شناسهٔ خبر: 51247016 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو هیات‌علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی:

دیپلماسی فرهنگی، پیش‌نیاز دیپلماسی سیاسی است

تهران- ایرنا- عضو هیات‌علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با تاکید بر اهمیت حضور در اکسپوها گفت: بدون دیپلماسی فرهنگی هیچ کشوری نمی‌تواند زیرساخت‌های اقتصادی و سیاسی خود را پیش ببرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مدیر عامل بنیاد رودکی در آیین رونمایی از کتاب دنیای شیشه ای ۲ (نوشته علیرضا بهرامی، بنیاد رودکی و آرادمان) امروز سه شنبه (۱۶ آذر ) رودکی بیان کرد: اکسپو المپیک فرهنگی و در سطح جهانی بسیار مهم است؛ اما در کشور ما شناخته شده نیست.

مهدی افضلی ادامه داد: اکسپوی دبی که امروز در جریان است تاکنون ۳۰ میلیون نفر بازدیدکننده داشته و این میزان از ۲۵ میلیون نفری است که آنان پیش بینی کرده بودند. بنابراین این تعداد گردشگر بسیار حائز اهمیت است. 

وی تصریح کرد: شعار این دوره پیوند افکار، خلق آینده و محور حضور کشور ها مباحث اجتماعی، فرهنگی و گرشگردی است؛ ایراد ما این است که متاسفانه نگاه تجاری به اکسپو داریم و عمدتاً شرکت های تجاری در آن شرکت می‌کنند و خواستار حضور هستند؛ در صورتی که این امر موضوعی فرهنگی است. 

باید اصلاحاتی در مورد این موضوع صورت گیرد؛ همچنان که امروز صرفا مسئولان وزارت صنعت، معدن، تجارت و نمایشگاه های بین المللی ایران متولی این موضوع هستند.

وی ادامه داد: غرض از چنین جلساتی تاکید بر اهمیت اکسپو و لزوم برنامه ریزی برای آن است.

افضلی اظهار داشت: جا داشت که صدها کتاب درباره اکسپو نوشته شود. امیدوارم در اکسپو آینده حضور شایسته ای داشته باشیم. از مجلس شورای اسلامی تقاضا دارم به این مقوله توجه لازم و کافی را بفرمایند.

دیپلماسی فرهنگی پیش‌نیاز دیپلماسی سیاسی 

در ادامه عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در توضیح محتوای این کتاب گفت: این کتاب دریچه مطالعات علمی_فرهنگی را در ایران گشوده است.

نادر کریمیان سردشتی افزود: من این کتاب را از آغاز تا انجام خواندم و آن‌ را کتابی ارزشمند به عنوان پشتوانه پژوهشی برای علاقمندان به اکسپوهای جهانی دیدم. کتاب در هفت فصل تدوین شده که پنج فصل آن تجربه جهانی پنج کشور در اکسپوهای جهانی است و مطالب جامع و خوبی را در آن گنجانده است.

وی تصریح کرد: از کل این کتاب دو مطلب متوجه شدم که مخلص کلام مولف است؛ این کتاب اول به دنبال نشان دادن اهمیت اکسپوهای جهانی و دوم جایگاه ایران در این اکسپوهاست. می‌خواهد بگوید ایران کجاست و قرار است چه کند.

اکسپو در مفهوم کلمه و ریشه محتوایی به معنای خارج شدن هر کشوری از فضای منزوی خود و ورود به فضایی باز و در معرض قراردادن داشته های خویش در معرض وجه جهانی و مراوده با سایرین است.

کریمیان یادآور شد: بر این اساس ایران کشوری است که داشته های بسیاری برای ارائه دارد و حتی ادبیات فاخر ما هم می‌تواند یکی از زمینه های ارائه این داشته‌ها باشد. ما در عرصه دیپلماتیک و دیپلماسی  فرهنگی کمی ضعیف عمل کرده ایم و ورای بحث دولتمردان در این حوزه به لحاظ اجرایی و مدیریتی حضور ضعیف داشته ایم.

وی تاکید کرد: بدون دیپلماسی فرهنگی هیچ کشوری نمی‌تواند زیرساخت‌های اقتصادی و سیاسی خود را پیش ببرد.

کشورهای توسعه یافته زیرساخت‌های دیپلماسی فرهنگی قدرتمندی داشته اند؛ این حوزه فرهنگی به شدت در همه عرصه‌های دیگر جامعه موثر است.

ابراز امیدواری برای ادامه رشد فرهنگی 

علیرضا بهرامی نویسنده کتاب نیز ضمن اشاره به حضور ایران در اکسپوها توضیح داد: با توجه به حضور ۱۷۰ ساله ایران در اکسپوها، این تجربه آنچنان که باید قدرتمند نبوده است.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی در زمان نوشتن این کتاب ادامه داد: برای‌ این کتاب در ۷ سال، ۶ دوره سفر رفتم و به جز یک دوره که سازمانی دولتی حامی من بود، در سال‌های دیگر همت شخصی در این میانه موثر بود و دوستانی که همراهم بوده اند. اگر مهدی افضلی نبود، دو جلد کتاب دنیای شیشه‌ای منتشر نمی‌شد.

اگر فرصت حیات داشته باشم جلد سوم دنیای شیشه ای را خواهم نوشت و اگر عمری نبود امیدوارم این مسیر ادامه داشته باشد.

در انتهای این مراسم با حضور جمعی از مسئولان از کتاب دنیای شیشه ای ۲ رونمایی شد. 

کتاب دنیای شیشه‌ای ۲، شش سال پس از انتشار جلد نخست آن، درباره تاریخچه اکسپوها از سال ۱۸۵۱ میلادی تا اکسپو ۲۰۲۰ دُبی، منتشر شد. این کتاب که به قلم علیرضا بهرامی انتشار یافته، حاصل سفرها و مستندنگاری‌های او از سال ۲۰۱۰ به کلیه اکسپوهای جهانی و نیز اکسپوهای تخصصی بین‌المللی است، به‌همراه وجوه پژوهشی درباره تاریخچه نمایشگاه‌های صنعتی جهان از ۱۷۹۱ میلادی و نیز اکسپوهای جهانی از ۱۷۰ سال پیش.

در جلد دوم دنیای شیشه‌ای همچنین بیش از ۸۰۰ تصویر مستندنگاری از اکسپوهای ۲۰۱۵ میلان (ایتالیا) و نیز ۲۰۱۷ آستانه (قزاقستان) و کلیه پاویون‌های حاضر در آنها نیز آمده است. در جلد نخست کتاب نیز که در سال ۱۳۹۴ انتشار یافت، بیش از ۶۰۰ تصویر مستندنگاری از اکسپوهای ۲۰۱۰ شانگهای (چین) و ۲۰۱۲ یوئسو (کره جنوبی) و کلیه پاویون‌های حاضر در آنها منتشر شده بود.

در کتاب دنیای شیشه‌ای ۲ همچنین جدول کامل و استخراجی اکسپوها از سال ۱۸۵۱ تا ۲۰۲۵، شهر و کشور محل برگزاری و همچنین نوع آنها آمده است. علاوه بر این، فهرست نمایشگاه‌های صنعتی جهان از سال ۱۷۹۱ تا قرن حاضر، شهر و کشور محل برگزاری و موضوع آنها نیز برای نخستین‌بار گردآوری و درج شده است. کتاب دنیای شیشه‌ای ۲ در ۲۴۰ صفحه رنگی قطع وزیری توسط نشر آرادمان و بنیاد فرهنگی هنری رودکی، انتشار یافته است.

نظر شما