شناسهٔ خبر: 51246504 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

نگاهی کوتاه بر افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های کتابخانه‌ای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در هفته کتاب؛

نفس تازه فرهنگ بر درخت اندیشه ایران اسلامی

همزمان با هفته کتاب و فرارسیدن ایام گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار، نهاد کتابخانه‌ها عمومی کشور با رونمایی از پروژه‌هایی هدفمند خود در حوزه‌های افتتاح، بازگشایی و راه‌اندازی بخش‌های متنوع، گامی بزرگ در تسهیل دسترسی تمامی اقشار جامعه به کتاب و کتابخوانی برداشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، افتتاح ده‌ها کتابخانه عمومی تازه‌تأسیس؛ بازگشایی شماری از کتابخانه‌ها، راه‌اندازی بخش‌های ناشنوایان، سالن‌های مطالعه و کتابخانه‌های سیار؛ افتتاح ساختمان‌های جدید کتابخانه‌ها و آغاز مراحل احداث پروژه‌های جدید و آغاز به‌کار بخش‌های اسناد و نسخ خطی بخشی از مهم‌ترین اقدامات رونمایی شده توسط نهاد در حوزه فراهم کردن زیرساخت‌های ارتقای فرهنگی در اقصی‌نقاط کشور بود.

راه‌اندازی کتابخانه سیار «کاروان دانایی» خوزستان

در این کاروان که با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس راه اندازی شده، برنامه‌های قصه گویی، عضوگیری و امانت، اهدای کتاب، مسابقات نقاشی و اهدای جوایز اجرا می‌شود. این کاروان پس از هفته کتاب در دیگر روستا‌های استان برنامه اجرا خواهد کرد.

افتتاح بخش ناشنوایان کتابخانه مرکزی استان سمنان

در این بخش خدمات آموزشی و فرهنگی به ناشنوایان ارائه می‌شود. قصه گویی، نشست‌های کتاب‌خوان، نمایش عروسکی، جمله نویسی و مسابقه نقاشی از جمله برنامه‌های کتابخانه مرکزی در این بخش خواهد بود.

افتتاح کتابخانه عمومی بهارنارنج شهر امام‌شهرِ شهرستان قیر و کارزین (استان فارس)

ساختمان کتابخانه عمومی بهارنارنج به همت بانو رقیه نقوی خیر کتابخانه‌یار به مجموعه کتابخانه‌های عمومی واگذار و این کتابخانه به متراژ ۱۵۰ متر تجهیز و به بهره‌برداری رسیده است.

افتتاح کتابخانه مشارکتی سبز شهر دیواندره (استان کردستان)

این کتابخانه دارای سالن مطالعه، آمفی تئاتر، کلاس آموزشی، بخش مرجع و مخزن است. تعداد کل منابع موجود در کتابخانه مشارکتی سبز شش هزار نسخه کتاب و مجله است.

افتتاح بخش ناشنوایان کتابخانه‌های عمومی استان البرز

این بخش به ارائه خدمات به ناشنوایان و کم شنوایان در کتابخانه‌های عمومی استان البرز خواهد پرداخت.

افتتاح کتابخانه مشارکتی امام جعفر صادق (ع) و بازگشایی کتابخانه عمومی استاد احمد نی ریزی

کتابخانه استاد احمد نی ریزی از زمان افتتاح بیش از بیست سال در ساختمان استیجاری مستقر بود و با تدبیری که اندیشیده شد، ساختمان جدید در منطقه‌ای از شهر نی ریز که کتابخانه نداشت، افتتاح شد. ساختمان جدید کتابخانه به همت جمعی از خیرین در ابعاد ۳۰۰ واگذار شده است. کتابخانه مشارکتی امام‌جعفر صادق (ع) نیز به ابعاد ۱۸۰۰ متر تجهیز و افتتاح شده؛ این کتابخانه دارای ۱۷ هزار جلد کتاب از جمله چندین نسخ خطی است.

افتتاح سالن مطالعه ژرف اندیشان در شیراز

سالن مطالعه ژرف اندیشان با مدیریت غلامحسن ابراهیمی در ساختمانی به مساحت ۵۵۰ مترمربع، زیربنای ۳۰۰ مترمربع با ظرفیت ۷۰ نفر ویژه بانوان از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب فعالیت خود را آغاز کرده است. حق عضویت این سالن مطالعه ماهیانه ۴۰۰۰۰۰۰ریال است. از امکانات ویژه این سالن می‌توان اتاق مطالعه VIP، اینترنت پرسرعت و سالن غذاخوری را نام برد. این سالن مطالعه در شیراز، فرهنگ‌شهر، بلوار شهید رجایی، کوچه ۱۴ واقع شده است.

