شناسهٔ خبر: 51229725 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

معاون وزیر علوم در شیراز: نگاه‌ جزیره‌ای نسبت به آموزش عالی نگران‌کننده است

گروه استان‌ها_ معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با وجود برخی تصورات و فعالیت‌های اشتباه باید تاکید کرد که بدون توجه به زیرساخت‌ها و رفع ضعف‌ها، رسیدن به دانشگاه تمدن‌ساز و مرجعیت علمی امکان پذیر نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، هاشم داداش‌پور امروز در مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه شیراز اظهار داشت: یکی از مشکلات و چالش‌های جدی که با آن مواجه هستیم شکل‌گیری نهاد‌های مختلف در کشور است و با این وجود همچنان ضعف بین نهادی و دستگاهی در کشور بیداد می‌کند و اجازه هم افزایی مورد انتظار را نمی‌دهد.

معاون وزیر علوم بیان کرد: با وجود برخی تصورات و فعالیت‌های اشتباه باید تاکید کرد که بدون توجه به زیرساخت‌ها و رفع ضعف‌ها، رسیدن به دانشگاه تمدن ساز و مرجعیت علمی امکان‌پذیر نیست.

داداش‌پور گفت: نگاه‌های جزیره‌ای نسبت به آموزش عالی نیز نگران‌کننده است و تاسیس‌ تعداد بالای دانشگاه‌ها در سال‌های قبل مشکلاتی را ایجاد کرده و می‌بینید چه اتفافاتی افتاده و چه پول‌های بی‌حساب کتابی خرج شده و الان برای جمع کردن آن‌ها باید چه هزینه‌هایی بکنیم تا به تمدن‌سازی برسیم.

وی با اشاره به روز دانشجو و شهادت‌های مظلومانه دانشجویان در این روز، گفت: تحول علمی در میان دانشجویان به مواردی چون افزایش چشمگیر تولید علم، ارتقای جایگاه کشور و دانشگاه‌ها در تراز جهانی و ارتقای جایگاه فناوری کشور منتهی شده است. 

معاون وزیر علوم با طرح سوالی مبنی بر اینکه آیا به قله‌های دانش جهانی رسیده‌ایم؟ و در حیطه سیاستگذاری عقب افتادگی‌‌ها ناشی از چیست؟ گفت: در حوزه علم و فناوری با یکسری موانع مواجه هستیم و اگر هماهنگی و یکپارچگی در نهاد‌های کشور اتفاق نیفتد، به اهداف مدنظر نخواهیم رسید.

داداش‌پور همچنین نگاه کوتاه مدت با تغییر دولت‌ها را از دیگر چالش‌ها عنوان کرد و گفت: اگر قرار باشد فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در کشور اتفاق بیفتد، باید توام با احیای هویت تمدنی کشور باشد، اما نگاه دوگانه‌ای داریم. 

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تصریح بر اینکه اگر قرار باشد در تقابل دو فکر و فلسفه حرکت کنیم به فلسفه‌ای که برخواسته از مبنای معرفتی ماست باید توجه کنیم، گفت: مکاتب شکل گرفته نشان‌دهنده یک پشتوانه فلسفی است و تمدن بدون پشتوانه فلسفی شکل نخواهد گرفت.

داداش‌پور افزود: با وجود اینکه مدعی تلاش در درون دانشگاه‌ها هستیم، اما ضعف جدی در حمایت از توسعه کرسی‌های آزاداندیشی داریم.

رئیس سازمان امور دانشجویان کشور بیان کرد: ضعف جدی در تولیدات علمی و پژوهشی از این باب داریم که هنوز دانشگاه‌های ما ماموریت محور نشده‌اند که بتوانند مشکلات محلی خود را حل کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه درک خوبی از فضای کسب و کار بازار ندارد و به همین دلیل تجاری‌سازی به خوبی شکل نگرفته است، افزود: اگر قرار است دانشگاه‌های ما مرجعیت علمی پیدا کنند، چاره‌ای جز حرکت به سمت بین‌المللی شدن نداریم .

انتهای پیام/ 424/ی

نظر شما