شناسهٔ خبر: 51233748 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری اعلام کرد:

استقبال عراق از حضور شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در کرکوک

تهران - ایرنا - دومین روز از بیست و سومین رویداد «یکشنبه‌های صادراتی» صندوق نوآوری و شکوفایی با حضور هیات تجاری و فناوری از کشور عراق (کرکوک) به منظور ارائه مشاوره و مدیریت صادرات محصولات دانش بنیان در محل صندوق نوآوری برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، کلینیک مدیریت صادرات دانش بنیان، برای توسعه بازار محصولات دانش بنیان و آشنایی بیشتر شرکت‌های دانش بنیان با فرصت‌ها و چالش‌های حضور در بازارهای بین‌المللی، رویداد «یکشنبه‌های صادراتی» را به‌صورت هفتگی برگزار می‌کند.

در این رویداد یک هیات تجاری از بازارهای هدف تجاری با شرکت‌های دانش بنیان به‌صورت حضوری و آنلاین دیدار می‌کنند و ضمن آشنایی با توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان در هر حوزه، امکانات و فرصت‌های حضور آنها در بازار کشور هدف را تشریح و بررسی می‌کنند.

گسترش روابط تجاری با همسایگان از مهمترین اولویت‌های ایران

سرکنسول جمهوری اسلامی‌ ایران در عراق در این نشست در سخنانی با بیان اینکه اینکه عراق، دومین شریک جمهوری اسلامی ‌ایران بعد از چین است، گفت:یکی از مهمترین اولویت‌های دولت ایران، گسترش روابط تجاری با همسایگان خود همچون عراق است.

مهدی شوشتری افزود:حجم روابط تجاری عراق در ابعاد مختلف تجارت و صادرات بیش از ۱۲ میلیارد دلار در سال بوده است.

وی یکی از مهمترین اولویت‌های دولت سیزدهم را برقراری روابط تجاری با همسایگان ایران عنوان کرد و گفت: برقراری این روابط تجاری در دستور کار وزارت امورخارجه قرار گرفته است.

سرکنسول ایران در عراق، استان کرکوک را از مهمترین استان‌های عراق از حیث برخورداری از منابع عظیم گاز و نفت دانست و گفت:این استان می‌تواند جایگاه ممتازی در روابط دو کشور ایجاد و فرصت‌های خوبی را برای روابط تجاری به وجود آورد.

وی در ادامه پیشنهاد کرد:شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در حوزه‌های انرژی، نفت و گاز، پتروشیمی، کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی، ساختمان و صنعت و ایجاد خطوط در حوزه‌های مختلف با طرف‌های عراقی وارد مذاکره شوند و از ظرفیت همکاری‌های دو طرف استفاده کنند.

شوشتری همچنین از حضور ۳۰ شرکت دانش بنیان در نمایشگاه دائمی ایران در ‌سلیمانیه که دی ماه سال جاری برپای می‌شود، خبر داد.

چرایی اهمیت استان کرکوک برای ایران

رایزن بازرگانی ایران در عراق نیز در ادامه این رویداد با بیان اینکه در حال حاضر ۷ میدان نفتی در کرکوک وجود دارد که حجم ذخایر آن ۱۳ میلیارد دلار بشکه تخمین زده شده است، افزود: کرکوک به دلیل موقعیت جغرافیایی و نقطه اتصالی که با اقلیم کردستان و منطقه عربی دارد، یکی از استان‌های مهم عراق محسوب می‌شود.

ربیع الهاوی در ادامه خاطرنشان کرد: نفت و صنایع وابسته به آن، سیمان، مواد غذایی، خشکبار و سایر نیازهای مردم در کرکوک از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است اما در گذشته به دلیل مشکلات امنیتی، این استان از رشد صنعتی خوبی برخوردار نبود.

وی گفت: ۷۴ درصد صنایع کرکوک را صنایع نفتی و گاز تشکیل می‌دهد و مابقی شامل پوشاک، چوب و سایر صنایع است. این در حالی است که ۳۰ کارخانه مواد غذایی در کرکوک جهت تامین نیازهای مردم فعالیت می‌کنند.

ربیع الهاوی،  بر سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی ‌تاکید کرد و افزود: دانش بنیان‌ها می‌توانند از این فرصت‌ها استفاده کنند تا روابط تجاری دو کشور توسعه یابد.

