شناسهٔ خبر: 51245379 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تصویرگر و گرافیست:

رسانه‌های دیجیتال، منبع تغذیه تصویری مخاطبان هستند

تهران- ایرنا- کیانوش غریب‌پور، تصویرگر و فعال حوزه نشر، فاصله ناشر با بخشی از مخاطبان را زیاد دانست و گفت: به دلیل تغذیه تصویری که از رسانه‌ها صورت می‌گیرد، مخاطبان نمی‌توانند با آثار تصویرگران ارتباط دقیق برقرار کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، کیانوش غریب‌پور، در نشست آنلاین (برخط) چالش های تصویرگری امروز به همت انجمن تصویرگران ایران، با اشاره به مشکلات صنعت نشر، گفت: ما در صنعتی مشغولیم که بیمار است. بیشترین رسانه ای که با آن کار می کنیم کتاب است و در این جمعیت بخش باسواد و کتاب خوان حسابشان جداست، اما این صنعت مشکلات ویژه ای دارد. 


وی با بیان اینکه مشکلات چاپ در ایران بسیار گسترده است، اظهار داشت: به جز چاپ، مسئله توزیع هم در ایران به شدت مشکل دارد. توزیع‌کنندگان کارشان را به درستی و با دقت انجام نمی دهند و تبدیل به دلال شده‌اند. نان را به نرخ روز می‌خورند. از سوی دیگر کتاب فروشان جوان نیز در سطحی از دانش عمومی نیستند که بتوانند کتاب های خوب را بشناسند و معرفی کنند، به این دلایل ما در تونل وحشتی به نام صنعت نشر کتاب، گیر افتاده ایم.

اقتصاد نشر نمی‌چرخد
این تصویرگر اضافه کرد: بخشی از موضوع به این برمی‌گردد که سیستم معیوب است و از ابتدا کار نشر، رسالت فرهنگی دیده شده و هر کس وارد این کار می شود به عنوان جان فدایی است که می خواهد باری از دوش فرهنگ بردارد، اما آنچه به دست مخاطب می رسد کاملاً فرهنگی نیست و اقتصاد و سیاست هم در آن وجود دارد.
غریب‌پور ادامه داد: به عکس همه دنیا که ناشران، در میان قشر پولدار هستند در ایران فقط ناشران کمک آموزشی، آن هم معدودی از آنها، ثروتمند شدند. اقتصاد نشر نمی چرخد و به همین دلیل، زیبایی شناسانه با موضوع برخورد می‌کنند و کار انتشار کتاب، به عنوان یک رویداد جنبی در کنار زندگی در نظر گرفته می‌شود. 

جهانی موازی در حوزه نشر وجود دارد
وی با بیان اینکه بخشی از مخاطبان از ما فاصله عجیبی دارند، گفت: به دلیل تغذیه تصویری که از رسانه ها صورت می‌گیرد، مخاطبان نمی‌توانند با آثار تصویرگران ارتباط دقیق برقرار کنند. بخش مهمی از کارهای تصویرگری در کتاب‌ها نوآورانه نیست؛ اما همان تصویرگران اگر بخواهند برای یک نرم‌افزار، استیکر طراحی کنند، بسیار به روز هستند و همه ویژگی های کارهای تازه را می شناسند. این نکته نشان می‌دهد جهانی موازی در حوزه نشر وجود دارد که با جهان بیرون کاری ندارد و خیالی کار می کند. انگار فضای مقدسی وجود دارد که دنیای امروز نباید وارد آن شود.

این تصویرگر با اشاره به قراردادهای تصویرسازی گفت: به خیلی از دوستان تصویرگر که می‌گوییم پشت جلدی قرارداد ببندند می‌گویند این کتاب به چاپ بعدی نمی رسد. از مشکلاتی که در شبکه پخش کتاب وجود دارد تا مشکلات نشر و کتاب فروشی ها که به کار خود تسلط ندارند همه در روند به چاپ دوم نرسیدن کتاب سهمی دارند. 
غریب‌پور، اظهار داشت: اگر بخواهیم درباره تصویر دیگری حرف بزنیم باید بیاییم روی زمین و سواد بصری داشته باشیم و جدا از دانش تصویرسازی از کار خود لذت ببریم. تصویرگری که از کار خود درآمد دارد و مقام و جایزه نیز دریافت کرده، دیگر به سراغ زیبایی‌شناسی می‌رود. این فرایند کلاً معیوب است اما باید هر کدام به سهم خود، آرام آرام کار کنیم تا بتوانیم پیش برویم. حتی ناشران هم فکر می‌کنند اگر کتابی نفروخت باید بتواند جایزه بگیرد، برای همین من نام دنیای نشر را جهان‌موازی گذاشته ام که به صورت افیونی ما را از دنیای امروز دور می‌کند.

کیانوش غریب‌پور، متولد سال ۱۳۴۸ و فارغ التحصیل رشته گرافیک از دانشگاه هنر و به عنوان طراح گرافیک، تصویرگر و مدیر هنری شهرت دارد. غریب‌پور از سال ۶۸ فعالیت خود را در زمینه تصویرگری مطبوعات و ادبیات کودک آغاز کرد و جوایز متعددی در جشنواره‌های مختلف داخلی و بین‌المللی به‌دست آورد. او عضو هیأت بنیانگذار و دبیر دائم جشنواره تصویرگری شاهکارهای ادبی ایران، مدیر هنری نشر افق و کانون فرهنگی‌هنری نی‌داوود و عضو هیأت مدیره انجمن طراحان پوستر تئاتر ایران بوده است.

نظر شما