شناسهٔ خبر: 51240205 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وقتی دانشجویان ناجی جان بیماران زیادی می‌شوند

تیمی ۵ نفره متشکل از دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اختراعی ثبت شده است که اختلال بلع را درمان می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، به همت تیمی ۵ نفره متشکل از دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اختراعی ثبت شده است که اختلال بلع را در بسیاری از بیماران درمان می‌کند.

به بهانه روز دانشجو سراغ دو نفر از دانشجویان مخترع در دانشگاه علوم پزشکی کرمان رفتیم.

سیما فرپور دانشجوی دکترای تخصصی علوم اعصاب گفت: به واسطه سالمندی و برخی بیماری‌ها از جمله بیماری‌های نورولوژیک (مثل سکته مغزی، فلج مغزی، ام اس و ضربه‌های مغزی)، بیماری‌های نورودژنراتیو (مثل پارکینسون و آلزایمر)، بیماری‌ها و سرطان‌های سر و گردن و حتی کرونا، مشکلاتی در سیستم عصبی، حسی و حرکتی فرد ایجاد می‌شود که کنترل و هدایت مواد غذایی جامد، مایعات و حتی آب دچار نقص شده و فرد را با مشکلاتی در خوردن و آشامیدن مواجه می‌کند.

او افزود: در اصطلاح پزشکی به این گونه مشکلات اختلال بلع یا دیسفاژیا می‌گویند.

اختلال در بلع ممکن است با علائمی مثل سرفه کردن، گلو پاک کردن و احساس درد و خفگی در قبل، حین و بعد از مصرف ماده غذایی همراه باشد و بیمار را با مشکلات پیچیده تری از جمله سوء تغذیه، کمبود آب بدن و عفونت‌های تنفسی مواجه کند که تمام این موارد می‌توانند خطر مرگ و میر در بیماران را افزایش دهد.

فرپور بیان داشت: یکی از راه‌هایی که می‌توان به این بیماران و به خصوص آن‌هایی که در بلع مایعات مشکل دارند کمک کرد تغییر غلظت مواد غذایی به گونه‌ای است که بلعی ایمن و راحت برای بیمار اتفاق بیافتد.

البته این تغییر غلظت باید به صورتی باشد که علاوه بر اینکه مزه، بو و رنگ ماده غذایی حفظ می‌شود، غلظت تعیین شده در مقابله با دمای بدن در دهان و بزاق دهان ثابت باقی بماند.

او تصریح کرد: در دنیا موادی وجود دارد که به مواد غذایی بیمار و به ویژه مایعات مصرفی او اضافه می‌شوند و بیمار به آن واسطه بلع راحت‌تر و ایمن تری پیدا می‌کند و در عین حال لذت خوردن و آشامیدن برای بیمار از راه دهان نیز فراهم می‌شود.

روز دانشجو

این دانشجوی دکترای تخصصی علوم اعصاب گفت: متاسفانه به دلیل تحریم‌ها و مشکلات ارز، عملا تهیه تیکنر‌های خارجی برای بیماران نیازمند کشورمان با مشکل مواجه بود.

با کاری که در ۲ سال گذشته با همت یک تیم ۵ نفره متخصصین فارماسیوتیکس، فیزیولوژی، علوم اعصاب، گفتاردرمانی، فارماسیست و طب فیزیکی و توانبخشی انجام شد، موفق به دست یابی به فرمولاسیونی شدیم که علاوه بر اینکه به طور کامل مزایای نمونه خارجی را برای بیمار تامین می‌کند.

به راحتی با انواع نوشیدنی‌ها و دیگر مواد خوراکی، دما و اسیدیته‌های مختلف قابل مصرف است، به طور مشخص ۳ مزیت جدی هم نسبت به نمونه خارجی دارد و بر همین اساس موفق به ثبت اختراع آن شدیم.

علیرضا سالاری نژاد دانشجوی دکترای تخصصی علوم و اعصاب و یکی از اعضای این تیم ۵ نفره بیان داشت: نمونه‌های خارجی برای آماده شدن نیاز به همزدن زیادی دارند که اگر این کار به درستی صورت نگیرد نه تنها کمکی به بیمار نمی‌کند بلکه می‌تواند شرایط بیمار را پیچیده‌تر هم کند .

 در نمونه داخلی به واسطه فرمولاسیون خاصی که دارد این مشکل مرتفع شده است و بنابراین بیماران با نواقص حرکتی و ذهنی به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند و همچنین به این واسطه مصرف این ماده در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها نیز بسیار راحت‌تر و سریعتر شده است.

او افزود: مصرف نمونه‌های خارجی به دلیل محتوای بالا انرژی، برای بیمارانی که باید از رژیم‌های غذایی با کالری و قند کم استفاده کنند (مثل بیماران مبتلا به دیابت) محدودیت و حتی ممنوعیت دارد، اما  این مساله نیز در محصول داخلی برطرف شده است.

سالاری نژاد تصریح کرد: نمونه داخلی به دلیل فرمولاسیون خاصی که برای این اختراع طراحی شده است، ضمن بالابردن کیفیت، باعث کاهش قیمت نیز شده است.

عباس پرداختی معاون تحقیقات و فناوری و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: قطعا اختراعات و پژوهش‌ها تاثیر بسزایی در رشد و پیشرفت کشور خواهند داشت، در خصوص اختراع خانم فرپور باید گفت که این اختراع محصولی فوق العاده است و در بلع، به بیماران زیادی کمک می‌کند.

روز دانشجو

او افزود: دانشگاه علوم پزشکی کرمان از ابتدای امسال تاکنون (۹ ماه ابتدای سال) تعداد ۵۵۶ طرح تحقیقاتی را ارائه داده است.

پرداختی در خصوص تعداد اختراعات ثبت شده به وسیله دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان داشت: از ابتدای بنیان گذاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکنون، تعداد ۶۴ اختراع به همت دانشجویان و استادان به ثبت رسیده است.

گزارش از فاطمه جابری نسب

انتهای پیام/ی

نظر شما