شناسهٔ خبر: 51246806 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

آنا گزارش می‌دهد؛

چگونگی تحصیل در رشته‌های بدون‌آزمون دانشگاه آزاد اسلامی

بار دیگر با امکان ثبت‌نام در مرحله تکمیل ظرفیت، تحصیل در رشته‌های بدون‌آزمون دوره کارشناسی فراهم شده است.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ دانشگاه آزاد اسلامی شرایطی را فراهم کرده تا جاماندگان از ثبت‌نام در رشته‌های بدون آزمون دوره کارشناسی بار دیگر این امکان را داشته باشند. متقاضیان تحصیل در این رشته‌ها می‌توانند با مراجعه به سامانه اینترنتی مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه به آدرس www.azmoon.org و با خریداری کارت اعتباری ۷۲۰ هزار ریالی ثبت‌نام کنند.

اتباع غیر ایرانی برای ثبت‌نام در این دوره لازم است با مراجعه به وب‌سایت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، اطلاعات www.saorg.ir تحقیقات و فناوری به آدرس مربوطه را تکمیل و با اخذ کد پیگیری ۱۳ رقمی مبادرت به خرید کارت اعتباری کنند.

هر یک از داوطلبان می‌توانند ۲۰ رشته‌محل انتخاب کنند، از یک مجموعه و یک نظام آموزشی از میان رشته‌شهرهای ارائه شده در سامانه اقدام کنند. متقاضیانی که تمایل به انتخاب رشته‌شهر از نظام‌های آموزشی متفاوت دارند می‌توانند مجدداً با خرید کارت اینترنتی ثبت‌نام نسبت به انتخاب ۲۰ رشته‌شهر از نظام آموزشی دیگر اقدام کنند.

با توجه به اینکه پس از خریداری کارت اعتباری ثبت‌نام امکان بازپس‌گیری آن وجود ندارد لذا به داوطلبان اکیداً توصیه می‌شود پس از آگاهی از شرایط و ضوابط ثبت‌نام نسبت به خرید کارت اعتباری اقدام کنند.

بیشتر بخوانید:

زمان ثبت‌نام و انتخاب رشته تکمیل ظرفیت پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد

آزمون دوره دکتری سال ۱۴۰۱ چگونه برگزار می‌شود؟/ لزوم توجه داوطلبان به ضوابط جدید

داشتن دیپلم لازمه ثبت‌نام

دارا بودن دیپلم نظام آموزشی جدید ۳-۳-۶ (اعم از شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش) یا اخذ دیپلم نظام آموزشی جدید ۳-۳-۶ (اعم از شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش) حداکثر تا تاریخ ۳۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۰، دارا بودن مدرک پیش‌دانشگاهی یا دارا بودن دیپلم نظام قدیم یا مدرک کاردانی با تاریخ حداکثر تا ۳۰ بهمن‌ماه برای همه داوطلبان الزامی است.

دارندگان دیپلم فنی و حرفه‌ای و کاردانش نظام قدیم هنرستان که فاقد مدرک پیش‌دانشگاهی یا مدرک کاردانی هستند حق ثبت‌نام و شرکت در این مرحله را ندارند و در صورت ثبت‌نام و انتخاب رشته به‌عنوان متخلف شناخته‌شده و برابر ضوابط با آنان برخورد خواهد شد.

نحوه گزینش دانشجو

گزینش دانشجو در این مرحله بر اساس سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم) صورت خواهد گرفت لذا متقاضیان شامل دیپلمه‌های نظام آموزشی ۳-۳-۶ (اعم از نظری، فنی حرفه‌ای یا کاردانش)، نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی، نظام قدیم چهارساله دبیرستان و همچنین دیپلمه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش نظام قدیم هنرستان که دارای پیش‌دانشگاهی یا کاردانی هستند بایستی معدل کل یا معدل کتبی خود را به‌صورت صحیح در تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی درج کنند. داوطلبان توجه داشته باشند در صورت مغایرت معدل کل یا معدل کتبی واقعی با معدل کل یا معدل کتبی اعلام شده در تقاضانامه ثبت‌نامی از ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان ممانعت به عمل آمده و قبولی آن‌ها لغو می‌شود.

