شناسهٔ خبر: 51229730 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بزرگداشت سالگرد درگذشت استاد عابد تبریزی

آیین گرامیداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال استاد محمد عابد تبریزی با حضور استادان برجسته کشوری و ادب دوستان در تبریز برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در مراسم گرامیداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال استاد محمد عابد تبریزی گفت: زیبایی اشعار زنده یاد استاد عابد مثال زدنی است و عنوان خاقانی شعر آیینی برازنده استاد عابد است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم اظهار افزود: استاد محمد عابد در عرصه عرفان و ادب، هنرمندی نامدار و سخنوری صاحب بیان و از کودکی حافظ قرآن و آگاه به معارف اهل بیت (ع) بود.

وی ادامه داد: پدر استاد عابد مرحوم مولانا یتیم خود از پهلوانان شعر آیینی بود و جناب عابد از دوران کودکی پا به پای پدرش که معروف به فضل و تقوا بود رشد نمود و با هوش سرشارش آنچه نیاز بود از مکتب پدر آموخت و اولین استادش پدرش بود.

وی افزود: شعر زنده یاد عابد به اذعان اغلب شعرشناسان، شعر فاخر و دیوانی است و آنچه در شعر عابد بیش از همه رخ می‌نماید ترکیبات عربی و قرآنی این اشعار است که یادآور سبک و شیوه بزرگانی، چون فضولی و حجت الاسلام نیر است.

حجت الاسلام آل هاشم تصریح کرد: همنشینی با بزرگانی، چون علامه جعفری و دکتر مرتضوی و آیت الله میرزاجواد سلطان القرایی و مراوده‌های علمی و ادبی با این بزرگان بن مایه شعر عابد را فراهم کرد.

امام جمعه تبریز ارتباط استاد عابد با علما و مداحان اهل بیت (علیهم السلام) را از نقاط قوت حیات ادبی وی برشمرد و گفت: از آسیب‌های ادبیات نوحه و مرثیه کمبود ارتباط شعرای این حوزه با علما و مداحان است، اما استاد عابد با علم به این نکته این مشکل را حل کرد و وقتی وی با مداحان به عنوان رساننده پیام شاعر به عموم مردم ارتباط برقرار کرده و تاثیر شعر مدح و مرثیه را ارتقا‌ بخشید و شعر فاخر خود را در اختیار مداحان قرار داد، نتیجه اش درخشش بزرگانی، چون زنده یادحاج فیروز زیرک کار و زنده یاد حاج بیوک آقا آسایش و حاج مقصود پوررادی در عرصه مداحی و بزرگانی جون حاج صمد قاسمپور و عباس داداش زاده در عرصه شعر آیینی شد.

وی گفت: اگر از شعر استاد بگذریم و به شخصیت خود استاد برسیم وی از استادانی است که در حلقه یاران و شاگردانش به پرورش شعرایی همت گماشت که هر یک از این شاعران از چهره‌های قابل اتکا در حوزه شعر آیینی هستند.

بزرگداشت سالگرد درگذشت استاد عابد تبریزی

ناظمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی هم گفت: هدف از برگزاری این مراسم این است که یکی از شخصیت‌های برجسته ادبی کشور و تبریز که ۱۵ سال قبل از میان ما رفته را باز شناسایی کنیم و دوباره برای جامعه ادبی و فرهنگی کشورمان معرفی کنیم.

ناظمی افزود: استاد محمد عابد علی رغم اینکه در بخش‌های مختلف صاحب آثار و مکتوبات است ولی ویژگی‌های شعری این استاد در حوزه شعر رثایی و آیینی است.

وی بیان کرد: در دوره اخیر  شعر آیینی ما مدیون آثار فاخری است که از ایشان باقی مانده است و بسیاری از شاعران در این حوزه را تحت تاثیر قرار داده است.

ناظمی ادامه داد: تصمیم گرفته شده از سال آینده جایزه ادبی به نام این شاعر و استاد نیز برگزار کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم برای گرامیداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال استاد محمد عابد تبریزی، شاعر اهل بیت عصمت و طهارت پیامی را صادر کرد.

در پیام محمدمهدی اسماعیلی با درج بیت «عابد کجا رویم به جز درگه حسین/ عمری است سرسپرده این آستانه‌ایم»، آمده است: برای وصف حضرت حسین (ع) جز تحیر در وادی بی‌خویشی نمی‌سزد و شاعران عارف مسلکی که در این مسیر گام نهاده و دل و جانشان به رشحات عشق زنده شده، نامشان بر جریده عالم ثبت و یادشان بر کتیبه شعر حسینی جاودان شده است.

در این پیام آمده است: زنده یاد شاعر جواهرکلام استاد محمد عابد تبریزی، طبعی عارفانه و اندیشه‌ای عاشقانه و سرشتی سرشار از محبت به حضرات معصومین علیهم السلام داشت و بدون تردید وی بخشی برجسته و شاخص از روند جریان‌سازی شعر آیینی چه در شعر ترکی و چه در شعر فارسی محسوب می‌شود. وی حلقه وصل شعر آیینی دیروز و امروز بود و از وارثان امین گنجینه گهربار شعر مدح و مرثیه. این شاعر شهیر را شاید بتوان یکی از آخرین بازماندگان شعر نوحه در نوع فاخر و کم‌نظیر معاصر بخوانیم.

 استاد محمد عابد تبریزی در سال ۱۳۱۴ هجری‌شمسی در تبریز دیده به جهان گشود. از دوران کودکی حفظ قرآن، نهج‌البلاغه، نیایش‌های صحیفه‌ سجادیه و مناجات سایر حضرات معصومین (ع) را با علاقه دنبال کرد و آن‌ها را به خاطر سپرد.

عابد خلوت نشین در سحرگاه سیزدهم آذرماه ۱۳۸۵، پس از مناجات صبحگاهی ندای حضرت حق را لبیک گفت و در قطعه صدیقین آرامستان وادی‌رحمت تبریز به خاک سپرده شد.

از استاد عابد تبریزی بیش از ۲۵ هزار بیت شعر به یادگار مانده است که در قالب ۴ دیوان مستقل تدوین شدند.

انتهای پیام/ک

نظر شما