شناسهٔ خبر: 51234968 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

آنا گزارش می‌دهد؛

برگزاری نشست ۳ ساعته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با دانشجویان/ پاسخ‌های صریح و شفاف دکتر طهرانچی

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در نشستی صمیمانه با دکتر طهرانچی دغدغه‌های خود را درباره امتحانات ‌و سایر موضوعات بیان کردند.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ قرار است فعالان دانشجویی با دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به مناسب روز دانشجو دیدار داشته باشند، این نشست مانند اکثر نشست‌های دانشگاه در سالن کتابخانه دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات برگزار می‌شود. در ورودی سالن تعدادی از دانشجویان حضور دارند که منتظر بودند وارد نشست شوند. پس از انجام هماهنگی‌ها با گل رزی در دست وارد سالن همایش می‌شوند، دیر نپایید که سالن مملو از جمعیت و مانند همه نشست‌های پر شور دانشجویی همهمه به پا می‌شود. زمان زیادی نگذشته دکتر طهرانچی به همراه معاونان دانشگاه به سالن می‌آید و به سرعت پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید و سرود ملی مراسم آغاز می‌شود.

پس از سخنرانی فرزاد جهان بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در حمایت از فعالیت‌های دانشجویی، دانشجویان فعال در تشکل‌ها و انجمن‌های دانشجویی سخنرانی می‌کنند. محور بحث دانشجویان نحوه برگزاری امتحانات و پرداخت شهریه است. هر دانشجویی که مجازی شدن امتحانات و چگونگی پرداخت شهریه دانشگاه را مطالبه می‌کند سایر دانشجویان با کف از او حمایت می‌کنند.

مطالبه ۳۶۵ روزه دانشجویان

امیر یافته؛ نماینده گروه جهادی بسیج دانشجویی اولین دانشجویی است که دغدغه‌های خود را بیان می‌کند. همینکه یافته سخنانش را آغاز می‌کند، می گوید دانشجو نه تنها برای روز دانشجو بلکه برای همه ۳۶۵ روز سال حرف دارد. این سخنان یافته با استقبال سایر دانشجویان مواجه می شود و همگی برایش کف می زنند.

وی در ادامه به فعالیت جهادگران دانشجو اشاره می‌کند و می‌گوید: «یکی از دغدغه‌های گروه‌های جهادی، بحث تامین اعتبارات است. تمام هزینه‌های گروه‌های جهادی از شورای فرهنگی دانشگاه قابل تامین نیست، به همین دلیل از کمک‌های مردمی و سایر مراکز برای تامین هزینه‌ها استفاده می‌شود.»

این فعال دانشجویی پیشنهاد می‌کند: «باید در قرارگاه گروه جهادی تغییراتی داده شود و دکتر طهرانچی رئیس آن شوند، همچنین لازم است پیوند دانشگاه آزاد اسلامی با برخی نهادها مانند بنیاد علوی و بنیاد مستضعفین تقویت شود.»

وی همچنین خواستار اضافه شدن استفاده از وام‌های صندوق رفاه در سامانه آموزشیار می‌شود.

در ادامه علیرضا محسنی نماینده اتحادیه مجمع اسلامی تشکل‌های دانشجویان می‌گوید: «اتحادیه مجمع اسلامی توانسته به اهداف مهمی برسد و جشنواره شهید آیت برگزار کند.» این دانشجو همچنین می‌گوید: «باید حس مطالبه گری و حس وحدت را بالا ببریم.»

طهرانچی در نشست صمیمانه با فعالان دانشجویی: نحوه برگزاری امتحانات در دانشگاه آزاد اسلامی امری ثانوی است

نگرانی برای برگزاری امتحانات

محسنی عنوان می‌کند: «با آموزش مجازی نمی توان امتحان حضوری برگزار کرد.» وی ادامه می‌دهد: «برای سیستم آموزش مجازی و امتحانات فکری کنید.» پرداخت شهریه، متناسب سازی شهریه با امکانات، اشکالات بخشنامه‌ای از دیگر موضوعاتی است که محسنی مورد تاکید قرار می‌دهد.

امیررضا عبدی نماینده اتحادیه اسلامی دانشجویان به عنوان سخنران بعدی مراسم نیز به انتصابات روسا، پیشروی به سمت دانشگاه نسل سوم، دستیابی به علم نافع اشاره می کند.

محدثه مصفا نماینده اتحادیه انجمن اسلامی مستقل به ظرفیت تحولی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره و پیشنهاد می کند که امکانات فناوری ایجاد شده در دانشگاه در سایر واحدها نیز ایجاد شود.

محسن شاکری، نماینده اتحادیه دفتر تحکیم وحدت نیز بر لزوم شفافیت مالی دانشگاه تاکید می کند و می گوید: «امید برای آینده است امیدواری منوط به کنش است وقتی مطالبه پاسخ داده می‌شود امیدواری ایجاد می‌شود.»

غفاری نماینده تشکل‌های اسلامی مستقل؛ بر تقویت اعتقادات، تصمیم گیری برای امتحانات، تقسیط پرداخت شهریه، تقویت بودجه فرهنگی برای جنبش‌های دانشجویی، تولید علم تاکید می‌کند.