افتتاح کتابخانه عمومی شهید علی نوری در روستای دیزج شهرستان شاهرود (استان سمنان)

این کتابخانه در فضای ۱۲۰ متری با ۲ هزار و ۵۰۰ نسخه کتاب و مجله آغاز به کار کرده است.

افتتاح کتابخانه عمومی زنده یاد عبدالعلی رحیمی شهرستان هرسین (استان کرمانشاه)

کتابخانه عمومی زنده یاد عبدالعلی رحیمی در شهرستان هرسین، با مساحت ۶۵۰ مترمربع از طرف خانواده ایشان به کتابخانه‌های عمومی به صورت حق انتفاع واگذار شده است. این کتابخانه با زیربنای ۱۱۰ متر مربع دارای بخش‌های مخزن اصلی، کودک، امانت کتاب و نشریات با کتابدار متخصص آماده خدمات به مردم فرهنگی شهرستان هرسین است.

افتتاح کتابخانه عمومی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی روستای عبدل آباد شهرستان ورامین (استان تهران)

کتابخانه عمومی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با زیربنای ۱۳۰ مترمربع دارای بخش‌های مختلف از جمله مخزن اصلی، سالن مطالعه، بخش نشریات آماده ارائه خدمات به شهروندان شده و اهالی روستای عبدل آباد شهرستان ورامین از این پس طعم شیرین دانایی را خواهند چشید.

افتتاح کتابخانه عمومی زنده یاد رکسانا میناشی در شهرستان اسلام آباد غرب (استان کرمانشاه)

کتابخانه عمومی رکسانا میناشی، با مساحت ۱۰۰۶ متر مربع با زیربنای ۵۶۷ متر مربع، دارای بخش‌های مخزن اصلی، کودک، امانت کتاب و نشریات؛ با کتابداری متخصص، آماده ارائه خدمات به مردم فرهنگی شهرستان اسلام آباد غرب است.

افتتاح بخش ناشنوایان کتابخانه دکتر حصیبی شهر اراک (استان مرکزی)

با تلاش فراوان تعداد ۵۶ عنوان و ۷۲ نسخه کتاب برای این بخش تهیه شده است. همچنین تعداد ۲۱ نسخه منعِ چند رسانه‌ای از زندگی مفاخر کشور که به همت نهاد برای ناشنوایان مناسب‌سازی شده، برای این بخش تهیه شده است. فعالیت‌های این بخش بیشتر کتابدار محور بوده و برگزاری برنامه‌های قصه‌گویی، داستان نویسی، نقاشی و برنامه‌های آموزشی در حوزه‌های مختلف و مورد نیاز اعضا ناشنوا از جمله مواردی است که در این بخش به اجرا درخواهد آمد.

افتتاح بخش ناشنوایان کتابخانه عمومی آیت الله ملک حسینی (ره) یاسوج (استان کهگیلویه و بویراحمد)

این بخش در حدود ۳۵ مترمربع با هزینه‌ای بیش از ۶۵۰ میلیون ریال آماده سازی شده است و با امکاناتی نظیر سیستم‌های رایانه‌ای، دستگاه به دید، تلویزیون، منابع ویژه نابینایان، میز و صندلی مطالعه و بخش نشریات، خدمات آموزشی و فرهنگی به ناشنوایان ارائه می‌دهد. قصه گویی، نشست‌های کتاب‌خوان، نمایش فیلم به زبان اشاره، نمایش عروسکی، جمله نویسی و مسابقه نقاشی از جمله برنامه‌های کتابخانه مرکزی در این بخش خواهند بود. ناشنوایان عزیز می‌توانند به صورت رایگان عضو کتابخانه شوند.

افتتاح کتابخانه عمومی مولانا جلال الدین روستای تیغاب شهرستان قائنات (استان خراسان‌جنوبی)

این کتابخانه در زمینی به مساحت ۴۲۰ مترمربع با زیربنای ۱۶۰ مترمربع و اعتبار ۲۹۵ میلیون تومان از محل اعتبارات تملک و دارایی شهرستان، جامعه یاوری و خیرین این روستا به ویژه مرحومه زینب صادقی به بهره برداری رسیده است.

