شناسهٔ خبر: 51235007 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نماینده جنبش عدالتخواه: مجلس قانون خودش برای لغو تحریم‌ها را زیر پا گذاشت

نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: مجلس در طرح اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها، پایان نظارت‌های فراپادمانی آژانس را تصویب می‌کند اما در موعد اجرا خود توجیه کننده زیر پا گذاشتن قانون می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تشکل های دانشگاهی خبرگزاری فارس، سیدسجاد سجادی نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی در نشست ۱۶ آذر که با حضور محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: ضمن عرض سلام به همه حضار و دانشجویان حاضر در جلسه سلامی هم عرض می کنیم به سر لیست وحدتی که پیروزی اش را مدیون عدم مشارکت مردم در انتخابات است.

وی افزود: مردم و مردم سالاری امروز جزو الفاظی شده است که اصولگرایان به یک نحو و اصلاح طلبان به نحوی دیگر آن را بازیچه خود کرده اند، این مفهوم را این سیاسیون به قدری ذلیل کردند که تعینش شده دیدارهای مردمی و سفرهای استانی آقایان. چه چیزی در میان مفاهیم جابجا شده که مردم سالاری عکس گرفتن با مشکلات مردم هست اما احترام به عقایدشان خیر.

سجادی تصریح کرد: چرا باید در مجلس، نمایندگان مردم در موضوع بودجه نتیجه‌ای را مصوب کنند و رییس مجلس یا هیأت رئیسه، مصوبه‌ کل نمایندگان را تغییر دهند؟ این چه مردم سالاری شد که حتی نمایندگان به نظر یکدیگر و قانون هم پایبند نیستند. از طرفی هم وقتی به همین سفرهای استانی نگاه می‌کنیم با انبوهی از وعده‌های اجرایی نشده مواجه می‌شویم. انگار که مسئولیت حرف هایتان را فقط تا قبل از بیان شدن قبول می‌کنید.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: متاسفانه وقایع یکی دوساله گذشته،‌ اعتبار مجلس و امید به این مجلس را مخدوش کرده‌است. قرار بود مجلس لاریجانی بشود مجلس شورای اسلامی اما امروز با مجلس قالیباف مواجهیم. چطور می‌شود که مجلس انقلابی همان برخوردی را با عنابستانیٍ سیلی زن می‌کند که مجلس لیبرال با درازهیٍ فحاش کرد. مگر قرار نبود سیلی عدالت بر صورت عنابستانی نواخته شود. پس چه شد؟ این بی توجهی ها به رفتار نمایندگان اوضاع را به جایی رسانده که امروز نیازمند نهادی برای صیانت از مردم در مقابل نمایندگان شان هستیم.

وی افزود: شاید از اولین اقدامات ناامید کننده مجلس بحث انتصاب رئیس دیوان محاسبات بود. مجلسی که خود باید تعین قانون مداری باشد در آن قضیه آنچنان قانون را بازیچه دست خود کرد که عرصه تبدیل به مزحکه‌ای خنده‌دار شد. و دیواری که از ابتدا با بازیچه گرفتن قانون در راستای منافع سیاسی چیده می‌شود، بی تردید اگر نریزد بر همین منوال ادامه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: آقای قالیباف به ما بگویید که موضوع از چه قرار است. چطور با شعار شفافیت به مجلس می‌آیید ولی تا خرتان از پل می‌گذرد دچار آلزایمر می‌شوید؟ تازه وقتی هم که این طرح را مطرح می‌کنید میخواهید با دو شوری کردن آن به نوعی سر مردم شیره بمالید. این چه دوروریی است که در دستورکار قرار گرفته‌است. اولویت‌هایتان از چه قرار است که در صحن پیگیر تبادل زندانیان ایران و برزیل هستید ولی هیچوقت نوبت به شفافیت نمی‌رسد.