داوطلبان دیپلم فنی و حرفه‌ای و یا کاردانش نظام آموزشی جدید ۳-۳-۶ و دیپلمه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش نظام قدیم هنرستان که دارای مدرک پیش‌دانشگاهی یا کاردانی و فاقد معدل کتبی دیپلم هستند بایستی معدل کل دیپلم متوسطه خود را در تقاضانامه اینترنتی ثبت‌نام درج کنند.

نظام آموزشی دانشگاه

آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس نظام واحدی است. در این نظام هر درس با توجه به سرفصل و حجم مطالب از یک، دو، سه و یا چهار واحد درسی تشکیل شده است. دانشجویان در هر نیمسال تحصیلی با انتخاب تعدادی از دروس بر اساس ضوابط مربوط و حضور در کلاس‌های نظری و عملی آن‌ها، در پایان نیمسال تحصیلی در امتحان آن دروس شرکت می‌کنند و پس از موفقیت در امتحانات فارغ‌التحصیل می‌شوند. در این نظام آموزشی چنانچه دانشجویی در یک درس نمره قبولی نیاورد، ملزم به گذراندن مجدد همان درس است. بر اساس مفاد آیین‌نامه آموزشی تعداد واحدهای درسی لازم برای گذراندن دوره کارشناسی بر طبق مصوبات شورای عالی برنامه‌ریزی تعیین و اعلام می‌شود.

نظام آموزشی تمام وقت

این نظام آموزشی برای دانشجویانی است که تمامی وقت خود را صرف تحصیل در دانشگاه می‌نمایند و کلاس‌های درس آن‌ها ممکن است صبح یا عصر و یا هر دو وقت باشد. حداکثر طول مدت تحصیل در نظام آموزشی تمام وقت برای دوره کارشناسی پیوسته ۶ سال است.

نظام آموزشی پاره وقت

دانشگاه آزاد اسلامی برای پاسخگویی به نیاز داوطلبانی که به هر دلیل نمی‌توانند در دوره تمام وقت به تحصیل بپردازند، نظام آموزشی پاره وقت که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز رسیده است، در مقطع کارشناسی رشته‌های غیرپزشکی در تعداد زیادی از واحدهای دانشگاهی ایجاد کرده است. حداکثر مدت مجاز تحصیل در نظام آموزشی پاره وقت بیش از حداکثر مدت مجاز تحصیل در نظام آموزشی تمام وقت است. چنانچه دانشجویان نظام آموزشی پاره وقت امکان انتخاب و گذراندن واحدهای درسی بیشتری را در هر نیمسال داشته باشند می‌توانند این دوره را مانند دانشجویان نظام آموزشی تمام وقت در حداقل مدت طی کنند. حداکثر مدت مجاز تحصیل در دوره کارشناسی نظام آموزشی پاره وقت ۸ سال است.

به فارغ‌التحصیلان این نظام آموزشی مانند نظام آموزشی تمام‌وقت مدرک تحصیلی رسمی مربوط به نظام آموزشی پاره وقت اعطا خواهد شد. کلاس‌های نظام آموزشی پاره‌وقت در وقت عصر تشکیل می‌شود ولی اگر تعداد دانشجویان به تفکیک زن و مرد در یک درس به حدنصاب تشکیل یک کلاس نرسد، ممکن است آن کلاس توأماً با دانشجویان تمام وقت در اوقات صبح یا عصر تشکیل شود. از لحاظ ارزش علمی و استخدامی بین مدرک فراغت از تحصیل تمام وقت و پاره وقت اختلافی وجود ندارد.

انتهای پیام/۴۰۴۰/پ

نظر شما