افتتاح کتابخانه عمومی دکتر ابوالقاسم بختیار روستای آورگان شهرستان بروجن (استان چهارمحال و بختیاری)

حق انتفاع ساختمان کتابخانه اورگان از سوی دهیاری این روستا به مدت ۱۰ سال به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان واگذار شده است. در این کتابخانه علاوه بر خدمات مرتبط با کتاب، برنامه‌های فرهنگی مختلفی نیز برای بهره‌مندی افراد در سنین مختلف اجرا خواهد شد. برپایی جلسات قصه‌گویی، کار با اسباب‌بازی‌های فکری و اجرای برنامه‌هایی برای افزایش مهارت‌های فرهنگی و اجتماعی کودکان از جمله خدمات این بخش است و مادران نیز می‌توانند از این پس با حضور در برنامه‌های مشاوره‌ای از مطالب ارائه شده در این کارگاه‌ها بهره‌مند شوند.

افتتاح کتابخانه عمومی حضرت ام البنین (س) شهر صنعتی کاوه در شهرستان ساوه (استان مرکزی)

این کتابخانه به وسعت ۲۰۰ مترمربع و بر اساس استاندارد‌های کتابخانه‌ای راه‌اندازی شده و دارای بخش‌های متعددی شامل مخزن، بخش کودک و سالن مطالعه است.

افتتاح کتابخانه عمومی شهید طوسی روستای جزن شهرستان دامغان (استان سمنان)

این کتابخانه در ۱۵۰ متر مربع در روستای جزن از توابع بخش مرکزی دامغان بنا نهاده شده است. ۴ هزار جلد کتاب در کتابخانه عمومی شهید طوسی جزن در موضوعات مختلف دینی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و ... وجود دارد.

افتتاح کتابخانه عمومی شهدای حاجیلار شهرستان چایپاره (استان آذربایجان‌غربی)

این کتابخانه با زیربنای ۱۰۰ مترمربع و ۲۵۰مترمربع مساحت در شهر فاقد کتابخانه حاجیلار شهرستان چایپاره راه اندازی شد. کتابخانه دارای بخش‌های کودک و نوجوان، نشریات، سالن مطالعه، مخزن و امانت است.

افتتاح نخستین سالن مطالعاتی بخش خصوصی در همدان

سالن مطالعاتی آرمان به عنوان نخستین سالن مطالعه بخش خصوصی زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به مناسبت بیست و نهمین دوره هفته کتاب افتتاح شد.

افتتاح کتابخانه عمومی حامی اندیشه روستای معصوم آباد شهرستان خوسف (استان خراسان جنوبی)

کتابخانه عمومی حامی اندیشه روستای معصوم آباد در پنجمین روز از هفته کتاب در مساحتی بالغ بر ۱۲۰ متر مربع افتتاح شد. این کتابخانه که بیست و نهمین کتابخانه روستایی استان است با همکاری مسجد و حسینیه این روستا افتتاح شد.

بازگشایی کتابخانه محمدتقی کریم پور شهرستان بیرجند (استان خراسان جنوبی)

همزمان با آخرین روز هفته کتاب، کتابخانه عمومی محمد تقی کریم پور با حضور علی ناصری، فرماندار شهرستان بیرجند؛ غلامحسین کریم پور، خیر کتابخانه ساز؛ محمود حاجی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ علی عرب نژاد، مدیرکل بهزیستی استان، مدیرعامل سازمان هلال احمر، رئیس سازمان رفاهی تفریحی شهرداری‌ها و جمعی از کتابداران روز دوشنبه یک آذر ماه بازگشایی شد.

افتتاح طرح توسعه کتابخانه عمومی پیامبر رحمت (ص) شهرستان میانه (استان آذربایجان شرقی)

اجرای طرح توسعه کتابخانه عمومی پیامبر رحمت (ص) در مساحت ۳۵۰ مترمربع با ظرفیت ۷۰ نفر صندلی، با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۱۸ میلیارد ریال اعتبار از محل تملک دارایی سرمایه‌ای استان انجام شده است. با توجه به محدود بودن ظرفیت سالن مطالعه کتابخانه این سالن به صورت روز‌های زوج و فرد برای مراجعین خدمات ارائه می‌کرد که با افتتاح این طرح توسعه آقایان و خانم‌ها می‌توانند به صورت همزمان از ظرفیت سالن‌های مطالعه کتابخانه استفاده کنند.