رایزن بازرگانی ایران در عراق  در ادامه بر توجه ویژه صندوق نوآوری و شکوفایی بر روابط تجاری عراق و ایران تاکید کرد.

استقبال عراق از حضور شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در کرکوک

استقبال عراق از ورود شرکت‌های دانش بنیان ایرانی به کرکوک

رییس اتاق بازرگانی و صنایع کرکوک نیز در ادامه این رویداد، اظهارکرد: اتاق بازرگان این استان در عراق در سال ۱۹۵۷ میلادی به عنوان بخش خصوصی تاسیس شد و هیات امنای این اتاق شامل ۱۰ عضو است.

صلاح‌الدین صالحی با بیان اینکه کرکوک شهری نفت‌خیز است، بیان کرد: اولین چاه نفت در عراق در سال ۱۹۲۳ میلادی در این استان کشف شد.

وی ادامه داد: کرکوک از زمین‌های حاصلخیر خوبی برای حوزه فناوری دانش بنیان‌ها برخوردار است و همچنین محصولات استراتژی در این استان شامل گندم، کنجد و ذرت وجود دارد.

صالحی با اشاره به اینکه فرصت‌های بسیاری در حوزه‌های صنعت و کشاورزی جهت سرمایه‌گذاری در کرکوک وجود دارد، اظهارکرد: این استان قلب عراق و نقطه اتصال و ارتباط ایران و عراق است.

وی در ادامه از شرکت‌های دانش بنیان ایرانی خواست در نمایشگاه دائمی ‌کرکوک که ماه مارس ۲۰۲۲ برپا می‌شود حضور یابند تا ضمن معرفی دستاوردها و محصولات خود، با سرمایه‌گذاران عراقی نیز وارد مذاکرات تجاری شوند.

بیشترین شرکت‌های فعال در کرکوک از ترکیه و سوریه هستند

رییس اتاق بازرگانی عراق نیز در این نشست بیان کرد:با توجه به اینکه بیشترین شرکت‌های فعال در کرکوک از ترکیه و سوریه هستند، ورود شرکت‌های دانش بنیان ایرانی به این استان، رقابت جدی را به نفع دانش بنیان‌های ایرانی ایجاد می‌کند.

سلیمان یوسف افزود: بنده در حال حاضر به ساخت مجتمعی برای حضور شرکت‌های دانش بنیان و مهندسین ایرانی در کرکوک پرداخته‌ام.

وی با اشاره به اینکه، در کرکوک پروژه‌های زیادی برای اجرا وجود دارد افزود: اما با کمبود بودجه مواجه هستیم و متاسفانه هر سال این پروژه‌ها نیمه کاره باقی می‌مانند.

نخستین نمایشگاه دائمی ‌ایرانی در کرکوک افتتاح می شود

کارگزار صندوق نوآوری و شکوفایی در عراق هم اظهارکرد:ایران باید استان کرکوک در عراق را مستقل بداند و شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در این استان به منظور توسعه روابط تجاری حضور پیدا کنند.

سعید الذاکرین افزود: یکی از راه‌های توسعه روابط تجاری دو کشور، برگزاری نمایشگاه‌ها است و ما قصد داریم اولین نمایشگاه دائمی ‌ایرانی را در کرکوک افتتاح کنیم.

وی ادامه داد: دانش بنیان‌های فعال در حوزه‌های کشاورزی، نفت، گاز و پتروشیمی، ماشین آلات و ... می‌توانند جهت توسعه بازار بین‌المللی خود در کرکوک حضور پیدا کنند.

سعید الذاکرین از برپایی نمایشگاه دائمی ایران ‌طی دی‌ماه سال جاری در سلیمانیه خبر داد و بیان کرد: شرکت‌های دانش بنیان ایرانی می‌توانند در این نمایشگاه حضور پیدا کنند تا در حوزه‌های مختلف فناوری با کنسول‌گری سلیمانیه همکاری داشته باشند.

در پایان این رویداد نیز هیات تجاری و فناوری عراق(کرکوک) به همراه مدیران صندوق نوآوری از نمایشگاهی که در حاشیه این رویداد با حضور ۱۲ شرکت دانش بنیان در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برپا شد، بازدید کردند.

 جلسات B۲B نیز میان شرکت‌های دانش بنیان ایرانی و تجاری عراقی در دومین روز از بیست و سومین رویداد «یکشنبه‌های صادراتی» هیات تجاری و فناوری از کشور عراق (کرکوک) برگزار شد.

نظر شما