شناسهٔ خبر: 51230794 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی:

خدمات فرهنگی اجتماعی باید تقویت کننده مفهوم زیارت باشد

صاحب‌خبر -

محمد حسین زاده افزود: آن چه در حوزه زیارت ماندگار می شود اثرات و برکات معنوی و تربیتی آن بر زائر است.اگر این اثرات خوب طراحی شود بر مجاور هم اثر مثبت دارد، و رفتار زائر و مجاور بر هم اثر مثبت می گذارد.

وی با اشاره به وظایف این کمیته و دستگاههای فرهنگی گفت: آن چه ما می توانیم در حوزه فرهنگی اجتماعی فراهم کنیم که همه ذهن زائر را بر حوزه زیارت متمرکز کنیم و فضاهای اجتماعی، فرهنگی باید طوری طراحی شود که ذهن زائری که به سمت مشهد حرکت می کند را به بعد معنوی زیارت سوق دهد، اگر این فضا ها ذهن زائر را از زیارت دور کند باید مدیریت کنیم که اصلاح و باز طراحی شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: اگر زیارت بتواند اثرات عمیق فرهنگی، معنوی و تربیتی بگذارد ما کارمان را درست انجام داده ایم، احصاء و هدف گذاری ظرفیت های دستگاهها و ارگانها در کنار فعال سازی ظرفیت های مردمی برای این که همه را حول محور زیارت و حرم مطهر جمع کنیم وظیفه ماست.

وی ادامه داد: ما آهن ربا و مغناطیسی به نام حرم مطهر امام رضا(ع) داریم و همه ما زائر و مجاور باید حول این مغناطیس اصلی قرار بگیریم اگر یکی از ما جهتش فرق کند این کل به هم می خورد، همانطور که برخی مکانها و فضاهای تبلیغاتی همخوانی با معنای زیارت ندارد، زائری که وارد بازار برای خرید می شود حس جدا افتادن از زیارت به او دست می دهد، این فضاها پیوست فرهنگی که با زیارت عجین شود ندارد، برخی از فضاها و مکانها حتی معنای متضاد دارد.

حسین زاده با اشاره به تاثیرات اجتماعی زیارت گفت: اگر پدر و مادری بعد از زیارت رابطه خوبی با فرزندانشان پیدا کردند، اگر اختلافات زن و شوهر بعد از زیارت از بین رفت و با هم بهتر شدند ما وظیفه مان را در حوزه زیارت درست انجام داده ایم، خدمات فرهنگی اجتماعی که در حوزه زیارت فراهم می کنیم باید درست، پیوسته، متصل و تقویت کننده مفهوم زیارت باشد، همه فعالیتهای فرهنگی هنری، سرود، تئاتر، تبلیغات شهری، کتاب همه باید در مسیر تقویت مفهوم زیارت باشد هم گفتمان ایجاد شود هم رهنمون دهد و هم زیارت انجام شود.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام گنابادی نژاد سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری با بیان این که زیارت یک گوهر و سرمایه است گفت: زیارت گوهر و سرمایه ای است که هم در نگاه ارزش های ملی، هم در عرصه های معرفتی، هم در ارزش های انقلابی و  هم در فرهنگ بومی می تواند دستاوردهای خوبی داشته باشد.

وی با اشاره به تعطیلی های ناشی از شیوع بیماری کرونا و منع سفر ناشی از این بیماری افزود: دو سال سفرهای نوروزی تقریبا تعطیل بود اما با توجه به بهبود شرایط و بازگشایی ها باید برای نوروز 1401 از هم اکنون با توجه به الزامات شیوع بیماری برنامه ریزی شود.

وی بر ارتقاء فرهنگ میزبانی، تولید محتوا و محصول، برگزاری رویدادهای فرهنگی با توجه به نوآوری و خلاقیت تاکید کرد و گفت: اگر رویکردهای فرهنگی خدمت به زائران فعال نباشد و در حوزه های مختلف طرح و برنامه نداشته باشیم با استانهای دیگر فرقی نخواهیم داشت، باید کمیته فرهنگی فعال باشد و با استفاده از ظرفیت های فرهنگی همه دستگاهها، در همه حوزه های فرهنگی اجتماعی، امر به معروف، عفاف و حجاب، تبلیغات شهری و سایر موضوعات طرح های ابتکاری و تاثیر گذار داشته باشد.

نظر شما