وی یادآور شد: آقای قالیباف هیچ به این فکر کرده‌اید که چطور مجلسی که با شعار کار کشیدن از دولت روی کار می‌آید نه تنها قادر به آوردن رییس جمهور به مجلس نیست بلکه با اتکا به چهارتا کد و حرف‌های در گوشی طرح سوال از او را نیز از دستور کار خارج می‌کند. حتی مجلس در طرح اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها، پایان نظارت‌های فراپادمانی آژانس را تصویب می‌کند اما در موعد اجرا خود توجیه کننده زیر پا گذاشتن قانون می‌شود. مجلسی که خودش از خودش حراست نمی‌کند چطور از بقیه توقع دارد.

سجادی تصریح کرد: آقای رئیس و هیئت رئیسه محترم؛ خوب با سکوت خودتان از حیثیت مجلس دفاع می‌کنید. چطور یک هیئتی تحت عنوان نظارت بر سیاست‌های کلی نظام با وجود موافقت شورای نگهبان در طرح واردات خودرو مصوبه مجلس را ملغی می‌کند؟ شما چرا ساکتید و از حیثیت مجلس دفاع نمی‌کنید.

وی ادامه داد: حرف از آزادی می‌زنید و مردم مردم می‌کنید اما به یکباره همین مردم را با طرح صیانتی مواجه می‌کنید که محدود کننده آزادی های اجتماعی است و در خصوصی ترین امور مردم سرک می‌کشد و به همین مقدار اکتفا نمی‌کنید و طرح را در پستوهای مجلس با شیوه‌های غیرشفاف در جریان می‌اندازید. آخر سر هم وقتی کمی در اخبار جستجو می‌کنیم می‌بینیم که ظاهرا کسانی بیرون از مجلس طرح را هدایت می‌کنند. حقیقتا چه شد که مجلس اینگونه بازیچه این نهاد و آن نهاد شده‌است. اوضاع را به جایی رساندید که اگر فردا بگویند مجلس قصد تصویب طرحی برای مجازات مخالفانش دارد،‌ مردم باور می‌کنند.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: آقای قالیباف هیچ فکر کرده‌اید که چرا حتی امضا کنندگان منبری و سخنران بیانیه حمایتی از لیست وحدت نیز، از شما و آن لیست اعلام برائت می‌کنند. واقعا چه شد که سخنرانانی اصلی خود را نیز از دست دادید؟

نماینده جنبش عدالت خواه دانشجویی افزود: رییس مجلس در جایگاه نظام اسلامی باید نماینده‌ والاترین سطح از فرهنگ و شعور سیاسی باشد اما روزگار ما را با رییس مجلسی مواجه کرده که نه تنها توضیحی قانع کننده در مورد فساد منصوبانش با صاد و منسوبانش با سین نمی‌دهد بلکه همچنان بر استفاده از افراد شبهه دار مصر است. امری که حتی صدای نمایندگان را هم چند وقت پیش درآورد.

وی گفت: چه طنازانه‌است عملکرد رئیسی که در رابطه با عدم تصویب طرح شفافیت می‌گوید: من هم فقط یک نماینده‌ام و نه بیشتر و در عین حال منفردا به تغییر در ردیف‌های بودجه مصوب‌ دست می‌برد. گویی در پرده اول فردی مفلس و منزوی است که هیچ کس به حرفش گوش نمی دهد و در پرده دوم روح کل مجلس در او حلول پیدا کرده‌است.

سجادی تصریح کرد: راستی آقای قالیباف اخبار حکایت از امتناع مجلس در موضوع  اعلام حقوق‌ها دارد. نظرتان چیست پیش قدم شوید و فیش حقوقی خود را منتشر کنید تا دستگاه مجلس به تبعیت از شما همراهی کند.

وی در پایان گفت: حرف ما این است، این فرایند و فرهنگ سیاسی جدای از اثراتش بر جایگاه مجلس، ابتذال سیاسی‌ای را رقم زده که به سفله پروری منجر می‌شود. آقای قالیباف ما از بدتر شدن اوضاع می‌ترسیم چرا که در حدیث می‌گوید الناس علی دین ملوکهم.

انتهای پیام/

نظر شما