مسابقه‌ای که در آن نیز، دختران هوادار پرسپولیس حضور داشتند.

 

اینفانتینیو اما با تغییرات جدید در فوتبال ایران یک بار دیگر به تهران سفر خواهد کرد؛ درحالی که زمان حضور او منطبق بر مسابقه حساس ایران و عراق در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی است که می‌تواند صعود ایران به رقابت‌های جام جهانی را قطعی کند. این سفر بهمن‌ماه اتفاق خواهد افتاد و پس از قول و قرارش در جلسه ملاقات عزیزی خادم و اینفانتینیو در قطر گذاشته شده است.

 

اهدای پیراهن به حسن روحانی پیامی بود برای اصلاح اساسنامه در دوره مهدی تاج که این اتفاق با مخالفتهای مکرر از جمله مخالفت وزارت ورزش رخ نداد

 

 

کامرانی‌فر در گفت و گوی بلندش با رادیو تهران از برنامه‌های ویژه فدراسیون در استقبال از اینفانتینیو و اهمیت این سفر گفت. این سفر از آن جا مهم است که بعد از مدت‌ها قرار است درِ ورزشگاه آزادی به روی تماشاگران باز شود و البته در میان هواداران و طبق تعهدی که قبلا فدراسیون فوتبال آن را امضا کرده باید هواداران زن نیز در بین حاضران، حضور داشته باشند.

 

در این بازی موضوع صعود ایران به رقابت‌های جام جهانی است که در صورت پیروزی مقابل عراق به قطعیت خواهد رسید و اگر اینفانتینیو برخلاف دفعات قبل باعث خشکسالی در ورزشگاه آزادی نشود احتمالا شاهد یک جشن صدهزار نفری زود هنگام برای صعود به جام جهانی خواهیم بود‌. در عین حال به نظر می‌رسد تا زمان حضور اینفانتینیو موضوع کمک داور ویدئویی و استفاده از آن نیز در ورزشگاه آزادی حل شده باشد و این مسابقه با حضور داوران مخصوص VAR برگزار بود.

 

گفت وگوی عادل فردوسی پور و اینفانتینیو در خلال آخرین سفر او به تهران رخ داد،مصاحبه2ای با هماهنگی تاج که با مخالفت شدید مسئولان مواجه شده و از پخش آن جلوگیری شد تا به مرور کار این گزارشگر و تهیه کننده ورزشی در شبکه سه به پایان برسد.

 

مهم‌ترین بخش حضور رئیس فیفا در ایران، موضوع اساسنامه و تایید نهایی آن بعد از اولتیماتوم یکساله به فدراسیون فوتبال است. فدراسیون فوتبال بنا بر خواسته فیفا باید به عنوان یک نهاد غیر دولتی معرفی شود اما دولت و مجلس انتظار دارند که کلمه موسسه عمومی نیز به تعریف حقوقی فدراسیون اضافه شود که این مسئله با مقاومت فیفا همراه است چرا که به صورت کلی فیفا دوست ندارد در تعریف کلی فدراسیون اتفاقی بیفتد که اجازه دخالت سایر نهادها به حوزه فوتبال داده شود و استقلال فدراسیون برای فیفا یک اصل مهم و غیرقابل خدشه محسوب می‌شود.

 

دیروز حسن کامرانی‌فر وعده داده که با رایزنی‌هایی که صورت گرفته، مجلس قرار است اساسنامه را به شکلی که به آنها تحویل داده شده مصوب کند اما بعد از دو دهه و اولین پیش‌نویس اساسنامه جدید توسط کمیته انتقالی و با وجود حضور مجلس‌های مختلف این اتفاق رخ نداده و در حال حاضر نیز مقاومت‌های جدی در این باره وجود دارد؛ مگر آنکه تا زمان حضور رئیس فیفا در ایران رایزنی‌ها در این باره به طور کامل به نتیجه برسد.

 

در این صورت اگر حضور رئیس فیفا در ایران با تصویب اساسنامه همراه شود، می‌شود گفت که فدراسیون فوتبال ایران با یک تیر سه نشان زده و این یک موفقیت بزرگ برای عزیزی خادم و همراهانش در اداره فوتبال ایران خواهد بود.

نظر شما