امیررضا علایی زاده نماینده بسیج دانشجویی؛ مالک حسینی بسیج دانشگاه آزاد اسلامی؛ سید مریم عاریق، نماینده طرح معرفت رضوی؛ سید عارف موسویان نماینده هیئت‌های دانشجویی؛ سپانلونژاد نماینده نشریات دانشجویی؛ طاهری نماینده انجمن‌های علمی دانشجویی از دیگر سخنرانان دانشجویی هستند که بر حمایت از تشکل ها، کانون ها و انجمن‌ها تاکید می کنند.

پاسخ‌های بی‌پرده دکتر طهرانچی به دانشجویان

پس از اینکه دانشجویان دغدغه‌های خود را بیان می‌کنند دکتر طهرانچی به جایگاه سخنرانی می‌رود تا به سوالات و ابهامات دانشجویان پاسخ دهد. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به نگرانی دانشجویان در پرداخت شهریه می‌گوید: «ما نمی‌خواهیم به دانشجو فشار بیاوریم، قبلاً از دانشجویان برای پرداخت شهریه چک می‌گرفتیم اما اکنون دیگر با اعتماد به قول دانشجویان در پرداخت شهریه، منتظر پرداخت‌ها می مانیم.» وی ادامه می‌دهد: «دانشگاه آزاد اسلامی به ۵۶ هزار نفر دستمزد پرداخت می‌کند و شهریه‌ها مستقیما برای پرداخت حقوق به کارکنان و اساتید هزینه می‌شود به همین دلیل از پیامک های یادآوری پرداخت شهریه ناراحت نشوید. البته ما قصد داریم سهم شهریه را در امور مالی به ۶۰ درصد برسانیم اما تا آن موقع با پرداخت‌های شما، هزینه‌های جاری دانشگاه تامین می‌شود.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره متناسب سازی شهریه‌ها می‌گوید: «شهریه متناسب سازی شده است. ۵ رده و ۱۳ رتبه برای واحدها در نظر گرفته‌ایم و بر این اساس شهریه همه واحدها یکی نیست.»

محور مهم دیگر این نشست، امتحانات و کلاس‌ها است، علی‌رغم اینکه نمایندگان دانشجویان به این موضوعات اشاره داشتند اما به نظر می‌رسد که سایر دانشجویان قانع نشده اند و از گوشه و کنار نشست درباره نحوه برگزاری امتحانات از رئیس دانشگاه آزاد اسلامی سوال می‌کنند. دکتر طهرانچی در پاسخ به این مطالبه این سوال را از دانشجویان می‌پرسد که آیا آموزش مجازی نسخه دائمی است؟ که بسیاری از دانشجویان می گویند خیر اما در این میان عده‌ای عنوان می‌کنند بله. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به دانشجویان متقاضی ادامه آموزش مجازی عنوان می‌کند: «اگر می‌خواهید آموزش مجازی ادامه پیدا کند در واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی ثبت نام کنید.»

دکتر طهرانچی معتقد است که تصمیم گیری واحد برای امتحانات مانند لباس فری سایز بدقواره است. وی اضافه می‌کند که بنابراین نمی توان نسخه یکپارچه تعیین کرد. وی خطاب به دانشجویان عنوان می‌کند: «امتحان عادلانه را مطالبه کنید.»

در همین اثنا یکی از دانشجویان می‌گوید که کلاس ۷۰ نفره چطور حضوری می‌شود؟ طهرانچی بیان می‌کند: «کلاس ۷۰ نفره مجازی می ماند امتحان هم مجازی است.» وی تاکید می‌کند: «بچه‌ها درس بخوانید. ما با تقلب مخالفیم.»

بر اساس اعلام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی؛ امتحانات برای کلاس هایی که جمعیت کمتر از ۳۰ نفر دارند، حضوری برگزار می شود اما برای کلاس های بیشتر از ۳۰ نفر مجازی خواهد بود.

دکتر طهرانچی در این نشست اصل را بر کیفیت آموزش می‌داند و می‌گوید: «اگر دانشجو و استاد آنقدر رشد پیدا کند و در جریان آموزش نمره بدهد دیگر امتحان برچیده می‌شود.»

وی خبر می‌دهد که کلاس دانشجویان رشته‌های پزشکی با هر جمعیتی به‌صورت حضوری خواهد بود. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان سخنانش خطاب به دانشجویان می‌گوید که جلوی مسئول از او تعریف نکنید که همه دانشجویان کف می‌زنند.

وی عنوان می‌کند: انسان‌ها فرعون نیستند اما فرعونشان می‌کنند. وی در پاسخ به انتقاد یکی از دانشجویان برای سفرهای خارجی مسئولان دانشگاه، بیان می‌کند: «سفرهای خارجی مشخص است، آن‌گونه که تصور می‌کنید نیست، اکثر ماموریت‌ها به افغانستان و عراق است.»

درنهایت دکتر طهرانچی به میان دانشجویان می‌رود و به تک‌تک ابهامات پاسخ می‌دهد و دانشجویان با چهره خندان از نشست خارج می‌شوند.

انتهای پیام/۴۰۴۰/

نظر شما