افتتاح کتابخانه عمومی شهریار گلستان شهر بجنورد (استان خراسان‌جنوبی)

کتابخانه عمومی شهریار گلستان شهر بجنورد با زیربنای ۴۳۰ مترمربع، با هزینه کرد ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال توسط اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان از محل اعتبارات سازمان ملی زمین و مسکن و تملک استانی و انجمن شهرستان بجنورد تکمیل و به بهره برداری رسید.

افتتاح ساختمان جدید کتابخانه عمومی شهید صفدرعلی کبودخانی شهرستان خدابنده (استان آذربایجان‌شرقی)

این کتابخانه در حال حاضر با زیربنای ۲۴۷ مترمربع، دارای بیش از ۳ هزار نسخه کتاب بوده و مجهز به بخش‌های مخزن اصلی، امانت، مرجع، دفاع مقدس، کودک و نوجوان و سالن‌های مطالعه ویژه خواهران و برادران است.

افتتاح کتابخانه عمومی ولیعصر (عج) شهرک توحید شهرستان هلیلان (استان ایلام)

کتابخانه عمومی ولیعصر (عج) شهرک توحید هلیلان با زیربنایی به مساحت ۲۶۵ مترمربع دارای بخش‌های گوناگون مخزن و بخش امانات، سالن مطالعه، بخش کودک و مرجع است. این کتابخانه با ارائه خدمات کتابخانه‌ای و اجرای برنامه‌های فرهنگی در راستای توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی آماده خدمت رسانی به مردم شهرستان است.

افتتاح ساختمان جدید کتابخانه عمومی خاتم الانبیاء (ص) گچساران (استان کهگیلویه و بویراحمد)

زمین ساختمان جدید کتابخانه خاتم الانبیاء (ص) در سال ۱۳۹۶ توسط شهرداری در بافت فرسوده محله رادک اهدا و در یک طبقه با زیربنای ۲۸۰ و مساحت ۵۰۰ مترمربع با اعتباری بالغ بر ۷ میلیارد ریال توسط اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان ساخته و در اختیار اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قرار گرفته است. این کتابخانه شامل بخش‌های مخزن، مرجع، سالن‌های مطالعه، بخش کودک و نوجوان بوده و هدیه‌ای فرهنگی برای مردم فرهیخته شهرستان گچساران است.

افتتاح کتابخانه عمومی ایثار روستای دشت رزم در شهرستان ممسنی (استان فارس)

پروژه کتابخانه ایثار در سال ۱۳۹۰ کلنگ زنی شد و با اعتبار بیش از ۲ میلیارد و سیصد میلیون ریال به اتمام رسید. کتابخانه دشت رزم چهارمین کتابخانه نهادی شهرستان ممسنی است که در متراژ ۱۵۰ مترمربع به بهره برداری رسید.

افتتاح کتابخانه عمومی و مرکز توانمندسازی سیار افق (استان خراسان جنوبی)

این کتابخانه سیار سه خدمت امانت کتاب، پخش فیلم‌های مستند کارآفرینی و مطالعه گروهی داستان کارآفرینان به مخاطبان ارائه خواهد شد. مخاطبان اصلی این کتابخانه جوانان روستایی و ساکنان محلات حاشیه شهر قاین هستند و در ابتدای راه اندازی، این کتابخانه به ۱۰ روستا و محله حاشیه شهر قاین خدمات ارائه خواهد داد.

افتتاح بخش اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی کتابخانه عمومی امیرکبیر کرمانشاه

خش اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی کتابخانه عمومی امیرکبیر کرمانشاه با ۳۰ مترمربع فضای مستقل و شرایط و تجهیزات استاندارد شروع به فعالیت کرده و آماده ارائه خدمت به پژوهشگران و علاقمندان استان است. تعداد ۸۵۰ نسخه کتاب در این بخش موجود است از این منابع تعداد ۲۰ نسخه خطی ۶۰۰ نسخه چاپ سنگی و تعداد ۱۳۰ نسخه چاپ سربی و مابقی منابع نفیس چاپی قدیمی است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما