شناسهٔ خبر: 51229297 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جامعه دانشگاهی برای سایر اقشار الگو باشد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: جامعه دانشگاهی باید برای سایر اقشار الگو باشد و همه انرژی دانشگاه برای دوام و بقای جمهوری اسلامی صرف شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمدعلی زلفی‌گل،  در آیین معارفه رئیس جدید دانشگاه شیراز که به صورت بر خط برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه بدون دانشجو مانند کالبد بدون روح است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شیراز شهر شعر و شعور، ادب و اخلاق، ایمان و انصاف و محبت و مداراست و از افتخارات بزرگ زندگی من این است که بهترین دوران زندگیم را در دانشگاه شیراز گذرانده ام، چرا که دانشگاه شیراز محل کاشت اولین نهال تولید علم در کشور است و اساتید برجسته این دانشگاه بودند که جسارت و شجاعت به خرج دادند و برای اولین مرتبه در ایران، دوره های دکترا را تاسیس کردند.

زلفی گل ادامه داد: ما برای همیشه قدردان استادان و جامعه فرهیخته دانشگاه شیراز و روسای ادوار گذشته تا حال آن هستیم و ای کاش امروز فرزندان این سرزمین بدانند که جا پای چه افراد بزرگی می گذارند و میراث داران چه انسان های بزرگی هستند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، از نوآوری های دیگر دانشگاه شیراز، وجود خوابگاه متاهلین برای دانشجوهای تحصیلات تکمیلی، دانست و گفت: این خط مشی دانشگاه شیراز باعث شده که ما به تاسی از آن به فکر ایجاد این خوابگاه ها در بقیه دانشگاه ها هم باشیم.

وی گفت: جامعه دانشگاهی باید برای سایر اقشار الگو باشد و همه انرژی دانشگاه برای دوام و بقای جمهوری اسلامی صرف شود.

 مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه شیراز نیز در این مراسم دانشگاه شیراز را دارالعمی در دارالعلم شیراز دانست و تاکید کرد: تا کنون هر کس وارد دانشگاه شیراز شده است، فارغ از جناح بندی و جریانات سیاسی، با غیرت و همیّت برای بالندگی دانشگاه تلاش کرده است.

حجت الاسلام نیری نگاه به پژوهش و فناوری را در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی، بسیار مهم دانست و گفت: دانشگاه شیراز باید سهم خود را انجام دهد و آینده دانشگاه باید آینده بهتری باشد.

در ادامه مراسم نادگران گزارشی از فعالیت های انجام شده در دانشگاه با شاخص های مدیریتی، برنامه ای و عملکردی را بیان کرد و از موذنی به سبب پذیرفتن این مسوولیت تشکر کرد و قول داد که در راه ارتقای دانشگاه بزرگ شیراز از هیچ کمک و تلاشی دریغ نکند.

نادگران دوره مدیریتی خود را یک دوره پر چالش و پر بحران عنوان کرد و گفت: با وجود تحریم های ظالمانه و تورم و کمبود امکانات از سویی و شیوع همه گیری بیماری کرونا و مسائل آن از سوی دیگر، خدا را شاکریم که از این امتحان تا اینجا سربلند بیرون آمده ایم و هیچ وقفه ای در امور آموزشی و فرهنگی دانشگاه به وجود نیامد و این مرهون تلاش و درایت و همت همه عزیزان در دانشگاه است.

وی در گزارش مجمل خود به بحث تفویض اختیار به معاونان و روسای دانشکده ها و دادن اختیار نسبی به آنها و به کارگیری اعضای هیات علمی جوان و یانوان در پست های مدیریتی و ایجاد شورای عالی آموزشی، پژوهشی و فناوری اشاره کرد و گفت: این کار در عین نظارت و برنامه ریزی و جلسات متعدد و مستمر بسیار سودمند بود و کلیات این طرح از برترین دستاوردهای دوران مدیریت من بوده است.

نادگران اشاره ای هم به تاسیس برج فناوری و نوآوری دانشگاه شیراز داشت و از موذنی خواست که این مهم را پیگیری کند.

سپس محمد موذنی، رییس جدید دانشگاه شیراز، که متولد سال ۱۳۴۴ و دکترای عمومی و تخصصی انگل شناسی و دارای کارنامه ای پر از فعالیت های اجدگرایی و علمی و فنی است، ضمن تشکر از زحمات وافر نادگران، به اهمیت دانشگاه و نقش اساسی آن در جامعه اشاره کرد و گفت:
به قول رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی (ره) دانشگاه خوب، یک ملت را سعادت مند می کند"
امروز بیش از هر چیزی ما باید پاسدار هویت اسلامی و ایرانی خویش باشیم و به آن افتخار کنیم.

موذنی با بیان جاذبه های فرهنگی، تاریخی و تنوع آب و هوایی و توانایی های کشاورزی استان فارس، به نقش دانشگاه شیراز اشاره کرد و گفت: دانشگاه شیراز رسالتی بس خطیر و عظیم دارد و باید با تاسی از بزرگان، دانشمندان و شاعران ایران زمین، جوانانی را پرورش دهد که به گذشته خود افتخار کنند و به عشق سرزمین مادری تلاش کنند.

رئیس جدید دانشگاه شیراز، جهاد مستمر علمی را برای تحقق حاکمیت ارزش‌های اسلامی لازم دانست و گفت: برای حاکمیت ارزش‌های اسلامی افرادی صالح و دلسوز و خدمتگزار و توانا لازم است تا مشکلات اجتماعی و اقتصادی و زیست محیطی و ترافیک و خشکسالی و آلودگی هوا را حل کنند، دانشگاه تراز انقلاب در مرزهای علم و ثنعت فعالیت می کند و کاری می کند که در طوفان و سیل حداقل آسیب ایجاد شود.

موذنی ارتباط مستمر با رسانه و دستگاه های مختلف استان را از برنامه های خود دانست و اضافه کرد: آموزش با کیفیت، اخلاق در پژوهش، تولید علم نافع، توسعه متوازن و تجمیع پردیس مرکزی و معماری اسلامی ایرانی، جزو برنامه های اصلی من هستند.

پس از آن دکتر داداشی، معاون وزیر علوم و رئیس امور دانشجویان، بر روی سن رفت و سخنرانی خود را درباره مرجعیت علمی و چالش های روبروی آن، ایراد کرد.

وی علوم بنیادین را در عین هزینه بر، بلند مدت، بدون کاربرد و عدم ارتباط با محیط های کسب و کار بودن، بسیار تاثیر گزار و ضروری دانست و گفت: نظریه پردازی و تولید معرفت و ترویج گفتمان از نتایج همین علوم بنیادین است و اقثر و تلولو آن در رشته ها و علوم دیگر خود را نشان می دهد.

معاون وزیر علوم و رئیس امور دانشجویان، اشاره ای به شرایط کشور کرد و گفت: در این رویکر و شرایطی که قرار گرفته ایم، بیشتر در راستای حرکت به سمت رشته های خدمات محور و کلینیکی حرکت می کنیم، چون مگاه کوتاه مدت در کشور ما مرجعیت علمی را تحت الشعاع قرار داده است‌.

داداشی به بحث آمایش سرزمینی اشاره کرد و اضافه نمود: آموزش عالی کشور و منطقه به منطقه آن باید بر اساس آمایش سرزمینی، برنامه ریزی گردد و این مهم می طلبد که دانشگاه ها با استانداری ها هماهنگ و همراه شوند.

وی در پایان اضافه کرد: برای دستیابی به مرجعیت علمی، هیچ چاره ای نداریم جز بین المللی شدن و بین المللی فکر کردن و ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه های کشور های همجوار.

این مراسم با اهدای لوح و هدایایی به حمید نادگران و قرائت حکم محمد موذنی پایان یافت.

انتهای پیام/م

نظر شما